بلیط لحظه آخری و زمان‌های مناسب خرید آن

یک‌شنبه ۲۹ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۵:۰۰
مطالعه 5 دقیقه
هواپیما Airplane در حال پرواز در غروب آفتاب نمای پشت
این مطلب صرفا جنبه تبلیغاتی داشته و زومیت هیچ مسئولیتی را در رابطه با آن نمی‌پذیرد
در این مقاله با ما همراه باشید تا توضیحات کاملی را در رابطه با بلیط‌های لحظه آخری در اختیارتان بگذاریم.
تبلیغات

بلیط هواپیما لحظه آخری نوعی سرویس است که اگر در زمان درست از آن استفاده کنید، قادر به صرف هزینه کمتر برای خرید بلیط هواپیمای خود خواهید بود. در واقع این خدمت به گونه‌ای طراحی شده تا نه تنها مسافرها، بلکه شرکت‌های ایرلاین نیز توانایی کسب سود و بهره را از آن داشته باشند.

اما سوال اینجاست که این بلیط‌ها چه ویژگی‌هایی دارند؟ چه مزیت‌هایی را در اختیار مسافران قرار می‌دهند؟ چگونه می‌توان برای خریدن آنها اقدام کرد؟

برای پاسخ به سوالات مطرح‌شده در این مقاله با ما همراه باشید تا توضیحات کاملی را در رابطه با بلیط‌های لحظه آخری در اختیارتان بگذاریم و به این نکته مهم بپردازیم که آیا تفاوتی میان بلیط‌های چارتر با لحظه آخری وجود دارد یا خیر؟

بلیط لحظه آخری

منظور از بلیط لحظه آخری چیست؟

زمانی که تمام بلیط‌های یک هواپیما به فروش نمی‌رسد و تا زمان پرواز هواپیما زمان زیادی باقی نمانده، شرکت‌های ایرلاین تصمیم می‌گیرند تا با تعریف چند درصد تخفیف روی بلیط‌های باقیمانده، سرعت فروش صندلی‌ها را افزایش دهند.

باید بگوییم که انجام این کار تاثیر زیادی در سود 2 طرفه دارد و مسافرهایی که بنا به‌دلایلی فرصت خرید بلیط هواپیما را نداشته‌اند، می‌توانند با مبلغی معادل نصف قیمت، صندلی‌های باقیمانده را برای سفری که پیش رو دارند، خریداری کنند.

البته لازم به ذکر است که میزان تخفیف‌های تعریف‌شده روی بلیط‌های لحظه آخری، لزوماً 50 درصد نیست و این مقدار می‌تواند با توجه به صلاح و خواسته شرکت‌های ایرلاین تغییر کند. ازاین‌رو توجه داشته باشید که اگر به‌دنبال پیداکردن و خرید چنین فرصت‌ها و بلیط‌هایی هستید، بهتر است خود را برای پرداخت هر میزان قیمتی آماده کنید.

همچنین باید اضافه کنیم که فروش بلیط لحظه آخری، به‌جز مسافرهایی که می‌توانند قیمت کمتری را پرداخت کنند، 2 مزیت مهم دیگر نیز دارد. در رابطه با مورد اول باید گفت که شرکت‌ها می‌توانند با سود کمتر، صندلی‌های خود را به فروش برسانند.

اما در مورد مزیت دوم باید اشاره‌ای به شرایط محیط زیست و سوخت هواپیما داشته باشیم. در واقع اگر هر هواپیما در صعود و فرودهایش با صندلی‌های پرشده از مسافر پرواز کند، می‌تواند در مصرف سوخت صرفه‌جویی کرده و آسیب کمتری به محیط زیست وارد کند.

پس اگر بخواهیم مزیت‌های بلیط لحظه آخری را به خلاصه‌ترین شکل ممکن بیان کنیم، باید به کاهش هزینه‌های مسافران، فروش تمام بلیط‌ها و کسب سود برای شرکت‌های ایرلاین و در نهایت جلوگیری از مصرف سوخت هواپیما اشاره کنیم.

تفاوت بلیط چارتر با لحظه آخر در چیست؟

زمانی که صحبت از بلیط هواپیما لحظه آخری به‌میان می‌آید، اکثر افراد این سوال را مطرح می‌کنند که آیا انواع بلیط لحظه آخری، همان چارترها هستند؟ در پاسخ به این سوال نمی‌توان بله یا خیر قطعی گفت. زیرا لحظه آخری‌ها نوعی چارتر محسوب می‌شوند. بنابراین می‌توان گفت که در زیرمجموعه چارتر قرار دارند، اما تفاوت‌های قابل توجهی میان این 2 سرویس تعریف شده است.

اگر بخواهیم توضیح دقیق‌تری بدهیم باید بگوییم که چارتر به‌معنای دربست اجاره کردن است. در واقع زمانی پیش می‌آید که شرکت‌های مسافربری یا تورهای داخلی و خارجی، تصمیم می‌گیرند تا با اجاره همه صندلی‌های یک هواپیما، خودشان اقدام به فروش آنها کنند. انجام این کار معمولا با هدف کنترل هزینه‌های سفر با تور صورت می‌گیرد.

توجه داشته باشید که بلیط‌های لحظه آخری مشابه چارترها عمل نمی‌کنند و فرصت خرید آنها، نهایتا به 24 ساعت می‌رسد. این در حالی است که چارترها معمولا برای مسیرهای پر تردد اجاره می‌شوند و با قیمت مناسب‌تری در اختیار مسافرها قرار می‌گیرند.

علاوه‌بر موارد گفته‌شده باید به این موضوع هم اشاره‌ای داشته باشیم که گاهی اوقات، چارترکننده‌ها قادر به‌ فروش همه بلیط‌هایی که اجاره کرده‌اند نخواهند بود. در چنین شرایطی یک تخفیف دیگر نیز روی بلیط‌ها تعریف می‌شود و هزینه نهایی بسیار پایین می‌آید.

آیا تفاوتی میان خدمات بلیط‌های معمولی با لحظه آخری وجود دارد؟

پاسخ به این سوال خیر است. در واقع این موضوع واقعیت دارد که شما به کمک سرویس بلیط لحظه آخری، قادر به خرید پرواز با قیمت پایین‌تر بوده‌اید، اما این دلیل نمی‌شود که خدماتی که در طول سفر در اختیارتان قرار می‌گیرد با سایر مسافرها متفاوت باشد.

معایب بلیط‌های لحظه آخری

تا اینجا شما را با مزیت‌های بلیط لحظه آخری و سودی که در کاهش هزینه‌های سفر دارد، آشنا کردیم. اکنون نوبت به بررسی معایب آن می‌رسد.

در واقع باید گفت که بلیط‌های لحظه آخری، قابل پس دادن و بازگشت وجه نیستند. به همین دلیل درصورتی‌که بعد از خرید آنها پشیمان شوید، یا مجبور به سفر خواهید شد یا دچار ضررهای مالی می‌شوید.

از طرف دیگر، هنگام خرید بلیط‌های سیستمی، هزینه پرواز برای کودکان بین 2 تا 12 سال کمتر محاسبه می‌شود. اما این قانون هنگام خرید بلیط‌های چارتر یا لحظه آخری اجرا نمی‌شود و حتی برای کودکان 2 ساله خود نیز، مجبور به خرید بلیط به‌صورت تمام‌بها خواهید شد.

در نهایت باید اشاره کنیم که بلیط‌های لحظه آخری معادل پروازهای معمولی و VIP قابلیت دسترسی ندارند و برای خرید آنها باید منتظر فرصت بمانید. ازاین‌رو به‌عنوان عیب آخر این نکته را در نظر داشته باشید که این بلیط‌ها کم‌یاب هستند.

نحوه خرید بلیط‌های لحظه آخری

با در نظرگرفتن اینکه اعمال‌شدن تخفیف روی بلیط‌ها یک اتفاق همیشگی نیست، می‌توان گفت که اگر برای خرید آنها به فروگاه و شرکت‌های ایرلاین مراجعه کنید، زمان و انرژی زیادی را هدر داده‌اید.

به همین دلیل بهترین راه برای خرید این نوع بلیط‌ها این است که پلتفرم‌های آنلاین مثل اسنپ تریپ استفاده کنید. این ابزارهای دیجیتال باعث می‌شوند تا در مدت‌زمانی کوتاه به لیستی از بلیط‌های لحظه آخری دسترسی پیدا کنید.

اسنپ تریپ

جمع‌بندی

بلیط لحظه آخری فرصتی را در اختیار مسافرها قرار می‌دهد تا هزینه بلیط خود را قیمت ارزان‌تری پرداخت کنند. این سرویس با هدف فروش صندلی‌های باقیمانده از یک هواپیما انجام می‌شود و افرادی که شانس خرید آنها را دارند، می‌توانند در هزینه‌های سفر خود صرفه‌جویی‌های قابل توجهی کنند.

این بلیط‌ها در زیرمجموعه چارترها قرار می‌گیرند و در کنار مزیت بزرگی که دارند، دارای معایب خاص خود هستند. درصورتی‌که قصد خرید این بلیط‌ها را دارید، به پلتفرم‌های دیجیتالی مثل اسنپ تریپ مراجعه کنید تا فرآیند سفارش و خرید برایتان ساده‌تر شود.

سوالات متداول

1. بلیط لحظه آخری چیست؟

بلیطی که در ساعت‌های نزدیک شدن به پرواز هواپیما و با قیمتی پایین‌تر به فروش می‌رسد، به‌عنوان بلیط لحظه آخر شناخته می‌شود.

2. چگونه بلیط‌های لحظه آخر را خریداری کنیم؟

برای خرید این بلیط‌ها از پلتفرم‌های آنلاین مثل اسنپ تریپ استفاده کنید.

3. آیا بلیط‌های لحظه آخری همان چارترها هستند؟

این بلیط‌ها در زیرمجموعه چارتر قرار می‌گیرند، اما تفاوت‌هایی با انواع چارتر دارند.

داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات