قوانین تأخیر در پرواز با اسنپ

دوشنبه ۲۶ تیر ۱۴۰۲ - ۱۸:۰۰
مطالعه 5 دقیقه
این مطلب صرفا جنبه تبلیغاتی داشته و زومیت هیچ مسئولیتی را در رابطه با آن نمی‌پذیرد
به‌هم‌خوردن زمان پرواز می‌تواند باعث خراب‌شدن برنامه‌های مسافران شود. دراین‌میان، دست‌کم با گرفتن خسارت‌، بخشی از ضرر واردشده به شما جبران خواهد شد.
تبلیغات

هیچ‌کس از تأخیر در پرواز خوشش نمی‌آید. در پروازهای داخلی و خارجی مختلف چنین چیزی دور از ذهن نیست و معمولاً اتفاق می‌افتد. مدت‌زمان تأخیر که زیاد و طولانی می‌شود، مسافران هم یکی‌یکی شاکی و معترض می‌شوند. به‌هم‌خوردن زمان پرواز می‌تواند باعث خراب‌شدن برنامه‌های مسافران شود. بهتر است با قوانین پرواز آشنا باشید و بدانید که امکان دریافت خسارت وجود دارد یا خیر. دست‌کم با خسارت‌گرفتن، بخشی از ضرر واردشده به شما جبران خواهد شد.

کپی لینک

دریافت خسارت پروازهای داخلی و خارجی چگونه است؟

دلایل مختلفی در تأخیر پروازها وجود دارد. گاهی مشکلات امنیتی رخ می‌دهد و پروازها نمی‌توانند سر ساعت مشخص فرود بیایند. گاهی اوقات هم مشکلات آب‌وهوایی مانع از آن می‌شود که پروازها به‌موقع انجام شوند. امکان بروز نقص فنی و مشکلات دیگری هم وجود دارد.

تأخیری چند‌دقیقه‌ای مشکلی ایجاد نمی‌کند؛ اما اگر مجبور شوید چند ساعت را در فرودگاه سپری کنید، چه خواهد شد؟ شرکت‌های هواپیمایی چه وظایفی درمقابلتان دارند؟ چطور باید خسارت تأخیر را دریافت کنید؟ در‌ادامه، درباره روند تأخیر در پروازهای داخلی و خارجی بیشتر توضیح می‌دهیم.

کپی لینک

پرداخت خسارت تأخیر در پروازهای داخلی

تأخیر در پروازهای داخلی به شکل‌های مختلفی رخ می‌دهد:

  • اعلام تأخیر از قبل
  • تأخیر ۱ تا ۲ ساعته
  • تأخیر ۲ تا ۴ ساعته
  • تأخیر بیشتر از ۴ ساعت
  • تأخیر یا لغو پرواز به‌‌دلیل شرایط جوّی
کپی لینک

اعلام تأخیر از قبل

اگر شرکت هواپیمایی از قبل درباره وجود تأخیر در پرواز به مسافران اطلاع‌رسانی کرده باشد، به پرداخت هیچ خسارتی مجبور نخواهد بود. اگر تأخیر بیشتر از ۲ ساعت طول بکشد، مسافران می‌توانند بلیت هواپیما را لغو کنند و پس بدهند.

کپی لینک

تأخیر ۱ تا ۲ ساعته

اگر تأخیر ۱ تا ۲ ساعت طول بکشد، نماینده پرواز شرکت هواپیمایی باید به میان مسافران بیاید و ضمن عذرخواهی، از آن‌ها پذیرایی کند. در این‌جا هیچ‌گونه مبلغی بابت خسارت به مسافران داده نمی‌شود.

کپی لینک

تأخیر ۲ تا ۴ ساعته

چنانچه تأخیر بین ۲ تا ۴ ساعت طول بکشد، شرکت هواپیمایی باید ضمن پذیرایی از مسافران، امکاناتی مناسب مانند تلفن برای تماس آنان در‌اختیارشان قرار بدهد. در چنین تأخیری، مسافران می‌توانند به‌میل خود با ایرلاین دیگری سفر کنند و لازم نیست که حتماً منتظر بمانند تا پرواز اصلی‌شان برسد. ناگفته نماند که وجه پرداخت‌شده بابت بلیط پرواز نیز به‌طور کامل به مسافر برگردانده می‌شود.

کپی لینک

تأخیر بیشتر از ۴ ساعت

زمانی‌که تأخیر پرواز بیشتر از ۴ ساعت طول بکشد، شرکت هواپیمایی باید ضمن پذیرایی از مسافران و قراردادن امکاناتی مناسب در‌اختیار آنان، وجهی را هم بابت خسارت بپردازد. چطور؟ در این موقعیت، ۳۰درصد از بهای پرداختی بلیط به مسافران برای جبران خسارت بازگردانده می‌شود.

اگر شرکت هوایی نتواند مسافران را در زمان مناسب با هواپیمای خود به مقصد برساند، امکان مدیریت اوضاع و فرستادن مسافران به مقصد با خط هوایی شرکت‌های دیگر در همان ساعت مقررشده پرواز وجود دارد. در این حالت، هیچ خسارتی به مسافران پرداخته نمی‌شود.

کپی لینک

لغو سفر هوایی

اگر شرکت هواپیمایی یک هفته پیش از رسیدن تاریخ پرواز اقدام به لغو سفر کند، باید هزینه بلیت داخلی را به‌طور کامل به مسافر برگرداند. چنانچه ایرلاین خبر لغو پرواز را در بازه زمانی ۶ روز تا ۲۴ ساعت مانده به پرواز اعلام کند، شرکت هواپیمایی باید ضمن برگرداندن وجه بلیط خسارت هم بپردازد.

این خسارت معادل ۳۰ درصد از نرخ پایه بلیط است. خسارت لغو پرواز در ۲۴ ساعت مانده به پرواز تا زمان حرکت هواپیما هم معادل بازگرداندن وجه بلیط و ۵۰ درصد از قیمت پایه آن خواهد بود.

کپی لینک

پرداخت خسارت تأخیر در پروازهای خارجی

حقوق مسافران در پروازهای خارجی در پیمانی موسوم به پیمان ورشو تنظیم شده است و کشورهایی که این پیمان را پذیرفته‌اند، به رعایت آن ملزم هستند. ایران هم پیمان ورشو را در دهه ۱۳۴۰ پذیرفته است و باید براساس آن درباره تأخیر پروازهای خارجی عمل کند. پرداخت خسارت در پروازهای خارجی براساس این پیمان به‌شرح زیر است:

  • تأخیر ۲ تا ۳ ساعته
  • تأخیر ۳ تا ۵ ساعته
  • تأخیر بیشتر از ۵ ساعت
  • اعلام تأخیر از پیش
  • تأخیر به‌دلیل شرایط جوّی و امنیتی
  • لغو سفر
کپی لینک

تأخیر ۲ تا ۳ ساعته

اگر میزان تأخیر در پروازهای خارجی حدود ۲ تا ۳ ساعت باشد، وجهی بابت خسارت به مسافران پرداخته نمی‌شود؛ اما به‌شرط اینکه تأخیر پرواز بیشتر نشود، از آنان پذیرایی می‌شود.

کپی لینک

تأخیر ۳ تا ۵ ساعته

در‌صورتی‌که تأخیر پرواز از ۳ تا ۵ ساعت بیشتر طول بکشد، باید از مسافران با غذای گرم پذیرایی و امکاناتی مانند تلفن برای تماس در‌اختیارشان قرار داده شود. درصورت تمایل و درخواست مسافر، لازم است که پروازش عوض یا وجه بلیط به‌طور کامل به او برگردانده شود تا از سفر انصراف بدهد.

کپی لینک

تأخیر بیشتر از ۵ ساعت

وقتی تأخیر بیشتر از ۵ ساعت طول می‌کشد، شرکت هواپیمایی موظف است که ضمن پذیرایی از مسافران و ارائه خدمات رفاهی مانند تلفن به آنان، مبلغی را هم بابت خسارت پرداخت کند. این مبلغ معادل ۲۰ درصد ارزش پایه بلیت خارجی خریده‌شده است.

کپی لینک

اعلام تأخیر از پیش

اگر شرکت هواپیمایی تا ۷۲ ساعت پیش از پرواز درباره تأخیر به مسافران اطلاع‌رسانی کند، نیازی به پرداخت خسارتی وجود ندارد. در این صورت، ساعت پرواز جدید مبنای محاسبه خسارت‌هایی است که به‌‌دلیل تأخیرهای احتمالی باید پرداخت شوند.

کپی لینک

تأخیر به‌‌دلیل شرایط جوّی و امنیتی

بعضی از پروازها هم به‌‌دلیل شرایط جوّی یا امنیتی دچار تأخیر می‌شوند. در این شرایط، از مسافران پذیرایی و وجه بلیط هم به آنان برگردانده می‌شود.

کپی لینک

لغو سفر

پرداخت خسارت بابت لغو پروازهای خارجی بنا به زمان اعلام لغو سفر متفاوت است. اگر تا ۱۴ روز پیش از پرواز خبر لغو به مسافران اطلاع داده شود، وجه دریافتی بابت بلیط را به آنان برمی‌گردانند.

در‌صورتی‌که خبر لغو سفر ۱۴ روز تا ۴۸ ساعت پیش از پرواز اعلام شود، علاوه‌بر بازگرداندن وجه بلیط، شرکت هوایی باید ۲۰ درصد مبلغ پایه بلیط را هم به‌عنوان خسارت به مسافران بپردازد.

گاهی هم پرواز از ۲۴ ساعت مانده به پرواز تا زمان حرکت لغو می‌شود. در چنین شرایطی، باید تمام وجه بلیط را به مسافر برگردانند و به‌اندازه ۳۰ درصد قیمت پایه بلیط هم به او خسارت بدهند.

کپی لینک

در آخر

با آگاهی از قوانین مربوط به خسارت بابت تأخیر در پروازهای داخلی و خارجی، می‌توانید از حقوقتان باخبر شوید. دریافت خسارت نمی‌تواند زمان از‌دست‌رفته و به‌هم‌خوردن برنامه‌هایتان را جبران کند؛ اما می‌تواند کمی از ناراحتی این موضوع کم کند و تجربه بهتری برایتان رقم بزند. هیچ‌کس تأخیر را دوست ندارد؛ اما جبران آن تا حدی می‌تواند این موضوع ناخوشایند را جبران کند.

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

با چشم باز خرید کنید
زومیت شما را برای انتخاب بهتر و خرید ارزان‌تر راهنمایی می‌کند
ورود به بخش محصولات