معرفی ۱۰ پروژه موفق دنیای NFT به انتخاب ایران بروکر

یک‌شنبه ۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۸:۰۰
مطالعه 5 دقیقه
این مطلب صرفا جنبه تبلیغاتی داشته و زومیت هیچ مسئولیتی را در رابطه با آن نمی‌پذیرد
NFT مخفف Non-Fungible Token و به‌معنای توکن غیر‌قابل‌تعویض است.
تبلیغات

NFT‌ها نوعی دارایی دیجیتال هستند که با استفاده از فناوری بلاکچین مالکیت یا اثبات اصالت آیتم یا محتوایی منحصر‌به‌فرد را نشان می‌دهند. برخلاف رمز‌ارزهایی مانند بیت‌کوین یا اتریوم که قابل‌تعویض هستند و می‌توان آن‌ها را به‌صورت یک‌به‌یک مبادله کرد، NFT‌ها متمایز هستند و نمی‌توان آن‌ها را بر‌اساس مبادله همتا‌به‌همتا انجام داد.

NFT‌ها انواع مختلفی از دارایی‌های دیجیتال یا فیزیکی، مانند آثار هنری، موسیقی، ویدئوها و کلکسیون‌ها را نشان می‌دهند. هر NFT حاوی ابرداده‌ای است که اطلاعاتی مانند عنوان و توضیحات و اطلاعات سازنده را درباره دارایی مشخصی نشان می‌دهد. این ابرداده‌ها در بلاکچین و معمولاً در اتریوم ذخیره می‌شوند و شفافیت و تغییر ناپذیری را تضمین می‌کنند.

بلاکچین اتریوم ازجمله بلاکچین‌های مطرح و پرطرفدار بازار ارزهای دیجیتال است. افزایش تراکنش‌ها در این بلاکچین درنتیجه افزایش فعالیت‌های مختلف در آن، می‌تواند قیمت اتریوم در بازار را تحت‌تأثیر قرار دهد.

یکی از ویژگی‌های اصلی NFT‌ها توانایی آن‌ها در اثبات مالکیت و اصالت دارایی است؛ زیرا بلاکچین کل تاریخ تراکنش را از ایجاد اولیه تا انتقال‌های بعدی ثبت می‌کند. در سال‌های اخیر، NFT‌ها محبوبیت بسیاری کسب کرده‌اند. در‌ادامه، به تعدادی از NFT‌های پرطرفدار بازار در سال‌های اخیر اشاره می‌کنیم.

کپی لینک

Axie Infinit

ارزش معاملات Axie Infinity در سال ۲۰۲۱ به میلیاردها دلار رسید؛ زیرا توانست با جوایز نمادین، میلیون‌ها بازیکن را به خرید NFTs متقاعد کرد. با‌این‌حال، نتوانست سال ۲۰۲۲ را به‌خوبی آغاز کند و با وجود حرکت نزولی، توانست جایگاه خود را در بین ده NFTs برتر حفظ کند.

با وجود راه‌اندازی نسخه جدید بازی و ایجاد تغییراتی به‌منظور بهبود وضعیت اقتصادی، فعالیت تجاری Axie Infinity در طول سال تا حد زیادی کاهش یافت؛ به‌طوری‌که حرکت نزولی شدید‌تری را درمقایسه‌با سایر توکن‌های NFT را ثبت کرد.

کپی لینک

Sorare

بازی فوتبال فانتزی Web3 Sorare با وجود کاهش قیمت NFT، فروش نسبتاً ثابتی را در طول سال ۲۰۲۱ تجربه کرد و در‌مجموع حجم معاملات ۳۱۸ میلیون دلاری را ازآنِ خود کرد. حتی با کاهش قیمت NFT، بازی فوتبال فانتزی Web3 Sorare به‌ فروش نسبتاً ثابت در طول سال ۲۰۲۱ ادامه داد و درنهایت در سال جاری حدود ۳۱۸ میلیون دلار از حجم معاملات را به‌دست آورد.

NBA Top Shot که در سال ۲۰۲۱ باعث حرکت NFT‌های ورزشی بود، برخلاف عملکرد موفق Sorare سقوط کرد. نکته مهم در این پروژه آن است که ۳۱۸ میلیون دلار فروش Sorare، تنها ازطریق پلتفرم اصلی فوتبال آن انجام شد.

کپی لینک

Doodles

پروژه تصویر پروفایل اتریوم (PFP) به‌ نام Doodles که در پاییز گذشته راه‌اندازی شد، موفقیت‌های بزرگی برای برند خود به‌‌ارمغان آورد؛ ازجمله همکاری با فارل ویلیامز در‌زمینه موسیقی و سرگرمی. به‌علاوه ساخت نسخه بزرگ‌تر Doodles 2 برای متافریز را نیز در پی داشت.

در میان این موفقیت‌ها، فروش‌های ثانویه برای مجموعه اصلی در سال ۲۰۲۲ ادامه پیدا کردند. Doodles بیش از ۳۹۱ میلیون دلار حجم معاملات ثانویه را ازآنِ خود کرد که در رقم ۱۲۲ میلیون دلار به اوج خود رسیده است.

کپی لینک

CryptoPunk

پروژه تأثیرگذار تصویر پروفایل سال ۲۰۱۷ سال ۲۰۲۲ دشواری را پشت‌سر گذاشت. در معامله‌ای بی‌سابقه CryptoPunk با ارزش ۲۳/۷ میلیون دلار فروخته شد و سپس سازنده آن، شرکت Larva Labs، حقوق مالکیت معنوی آن را در مارس به شرکت سازنده Bored Ape Yacht Club به نام Yuga Labs فروخت.

از آن زمان به‌بعد، Yuga برای رسیدگی به برخی از شکایات دارندگان تلاش کرد. ارائه حقوق تجاری‌سازی IP به آن‌ها برای تبدیل پانک‌ها به آثار هنری و پروژه‌های مشتق‌شده، به‌علاوه تلاش برای ایجاد اعتبار دنیای هنر O.G. مجموعه NFT، از‌جمله اقدامات مهم در این زمینه بود.

کپی لینک

CloneX

همکاری پرانرژی بین استودیو RTFKT متعلق به نایکی و هنرمند مشهور تاکاشی موراکامی که با الهام از انیمه شکل گرفت، پس از راه‌اندازی آن در اواخر سال ۲۰۲۱، به رشد خود ادامه داد. علاوه‌بر آواتارهای با استایل جسورانه، بخشی از فعالیت‌های افزایش ارزش، تلاش مداوم RTFKT برای ارائه مزایا به دارندگان بوده است؛ از‌جمله ارائه NFT‌های خرید رایگان که امکان استفاده از پوشاک دیجیتال CryptoKicks نایکی را برای آن‌ها فراهم می‌کند. RTFKT همچنان با اعلام بزرگ‌ترین برنامه‌های خود برای آینده و دارندگان NFT‌های خود، همگان را شگفت‌زده می‌کند.

کپی لینک

Moonbirds

استارتاپ Kevin Rose's Proof در ماه آوریل با راه‌اندازی Moonbirds، مجموعه‌ای از آواتارهای جغد ۱۰۰۰۰ پیکسلی که تنها دو روز پس از راه‌اندازی به درآمد ۲۸۰ میلیون دلاری رسید، سروصدای زیادی به‌پا کرد.

Moonbirds در پی عضویت NFT گروه Proof Collective در پایان سال ۲۰۲۱ راه‌اندازی شد که در حال خروش Moonbirds ارزش چشمگیری به‌دست آورد. از آن زمان به‌بعد Proof، سرمایه زیادی جذب و برنامه‌های بزرگی را برای آینده تدوین کرده است، با‌این‌حال، تصمیم آن برای بازکردن نمودارهای خود اعتراض‌های دارندگان را به‌دنبال داشت. آیا فروش Moonbirds در سال ۲۰۲۳ همچنان به سرعت خود ادامه خواهد داد؟

کپی لینک

Azuki

Azuki بالاترین رتبه پروژه جدید سال ۲۰۲۲ محسوب می‌شود که از IP موجود جدا نشده است. آزوکی در ژانویه راه‌اندازی شد و تا ماه‌های بعد توانست حرکت صعودی خود را ادامه دهد، تا اینکه با سقوط بازار NFT در ماه می روبه‌رو شد. این پروژه برگرفته از انیمه عملکرد بهتری درمقایسه‌با سایرین برای حفظ ارزشش از خود نشان داد و درمقابل NFT‌های Beanz “sidekick” که به‌‌رایگان برای دارندگان پخش می‌شود، به‌تنهایی ۲۳۳ میلیون دلار حجم معاملات را به‌دست آورد.

کپی لینک

Otherside

بزرگ‌ترین NFT راه‌اندازی‌شده در سال ۲۰۲۲ بازی متاورس Bored Ape Yacht Club بود. استقبال از این بازی به‌حدی بود که در مرحله اول و دوم فروش در ۲۴ ساعت به رقم ۵۶۱ میلیون دلار رسید. پس‌از‌آن در فروش مجدد، OpenSea بهترین حجم معاملات روزانه خود را ثبت کرد و قبل از سقوط بازار ارزهای دیجیتال، مرزهای فروش خود را به میلیارد دلار رساند.

با Otherside، معامله‌گران NFT یک Otherdeed یا قطعه‌ای از زمین در دنیای بازی متاورس آینده می‌خرند. در چندین ماه گذشته، یوگا اولین آزمایش تعاملی را برای بازی اجرا کرد، هر‌چند ممکن است تا کاربردی‌شدن Otherdeeds فاصله زیادی باشد، برای ادامه فرایند توسعه در تلاش است جزئیات بیشتری را به نسخه دمو برنامه‌ریزی کند.

کپی لینک

Mutant Ape Yacht Club

میمون‌های جهش‌یافته یا Bored Apes همتایان پرهیجان و ارزان‌تر میمون‌های کسل هستند که در دنیای NFT‌ها جایگاه چشمگیری را برای خود دست‌و‌پا کردند. میمون‌های جهش‌یافته با جمعیتی بیشتر، معاملات بیشتری را از Bored Apes اصلی به خود اختصاص دادند و با میانگین قیمت‌های بسیار ارزان‌تر توانستند فروش ۱/۱ میلیارد دلاری را به نام خود ثبت کنند.

کپی لینک

Bored ApeYacht Club

در پایان باید بگوییم که رقابت سختی در بین پروژه‌های NFT برای صدرنشینی وجود دارد. Bored Ape Yacht Club با تبلیغات گسترده توانست به فروشی بیش از ۱/۵ میلیارد دلار دست یابد. می‌توان گفت هیاهو‌های راه‌اندازی ApeCoin و Otherside در پیشبرد معاملات و افزایش قیمت Bored Apes بی‌تأثیر نبوده است. بااین‌حال، نباید تأثیر افزایش آگاهی و ارتقای فرهنگ عمومی از فضای رمز‌ارز و استقبال سلبریتی‌ها از میمون‌های کسل را در راه‌اندازی و افزایش قیمت نادیده گرفت.

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

با چشم باز خرید کنید
زومیت شما را برای انتخاب بهتر و خرید ارزان‌تر راهنمایی می‌کند
ورود به بخش محصولات