هرآنچه باید درباره لیست انتظار پرواز بدانید

شنبه ۱ مهر ۱۴۰۲ - ۱۸:۰۰
مطالعه 4 دقیقه
snapp
این مطلب صرفا جنبه تبلیغاتی داشته و زومیت هیچ مسئولیتی را در رابطه با آن نمی‌پذیرد
در این مقاله، درباره لیست انتظار پرواز، مراحل قرارگرفتن در لیست و سایر نکات مهمی صحبت می‌کنیم که باید بدانید.
تبلیغات

اگر تابه‌حال برای خرید بلیط کنسلی هواپیما اقدام کرده باشید، نام لیست انتظار پرواز به گوش‌تان خورده است. لیست انتظار پرواز شامل افرادی است که درخواست بلیطی را دارند که فعلا در دسترس نیست. این افراد در لیست انتظار قرار می‌گیرند تا به‌محض در دسترس‌بودن بلیط، پرواز موردنظر برایشان رزرو شود. در این مقاله، درباره لیست انتظار پرواز، مراحل قرارگرفتن در لیست و سایر نکات مهمی صحبت می‌کنیم که باید بدانید.

لیست انتظار پرواز چیست؟

سامانه لیست انتظار (Waitlist Booking) یکی از خدماتی است که شرکت‌های هواپیمایی به‌منظور دستیابی سریع‌تر مسافران به بلیط ارائه می‌کنند. فرقی نمی‌کند درخواست مسافران رزرو بلیط لحظه آخری باشد، به‌دنبال هواپیمایی با کلاس و امکانات خاص باشند یا قصد رزرو بلیط چارتر داشته باشند؛ این افراد در لیست انتظار قرار می‌گیرند و به‌محض پیداشدن بلیطی مطابق درخواست‌شان، برای آنها رزرو می‌شود.

فروش بلیط به‌صورت سیستمی باشد یا پرواز چارتری، شرکت هواپیمایی مسافران را در لیست انتظار بر اساس درخواست آنها اولویت‌بندی می‌کند. مدیریت بازرگانی فرودگاه تعداد پذیرش مسافران لیست انتظار هر پرواز را تعیین می‌کند. تا زمان بازبودن لیست انتظار مسافران می‌توانند درخواست‌شان را ثبت کنند و در لیست قرار بگیرند. دفتر فروش هواپیمایی مستقر در فرودگاه به درخواست مسافران برای قرارگیری در لیست انتظار پرواز رسیدگی و آنها را ثبت‌نام می‌کنند تا درصورت امکان شرایط خرید بلیط کنسلی هواپیما برای متقاضیان فراهم شود.

رزرو بلیط از لیست انتظار چه مراحلی دارد؟

snapp

هنگامی که تمام صندلی‌های هواپیما رزرو شده است، در صورت امکان لیست انتظاری ایجاد می‌شود تا در صورت کنسلی بلیط، صندلی خالی به مسافر دیگری اختصاص داده شود. روند معمول رزرو بلیط پرواز از لیست انتظار به این صورت است:

۱. درخواست فهرست انتظار

اولین مرحله ثبت درخواست مسافر برای قرارگیری در لیست انتظار است. هنگامی که تمام ظرفیت صندلی‌های هواپیما پر می‌شود، مسافران می‌توانند به‌صورت آنلاین یا با تماس با خدمات مشتریان شرکت هواپیمایی، درخواست اضافه‌شدن به لیست انتظار را با مسئولان ایرلاین در میان بگذارند. پس از تصمیم‌گیری و تأیید ایجاد لیست انتظار، مسافران می‌توانند درخواست رزرو بلیط موردنظرشان را ثبت کنند.

۲. اولویت‌بندی مسافران

شرکت هواپیمایی مسافران را براساس درخواست‌هایشان در لیست انتظار اولویت‌بندی می‌کند. در لیست انتظار هر پرواز، اطلاعات مسافران از جمله نام، نام‌خانوادگی، جنسیت، سن و نوع کلاس پرواز ثبت می‌شود. مسافرانی که به‌دنبال رزرو فوری هواپیما با کلاس بالاتر هستند، شانس بیشتری دارند.

۳. خالی‌شدن صندلی

با خالی‌شدن صندلی‌ها به‌خاطر کنسل‌شدن بلیط یا عدم حضور مسافران در فرودگاه، شرکت هواپیمایی، به‌ترتیب لیست انتظار، بلیط‌ها را به مسافران منتظر اختصاص می‌دهد. معمولا رزروشدن صندلی برای مسافر با پیامک یا ایمیل به او اطلاع‌رسانی می‌شود.

۴. تأیید نهایی و پرداخت

پس از اختصاص صندلی به مسافری که در لیست انتظار پرواز قرار دارد، شرکت هواپیمایی رزرو بلیط را تأیید می‌کند و جزئیات پرواز از جمله زمان و هزینه پرواز را برای مسافر ارسال می‌کند. مسافر باید در اسرع وقت به‌صورت اینترنتی یا حضوری هزینه بلیط را پرداخت و کارت پرواز را دریافت کند.

نکته‌ای که باید در زمینه لیست انتظار پرواز به خاطر داشته باشید این است که قرارگیری در لیست پرواز به‌منزله رزرو قطعی بلیط نیست. این موضوعی پیش‌بینی‌نشده است که به کنسل‌کردن بلیط سایر مسافران بستگی دارد. درصورتی‌که مسافری بلیطش را کنسل نکند، به مسافران لیست انتظار بلیطی تعلق نخواهد گرفت.

سامانه لیست انتظار پرواز چه فوایدی دارد؟

لیست انتظار پرواز یکی از مفیدترین خدماتی است که شرکت‌های هواپیمایی ارائه می‌کنند. بسیاری از مسافران به دلایل مختلف در ساعات قبل از پرواز، بلیط‌شان را لغو می‌کنند. در این شرایط بلیط لغوشده برای اولین مسافر لیست انتظار که قصد خرید بلیط کنسلی هواپیما را دارد، رزرو می‌شود. شرکت‌های هواپیمایی با راه‌اندازی این سامانه، یک معامله دوسربرد کرده‌اند: با این سامانه هم جای خالی مسافری که پروازش را لغو کرده پر می‌شود و هم به درخواست مسافران و مشتریان منتظر در صف پاسخ داده می‌شود.

چه زمانی می‌توانیم از لیست انتظار پرواز استفاده کنیم؟

snapp

در شرایطی که لیست انتظار برای پرواز موردنظر باز باشد، مسافران می‌توانند درخواست بلیط را ثبت کنند. به‌محض بسته‌شدن لیست انتظار، دیگر قادر نخواهید بود درخواستی در این سامانه ثبت کنید. پس از بسته‌شدن لیست رزرو، در صورت لغو بلیط، اعلانی برای مسافران منتظر ارسال می‌شود که نشان می‌دهد بلیط برای آنها رزرو شده است.

چطور می‌توانیم لیست انتظار پرواز را مشاهده کنیم؟

شما می‌توانید به‌صورت آنلاین قسمت لیست انتظار پرواز را در کانتر مشاهده کنید. لیست اولویت کارت پرواز مسافران هم به‌صورت آنلاین در کانتر قابل‌مشاهده است.

آیا امکان استرداد بلیط رزروشده از لیست انتظار وجود دارد؟

از آنجا که مسافران در لیست انتظار معمولا بلیط هواپیما لحظه آخری می‌گیرند، احتمالا فرصت زیادی برای کنسل‌کردن بلیط ندارند. در مقابل درخواست هر مسافر لیست انتظار پرواز، دو گزینه وجود دارد: پرینت‌گرفتن بلیط و کنسل‌کردن آن. در صورتی که هنوز گزینه کنسل‌کردن برای مسافر فراهم باشد، می‌تواند به‌صورت آنلاین اقدام به استرداد بلیط کند. معمولا درصورتی‌که مسافر هنوز بلیط پرواز را دریافت نکرده و سوار هواپیما نشده باشد، امکان کنسل‌کردن بلیط رزروشده وجود دارد.

کلام آخر

لیست انتظار پرواز یکی از خدمات مفید شرکت‌های هواپیمایی است. اگر به‌دنبال خرید بلیط‌های کنسل‌شده هستید، از این خدمات استفاده کنید و برای قرارگیری در لیست انتظار پرواز موردنظرتان ثبت‌نام کنید.

تابه‌حال برای قرارگیری در لیست انتظار پرواز ثبت‌نام کرده‌اید؟ آیا توانسته‌اید از این طریق بلیط دلخواه‌تان را رزرو کنید؟ لطفا نظرات و تجربیات ارزشمندتان را با همراهان ما در میان بگذارید.

داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات