آموزش مالیات برای استارتاپ ها - آقای مالیات
یکی از مهم ترین مسائلی که تیمهای استارتاپی در شروع کسب و کار خود باید مد نظر قرار دهند، مباحث مربوط به تکالیف مالیاتی است؛ در حالی که متأسفانه طی سالهای اخیر، به دلیل عدم اطلاع از قوانین و مقررات مالیاتی، هزینههای سنگینی بر آنها وارد شده که گاهاً منجر به انحلال فعالیت نیز شده است.
پس به شدت توصیه میکنیم که مبانی و اصول اولیه مباحث مالیاتی برای استارتاپ خودتان را یاد بگیرید تا جلوی تحمیل این هزینهها گرفته شود. ما در این مقاله از آقای مالیات در مورد نقشه راه آموزش مالیات برای استارتاپ ها، تکالیف مالیاتی و پادکستهای رایگان مالیاتی صحبت میکنیم پس همراه ما باشید.
چرا باید مالیات را یاد بگیریم؟
همانطور که میدانید در حال حاضر، آموزش مالیات یکی از الزامات هر کسب و کاری محسوب میشود. چرا؟ چون اگر آموزش نبینیم، به احتمال خیلی زیاد، هزینههای سنگینی بر ما تحمیل خواهد شد.
در این راستا، بهخصوص آموزش مالیات برای شرکتها هم به یک امر ضروری تبدیل شده و نه تنها حسابداران و مدیران مالی باید بر این حوزه مسلط باشند، کارفرماها نیز میبایست حداقل اطلاعات مالیاتی را فرا بگیرند تا بتوانند نظارتهای حداقلی بر مسائل مالیاتی خود داشته باشند.
حال سؤالی که پیش میآید این است که: آموزش مالیات، به چه شکلی اتفاق میافتد؟
جواب: به طرق مختلف میشود این مهم را یاد گرفت:
- مطالعه قوانین و مقررات مالیاتی
- مطالعه کتابهای آموزشی در این حوزه
- گوش دادن به پادکستهای آموزشی مالیاتی
- مشاهده ویدئوهای آموزشی در شبکههای اجتماعی
- خرید دورههای آموزشی آفلاین
- شرکت در دورههای آنلاین
که هر شخصی با توجه به تیپ شخصیتی و شرایط خود، نسبت به انتخاب یکی از این حالات اقدام مینماید.
آموزش مالیات را از کجا شروع کنیم؟
بعد از انتخاب هر کدام از حالات بالا، باید نسبت به انتخاب درست و استاندارد اقدام کنیم. مثلاً: چنانچه تصمیم داریم در دورههای آموزشی آنلاین شرکت کنیم، رزومه مدرس یا مدرسین و یا مؤسسه برگزار کننده را مشاهده و نظرات شرکت کنندههای قبلی را جویا شویم؛ و یا در موقع خرید کتاب، رزومه نویسنده و کتب دیگر ایشان را مورد بررسی قرار دهیم.
همچنین اگر به دنبال آموزش رایگان مالیات هستید، وارد سایت آقای مالیات شوید و در منو اصلی روی پادکستهای مالیاتی کلیک کنید و با گوش دادن به آنها بسیاری از ابهامات مالیاتی شما حل خواهد شد.
آیا استارتاپ ها باید مالیات بدهند؟
جواب: بله. هر استارتاپی (چه در قالب شخصیت حقیقی و یا حقوقی) باید مالیات بر درآمد خود را (که در طی یک سال کسب نمودهاند) به سازمان امور مالیاتی پرداخت کنند. بعضاً شنیده میشود که بعضی از اشخاص میگویند: استارتاپها در سال اول نباید مالیات بدهند! این حرف کاملاً اشتباه است. مبنای اخذ مالیات، کسب سود از سوی هر کسب و کار است و فرقی نمیکند که سال اول باشد یا سال دهم.
همچنین اگر حسابدار و یا صاحب کسب و کار باشید به یک تیم مشاور مالیاتی متخصص نیاز دارید که مشکلات مالیاتی خود را از آنها بپرسید تا با استفاده از راهنمایی آنها، پرونده مالیاتی خودتان را مدیریت کنید. این افراد مشاورین متخصص مالیاتی هستند که با تسلط بر قوانین و امور مالیاتی به کسب و کارها مشاوره مالیاتی میدهند.
آیا قوانین مالیات استارتاپ ها متفاوت است؟
جواب: خیر. از لحاظ قوانین مالیاتی، استارتاپ ها (تقریباً) هیچ تفاوتی با سایر مشاغل ندارند جز در بعضی حالات که در ادامه به آنها اشاره میکنیم.
اگر استارتاپی، تشکیل پرونده مالیاتی ندهد، سازمان امور مالیاتی آن استارتاپ را پیدا میکند؟
جواب: به احتمال زیاد، بله
سازمان امور مالیاتی، از طریق روشهای زیر، میتواند متوجه فعالیتهای شما شود و نسبت به اخذ مالیات (و البته جرائم مربوطه) اقدام کند:
- اطلاعیههای شما (یعنی: اگر در زمان خرید و یا فروش کالا و یا خدمات، اطلاعاتی از شما به سازمان امور مالیاتی ارسال شود.)
- مجوزهای دریافتی شما: (یعنی: اگر از جایی مجوز فعالیت بگیرید، یک نسخه از آن به سازمان مالیاتی ارسال میشود.)
- سامانه سوت زنی: چنانچه شخصی، اصطلاحاً سوت شما را بزند و به سازمان، آمار شما را بدهد، در تور مالیاتی افتادهاید. برای مشاهده این سامانه، در گوگل عبارت روبرو را سرچ کنید: "سامانه جامع گزارش فرار مالیاتی"
- واحدیابی: که به 2 طریق است:
1. از طریق مراجعه حضوری به محل فعالیت شما و تشکیل پرونده مالیاتی
2. از طریق مراجعه به سایت و یا شبکههای اجتماعی کسب و کار شما
استارتاپ ها چند نوع مالیات باید پرداخت کنند؟
- مالیات بر درآمد: یعنی از سود سالانه فعالیت آنها، مالیات اخذ میشود.
- مالیات بر ارزش افزوده: یعنی از فروش کالا یا خدمات آنها، 9% به عنوان مالیات بر ارزش افزوده اخذ میشود.
تکالیف مالیاتی استارتاپ ها چیست؟
حالت اول: استارتاپهایی که بهصورت شخصیت حقوقی فعالیت میکنند:
۱. تشکیل پرونده مالیاتی حداکثر تا 2 ماه پس از ثبت شرکت یا مؤسسه و پرداخت تمبر سرمایه به میزان نیم در هزار مبلغ سرمایه
۲. پلمب دفاتر قانونی؛ شامل: دفتر روزنامه و دفتر کل
۳. دریافت شناسه یکتای حافظۀ مالیاتی برای صدور فاکتور در سامانۀ مؤدیان
۴. ارسال لیست مالیات بر حقوق تمامی حقوق بگیران؛ حداکثر تا آخر ماه بعد
۵. ارسال فهرست معاملات فصلی خود حداکثر تا 45 روز پس از پایان هر فصل (شامل: خریدها، فروش ها و هزینه ها)
۶. ارسال اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده؛ حداکثر تا پایان ماهِ بعد از هر فصل (هر فصل، 1 اظهارنامه)
۷. ارسال اظهارنامۀ مالیات عملکرد هر سال؛ حداکثر تا 4 ماه پس از پایان سال مالیاتی
حالت دوم: استارتاپهایی که بهصورت شخصیت حقیقی (مشاغل) فعالیت میکنند:
ذکر این نکته ضروری است که: از لحاظ مالیاتی، مشاغل در کشور ما به 3 گروه تقسیم می شوند:
گروه اول: موارد زیر، جزء گروه اول مشاغل هستند:
- کلیه واردکنندگان و صادرکنندگان.
- صاحبان کارخانهها و واحدهای تولیدی
- صاحبان هتلهای سه ستاره و بالاتر
- صاحبان کلینیکهای تخصصی
- صاحبان مشاغل صرافی
- صاحبان مؤسسات خدمات مالی و ارائه دهندگان خدمات مدیریتی، مشاورهای، انفورماتیک و طراحی سیستم.
- صاحبان مؤسسات حمل و نقل موتوری، زمینی، دریایی و هوایی اعم از مسافری و یا باربری.
اگر هم جزء موارد بالا نباشید و میزان فروش شما در اظهارنامۀ 2 سال قبل، بیشتر از مبلغ 15میلیارد تومان باشد، گروه اول مشاغل هستید.
گروه دوم: اگر میزان فروش شما در اظهارنامۀ 2 سال قبل، بین 5 میلیارد تا 15 میلیارد تومان باشد.
گروه سوم: در 2 سال شروع فعالیت، گروه سوم هستید و اگر در طبقات بالا نیز قرار نگیرید نیز، گروه سوم محسوب میشوید.
نکتۀ مهم: معیار طبقهبندی کسب و کارهای صرفاً خدماتی، نصف مبالغ بالا است. مثلاً: اگر فروش یک شخص حقیقی که استارتاپ حوزه فین تک دارد، در اظهارنامه 2 سال قبل، بیشتر از 7 میلیارد و 500 میلیون تومان باشد، گروه اول محسوب میشود.
با این توضیحات، مشاغل گروه دوم و سوم از تکلیف پلمب دفاتر و ارسال فهرست معاملات فصلی معاف هستند. مابقی تکالیف همانند اشخاص حقوقی است.
نحوه محاسبه مالیات بر درآمد و مالیات بر ارزش افزوده
۱. مالیات بر درآمد اشخاص حقوقی: (مثل: شرکتها)
درآمد – هزینه = سود*25% = مالیات
۲. مالیات بر درآمد مشاغل (اصناف): (مثل: شخصی که بدون ثبت شرکت، طراحی سایت انجام می دهد)
درآمد – هزینه = سود*نرخ پلکانی ماده 131 قانون مالیات های مستقیم (که از 15% شروع و به 25% می رسد) = مالیات
نکتۀ بسیار مهم:
فرمول بالا در مواقعی مورد استفاده قرار میگیرد که مؤدی بتواند اسناد، مدارک و هزینهها (و یا به اصطلاح حسابداران، بهای تمام شده) را به گروه رسیدگی مالیاتی ارائه دهند و این اسناد و مدارک نیز مورد قبول آنها واقع شود.
ولی اگر اسناد و مدارک مربوط به هزینهها و یا بهای تمام شده خود را نداشته باشید و یا مورد تأیید مأموران مالیاتی قرار نگیرد، از فرمول دوم برای محاسبه مالیات عملکرد شما استفاده میکنند؛ یعنی برای محاسبه سود کسب و کارتان، از ضریب اینتاکد (ضریب مالیاتی شغل شما) استفاده خواهند کرد. پس فرمول دوم می شود این:
درآمد * ضریب اینتاکد = سود * نرخ = مالیات
حال سؤالی که پیش می آید: جایی هست که ضریب اینتاکد فعالیت خود را ببینم؟
جواب: بله. ابتدا در اینترنت سرچ کنید: "درگاه ملی مالیات"، سپس از منوی اصلی، روی گزینه "قوانین و مقررات" و سپس روی گزینه" نسبت سود فعالیت" کلیک کنید. حال با توجه به نوع کار خود (یعنی: تولیدی، بازرگانی و یا خدماتی) و سال مورد نظر، فایل pdf مربوط را دانلود و با سرچ در آن، ضریب مالیاتی شغل خود را ببینید.
تجربه ما نشان میدهد که اکثر مشاغل و شرکتها، ضریب مالیاتی (اینتاکد) خود را به اشتباه در پرونده مالیاتی خود درج نمودهاند که از این بابت دچار جرائم و مالیات سنگینتری خواهند شد.
برای مشاهده ضریب مالیاتی درج شده در پرونده مالیاتی، باید به آدرس: https://my.tax.gov.ir رفته، نام کاربری و رمز عبور خود را وارد نمایید. سپس روی "فهرست پرونده های مالیاتی" کلیک کنید و در صفحه جدید، جزئیات پرونده را کلیک کنید.
بروزرسانی و تکمیل ثبت نام را کلیک کرده و از منوی سمت راست، "ویرایش اطلاعات ثبت نام" را انتخاب نمایید. در منوی پیش رو، تب "فعالیت ها" را کلیک نموده و ضریب اینتاکد خود را مشاهده نمایید.
سؤال: اگر ضریب مالیاتی مندرج در پرونده من اشتباه باشد، چیکار کنم؟
جواب: باید به حوزه مالیاتی مراجعه و فرم اصلاح ضریب اینتاکد را تکمیل نمایید. مالیات بر ارزش افزوده: تمامی فروش کالا و یا خدمات شما ضربدر 9%
سخن آخر در مورد آموزش مالیات
ما در این مقاله از آقای مالیات (https://mrtax.site) در مورد تکالیف مالیاتی، آموزش مالیات برای استارتاپ ها و نحوه محاسبه آن صحبت کردیم. چنانچه در رابطه با مالیات استارتاپ ها سؤال و یا ابهامی در این خصوص داشتید میتوانید از متخصصین مشاور مالیاتی مجموعه مشاوره بگیرید و یا با شماره 09120407594 تماس بگیرید.
نظرات