موسسه مهاجرتی ادب؛ تحصیل در کانادا یا تحصیل در استرالیا؟

تحصیل در کانادا یا استرالیا؟
دوشنبه ۲۰ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۸:۰۰
مطالعه 4 دقیقه
موسسه ادب
این مطلب صرفا جنبه تبلیغاتی داشته و زومیت هیچ مسئولیتی را در رابطه با آن نمی‌پذیرد
برای بسیاری از متقاضیان مهاجرت تحصیلی، این سؤال پیش می‌آید که «تحصیل در کانادا یا استرالیا؟» در این مقاله درباره این موضوع صحبت خواهیم کرد.
تبلیغات

دو مقصد مهاجرتی برتر در جهان به‌ویژه از دید ایرانیان، همچنان درهای خود را به‌روی متقاضیان مهاجرت تحصیلی با بهترین شرایط و فرصت‌های ممکن باز گذاشته‌اند. کیفیت زندگی، کار، تحصیل، تفریح، رفاه، سیاست، اقتصاد و... در این دو کشور در بهترین حالت مطابق با استانداردهای جهانی قرار دارد و هر دو کشور جزو کشورهای بسیار مهاجرپذیر هستند.

علاوه‌براین، هم در کانادا و هم در استرالیا بیشترین تعداد ویزای میان‌مدتی که صادر می‌شود، ویزای تحصیلی است؛ به‌ویژه برای متقاضیان از کشورهایی مانند ایران و دیگر کشورهای منطقه. بنابراین، بسیاری از متقاضیان می‌خواهند که برای تحصیل در کانادا یا تحصیل در استرالیا اقدام کنند؛ چرا‌که روش تحصیلی برای این دو کشور، بهترین روش مهاجرتی است.

دراین‌میان، برای بسیاری از متقاضیان این سؤال پیش می‌آید که «تحصیل در کانادا یا استرالیا؟» در این مقاله، درباره این موضوع صحبت خواهیم کرد.

قدرت نظام آموزشی

نظام آموزشی کانادا و استرالیا جزو پنج کشور برتر در جهان رتبه‌بندی می‌شود. هر رتبه‌بندی و مرکز آماری ملاک‌های خاص خودش را دارد؛ اما مطابق با رتبه‌بندی مشهور QS، از‌نظر قدرت نظام آموزشی و رتبه دانشگاهی، استرالیا در جایگاه سوم و کانادا در جایگاه پنجم جهانی جای می‌گیرد.

در سال جاری میلادی، استرالیا ۹ دانشگاه و کانادا ۳ دانشگاه با رتبه کمتر از ۱۰۰ دنیا داشته‌اند. ناگفته نماند که متقاضیان کانادا بیشتر از استرالیا هستند. در سال جاری میلادی، کانادا میزبان بیش از ۸۰۰ هزار دانشجوی بین‌المللی و استرالیا میزبان حدود ۶۵۰ هزار دانشجوی بین‌المللی است.

شرایط اخذ ویزای تحصیلی

موسسه ادب

شرایط اخذ پذیرش و ویزای تحصیلی کانادا و استرالیا از بابت معدل و دانش زبان و نیز مدارکی که از شما برای پذیرش و صدور ویزای تحصیلی خواهند خواست، شبیه هم است. بدون توجه به موارد خاص و به‌طور‌کلی شما باید برای تحصیل در هر دو کشور مدرک زبان انگلیسی با نمره آیلتس حداقل ۶/۵ یا معادل آن برای دیگر مدارک مورد‌قبول را ارائه دهید.

برای معدل هم بهتر است که حداقل معدل ۱۳ یا ۱۴ را داشته باشید که برای مقطع ارشد یا دکتری بهتر است معدل حداقل ۱۴ یا ۱۵ باشد. دیگر مدارک اصلی و بدیهی که دانشگاه‌ها خواهند خواست، عبارت‌اند از: مدارک شناسایی، انگیزه‌نامه، توصیه‌نامه (مقطع کارشناسی ارشد و دکتری)، مقالات (مقطع دکتری)، رزومه کاری درصورت لزوم و... .

برای ویزای تحصیلی هم باید گفت که استرالیا درمقایسه‌با کانادا سریع‌تر عمل می‌کند. در‌صورت تکمیل‌بودن مدارک، کل فرایند مهاجرت به کانادا از‌طریق تحصیل، حدود ۸ ماه یا بیشتر طول خواهد کشید. درحالی‌که برای استرالیا در‌صورت تکمیل‌بودن همه مدارک، مدت‌زمان این فرایند از شروع تا رسیدن به ویزا، حدود ۶ ماه و حتی کمتر خواهد بود.

شهریه‌های‌ تحصیلی

هم برای تحصیل در استرالیا و هم برای تحصیل در کانادا، باید شهریه پرداخت کرد؛ چه شهروند باشید و چه دانشجوی بین‌المللی. در یک کلام، شهریه‌های تحصیل در استرالیا بیشتر از کانادا است. هزینه تحصیل در کانادا و استرالیا به‌طور عمومی و کلی (بدون توجه به دانشگاه‌های گران، رشته‌های خاص و...) از قرار زیر است:

مقطع تحصیلی

متوسط شهریه سالانه در کانادا

متوسط شهریه سالانه در استرالیا

مدرسه

۸ تا ۱۶ هزار دلار کانادا

۷ تا ۲۳ هزار دلار استرالیا

کارشناسی

۲۰ تا ۳۵ هزار دلار کانادا

۲۰ تا ۴۵ هزار دلار استرالیا

کارشناسی ارشد

۸ تا ۵۴ هزار دلار کانادا

۲۰ تا ۴۵ هزار دلار استرالیا

دکتری

۶ تا ۲۲ هزار دلار کانادا

۲۰ تا ۵۰ هزار دلار استرالیا

نکته: معمولاً دلار کانادا در‌حدود ۵ هزار تومان از دلار استرالیا گرا‌نتر است.

هزینه زندگی در کانادا و استرالیا

موسسه ادب

هزینه زندگی در کانادا و استرالیا از بابت نوع مسکن (خوابگاه یا...)، شهر و محل سکونت و ده‌ها معیار دیگر می‌تواند بسیار متفاوت باشد. به‌طور‌کلی، هزینه زندگی در استرالیا از کانادا بیشتر است؛ اما به همان میزان و نسبت، حقوق‌ها و درآمدها از‌جمله برای شغل دانشجویی در استرالیا بیشتر است.

با فرض تهیه خوابگاه دانشجویی به‌عنوان مسکن، حداقل هزینه زندگی دانشجویی در کانادا سالانه حداقل ۱۰ تا ۱۵ هزار دلار کانادا خواهد بود و برای استرالیا هم حداقل ۱۵ تا ۲۰ هزار دلار استرالیا در سال.

شرایط اخذ بورسیه

اخذ بورسیه برای تحصیل در استرالیا یا کانادا نیز می‌تواند به شرایط هر فرد، دانشگاه مدنظر، رشته تحصیلی و... بستگی داشته باشد؛ اما در کل برای هر دو کشور ازاین‌قرار است که بورسیه‌های تحصیلی بیشتر برای مقطع دکتری در‌دسترس هستند و پس‌از‌آن برای مقطع کارشناسی ارشد. گفتنی است که بورسیه برای مقطع کارشناسی (لیسانس) بسیار سخت و کم و رقابتی است. در یک کلام تعداد، میزان و سهولت اخذ بورسیه‌های تحصیلی در کانادا بیشتر و بهتر است؛ به‌ویژه برای مقطع دکتری.

امکان کار دانشجویی

موسسه ادب

هر دو کشور کانادا و استرالیا اجازه کار دانشجویی را به تمامی دانشجویان می‌دهند. در استرالیا دانشجویان به کار نیمه‌وقت و در‌حدود ۴۸ ساعت به‌ازای هر ۲ هفته مجاز هستند؛ اما در کانادا از نوامبر ۲۰۲۲ تا اطلاع ثانوی دانشجویان به کار تمام‌وقت در حین تحصیل مجاز هستند. درمقابل، درآمدها در‌حال‌حاضر در استرالیا بهتر و بیشتر از کانادا است.

امکان همراهی خانواده

برای تحصیل در کانادا و استرالیا، همسر و تمام فرزندان کوچک‌تر از ۱۸ سال دارنده ویزای تحصیلی امکان همراهی با وی را خواهند داشت. همچنین، امکان همراهی یکی از والدین متقاضی کوچک‌تر از ۱۸ سال (برای تحصیل در مدرسه) نیز به‌عنوان ویزای گاردین وجود خواهند داشت. در هر دو کشور همسر محصل به کار تمام‌وقت مجاز خواهد بود و فرزندان نیز حق تحصیل را خواهند داشت.

اخذ اقامت بعد از تحصیل

هر متقاضی پس از اتمام تحصیل در کانادا و استرالیا، می‌تواند درخواست ویزای کار دهد و پس از مدتی اشتغال با مجوز و ویزای کار و پرداخت مالیات، درخواست اقامت دائم کانادا یا استرالیا را دهد. در این زمینه، در کانادا با ۱۸ ماه کار و در استرالیا فقط با ۱۲ ماه کار پس از تحصیل، می‌توان درخواست اقامت دائم کشور مد‌نظر را داد که در این زمینه اخذ اقامت استرالیا کمی سریع‌تر است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات