فناوری های نوین در خدمت آموزش و یادگیری

جمعه ۸ دی ۱۴۰۲ - ۱۵:۰۰
مطالعه 5 دقیقه
فروشگاه فولیتو
این مطلب صرفا جنبه تبلیغاتی داشته و زومیت هیچ مسئولیتی را در رابطه با آن نمی‌پذیرد
روند جهشی پیشرفت فناوری در دهه های گذشته موجب تاثیر آن در تمامی ابعاد زندگی بشر شده است.
تبلیغات

استفاده از فناوری های جدید در زندگی روزمره علاوه بر بهبود کیفیت زندگی انسان، موجب انجام بهینه کارها و اتلاف کمتر زمان و انرژی نیز می شود. جنبه های مختلف زندگی فردی و اجتماعی افراد تحت تاثیر این پیشرفت فناوری هستند اما نظام آموزشی به عنوان یکی از اساسی ترین وجوه زندگی اجتماعی دنیای امروز، نمود کمتری از این پیشرفت ها را درون خود دیده است.

با وجود پیچیدگی ها و مقاومت ذاتی نظام های آموزشی در برابر تغییرات عمده، استعدادهای مختلفی در جهان فعالیت خود را وقف استفاده از تکنولوژی جهت بهبود کیفیت و بازدهی آموزش کرده اند. فولیتو یکی از این مجموعه ها است که با تکیه بر دانش و خلاقیت جوانان نخبه و با تجربه در حوزه آموزش، تحولی شگرف را در نحوه آموزش دروس تخصصی دبیرستان رقم زده است. با زومیت همراه باشید تا با این مجموعه و مدل آموزشی آن بیشتر آشنا شوید.

روند تکامل فناوری های آموزشی

از گچ و تخته و تکلیف شب و رونویسی از متن کتاب تا تخته هوشمند و پاورپوینت و آزمون های آنلاین؛ مسیری طولانی است که تحولات مهمی را در آموزش کلاسیک رقم زده است. در کنار افزایش جذابیت های بصری، استفاده از این فناوری ها بازدهی کلاس های آموزشی را نیز بالاتر می برد. این افزایش بازدهی نه تنها با کاهش اتلاف زمان و افزایش حجم مطالب قابل تدریس در یک جلسه، بلکه با تحول نوع یادگیری نیز ایجاد می شود. در واقع استفاده از قدرت تکنولوژی های جدید می تواند مکانیزم سنتی یادگیری را تغییر داده و آن را به مکانیزمی کاراتر و ماندگار تر تبدیل کند.

تفاوت یادگیری سنتی با یادگیری مدرن

بین نظام آموزشی و سیستم آموزش سنتی و سیستم مدرن تفاوت های بنیادی وجود دارد. مهم ترین تفاوت اما به دیدگاه سیستم ها در مورد مکانیزم و نحوه یادگیری مخاطب باز می گردد. در نظام آموزشی سنتی، یادگیری دانش آموز بر مبنای حفظ کردن متون، تعاریف و روابط شکل می گیرد و در نتیجه دانش آموزی موفق محسوب می شود که قدرت حفظ کردن مطالب بیشتری را داشته باشد. در واقع در این مدل آموزش به تقویت حافظه کوتاه مدت تکیه بیشتری شده و هوش هیجانی (EQ) و تفاوت توانمندی های دانش آموزان توجهی نمی شود.

اما در سیستم آموزشی مدرن، بستر های رسانه ای مختلفی جهت یادگیری در دسترس دانش آموز قرار می گیرد. به عنوان مثال دانش آموز علاوه بر جزوه درسی، تصاویر و ویدئو های آموزشی جذابی را نیز در اختیار خواهد داشت. این امکانات موجب می شود به جای تکیه بر حفظیات و حافظه کوتاه مدت، به تصویر سازی و حافظه بلند مدت اتکا دارد. این روش یادگیری بسیار انعطاف پذیر بوده و می تواند با توانمندی های هر دانش آموز تطبیق یابد.

چگونه مطالب به حافظه بلند مدت ما وارد می شوند؟

تکنیک های یادگیری قدیمی برای انتقال مطالب از حافظه کوتاه مدت به بلند مدت، مبتنی بر تکرار زیاد است. احتمالا اسم روش هایی مانند جعبه لایتنر و فلش کارت را شنیده اید، این روش ها همگی بر مبنای تکرار به دفعات زیاد جهت افزایش ماندگاری در حافظه هستند. اما روش های مدرن یادگیری مستقیما با حافظه تصویری و طولانی مدت انسان سر و کار دارند. تحقیقات بسیاری در سال های اخیر نشان داده اند که تصاویر ثابت و متحرک بسیار سریع تر از متون وارد حافظه بلند مدت ما می شوند و زمان طولانی تری نیز ماندگار هستند.

فروشگاه فولیتو

انیمیشن و تصویر سازی، کلید یادگیری آسان و ماندگار

بر مبنای نقش حافظه تصویری در یادگیری بلند مدت، در سال های اخیر تکنیک ها و مدل های آموزشی فراوانی شکل گرفته اند. امروزه تقریبا تمامی دبیران و استادان به نام از پاورپوینت و فیلم های آموزشی جهت بهبود روند آموزش خود استفاده می کنند. اما تفاوت اصلی مدل آموزشی فولیتو با سایرین، انیمیشن و تصویر سازی جهت کاهش حجم مطالب و تسریع آموزش است. در واقع با اینکه که تبدیل جزوه به پاورپوینت نیز در تسریع آموزش و بهبود یادگیری نقش دارد، اما نمایش متون طولانی به دانش آموز تحول چشمگیری را در یادگیری وی ایجاد نمی کند.

انیمیشن سازی، تبدیل حجم زیادی از مطالب به یک تصویر متحرک کوتاه است که انتقال مفهوم را تسریع کرده و مفاهیم اساسی را مستقیما با حافظه تصویری درگیر می نمایند. تفاوت این نوع تصویر سازی با پاورپوینت های معمولی در این است که مفاهیم مختلف درسی را در قالب تصاویر متحرک یا فیلم کوتاه آموزش می دهد. در واقع این روش می تواند ده ها صفحه کتاب و جزوه یا چندین ساعت آموزش را به سادگی با یک الگو و تصویر همانند سازی کند. به این ترتیب زمان آموزش به میزان قابل توجهی کاهش یافته و زمان دانش آموز می تواند صرف تمرین و تثبیت آموخته ها شود.

چرا فولیتو؟

ممکن است حین مطالعه این متن از خود بپرسید که چرا همه ی دبیران و اساتید از روش انیمیشن سازی جهت آموزش استفاده نمی کنند؟ چرا با وجود مزایای فراوان این روش و در دسترس بودن فناوری های مورد نیاز برای ساخت آموزش های این چنینی، تنها فولیتو توانسته است آن را به صورت تجاری عرضه کند؟

ساخت انیمیشن های آموزشی علاوه بر تسلط بالا بر تکنولوژی، نیازمند صرف زمان طولانی و هزینه زیاد است. به علاوه برای ساخت انیمیشن های موثر و کارا گام اول تبدیل مفاهیم درسی به الگوهایی است که علاوه بر جامعیت و شمول بر ابعاد مختلف یک مبحث، ساده و قابل درک نیز باشند. به عنوان مثال مبحث فشار مایعات و گازها در فیزیک بسیار گسترده است و وجود مختلفی دارد که دانش آموزان دبیرستانی می بایست بر تمامی وجوه آن مسلط شوند تا بتوانند به سوالات مربوط به آن پاسخ دهند. مطالعه منابع درسی مربوط به این بخش به ساعت ها زمان احتیاج دارد. اما انیمیشن فصل فشار مایعات فولیتو (روش غواص) که با ابتکار و تلاش اساتید این مجموعه ساخته شده است، کل این مبحث را در کمتر از 5 دقیقه به طور کامل آموزش می دهد.

فروشگاه فولیتو

نحوه استفاده از خدمات فولیتو

وبسایت فولیتو شامل ویدئوهای رایگان فراوانی از تدریس مباحث مختلف توسط اساتید این مجموعه است. به عنوان مثال فولیتو پکیج آموزشی تشریحی جامعی به نام شب امتحان دارد که جهت جمع بندی دروس اختصاصی (فیزیک، زیست شناسی و ریاضی) برای امتحانات نهایی پایه های دهم، یازدهم و دوازدهم تهیه شده و به صورت رایگان در اختیار دانش آموزان قرار داده است.

در این پکیج آموزشی به کمک فناوری انیمیشن سازی هر کتاب تنها در 5 ساعت به طور کامل جمع بندی شده و نمونه سوالات مختلفی نیز بررسی شده است تا دانش آموزان به طور کامل بر مباحث تسلط یابند. اهمیت این پکیج زمانی آشکار می شود که بدانید طبق مصوبه جدید در مورد کنکور سراسری 1403، سوابق تحصیلی تاثیر 50 درصدی در نمره کنکور خواهند داشت و دانش آموزان با استفاده از همین پکیج آموزشی رایگان می توانند نیمی از مسیر کنکور را طی کنند.

فولیتو علاوه بر محتواهای رایگان آموزشی، پکیج های تخصصی شامل ویدیوهای آموزش انیمیشنی تمام مطالب کتب درسی، جزوات رنگی و کلاس های رفع اشکال و مشاوره آموزشی را نیز ارائه می دهد. جهت آشنایی بیشتر با محتوا و شرایط پکیج های آموزشی به فروشگاه فولیتو مراجعه فرمایید. مشاورین فولیتو در هر ساعت از شبانه روز و هر روز هفته آماده راهنمایی به شما برای شروع مسیر موفقیت تحصیلی هستند.

داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات