رقابت اتریوم و بیت کوین در استادیوم کیف پول من

شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۵:۰۰
مطالعه 7 دقیقه
کیف پول
این مطلب صرفا جنبه تبلیغاتی داشته و زومیت هیچ مسئولیتی را در رابطه با آن نمی‌پذیرد
اگر شما هم در زمینه رقابت اتریوم و بیت کوین در بازار رمزارزها کنجکاو هستید، مطالعه این مطلب را از دست ندهید.
تبلیغات

بیت کوین همواره به عنوان پادشاه و رهبر رمزارزها شناخته شده است؛ اما در طول چند سال اخیر و با رشد تعداد رمزارزهای عرضه شده در بازار رمزارزی، شاهد این واقعیت هستیم که تسلط بیت کوین بر بازار کاهش یافته و حتی در برخی موارد شاهد آلت سیزن‌هایی نیز بوده‌ایم. این اتفاقات، فیلیپنینگ (Flippening) یا تبدیل شدن اتریوم به اولین ارز دیجیتال بازار به لحاظ ارزش بازار را مجدداً در قلب طرفداران اتریوم زنده کرده است.

پس از مدت‌ها، هارد فورک دنکان (Dencun) اتریوم در تاریخ 13 مارس (23 اسفند 1402) اجرا شد و به نظر بسیاری از تحلیل‌گران، اتریوم در آستانه ثبت یک سقف قیمتی تاریخی (ATH) جدید قرار دارد. با وجود تحولات اخیر رخ داده در بازار، بسیاری از کاربران در ارتباط با احتمال جایگزینی اتریوم به جای بیت کوین، سوالاتی را مطرح می‌کنند. اگر شما هم در این زمینه کنجکاو هستید، مطالعه این مطلب را از دست ندهید!

احتمال فلیپنینگ و تغییر جایگاه بیت کوین و اتریوم

همواره پیش‌بینی‌های مثبتی از پشت سر گذاشته شدن بیت کوین به وسیله اتریوم از سوی تحلیل‌گران و افراد ذی‌نفوذ مارکت ارز دیجیتال مطرح شده است؛ به عنوان مثال، رائول پال (Raol Pal)، بنیان‌گذار و مدیرعامل Real Vision، همواره تاکید نموده که پلتفرم پیشتاز اتریوم در حوزه قراردادهای هوشمند، در بازه زمانی بلند مدت خواهد توانست بیت کوین را پشت سر بگذارد. بر اساس آنچه در بلاگ صرافی کیف پول من در ارتباط با دلایل طرفداران تغییر جایگاه بیت کوین و اتریوم در بازار مطرح شده است، می‌توان دلایل زیر را برای احتمال بالقوه فلیپنینگ مطرح نمود:

  • نفت دیجیتال مارکت رمزارزی بودن: هرچند که از بیت کوین به عنوان طلای دیجیتال یاد می‌شود و یکی از دارایی‌هایی است که سرمایه‌گذاری بر روی آن می‌تواند ارزش دارایی‌های نقد شما را در برابر تورم افسارگسیخته اقتصادی حفظ نماید، اما نباید این موضوع را از یاد برد که قراردادهای هوشمند (Smart Contracts) اتریوم کاربرد قابل توجهی در دنیای کریپتوکارنسی از خود نشان داده و حتی رفته رفته وارد بطن زندگی عادی انسان‌ها در جوامع پیشرفته شده‌اند و به همین دلیل است که از اتریوم به عنوان نفت دیجیتال یاد می‌شود و از قدرت قابل توجهی برخوردار است.
  • توکن سوزی اتریوم: اتریوم مدت‌هاست که سیاست ضدتورمی در پیش گرفته است و هر کاربری که در تراکنش قرارداد هوشمند مشارکت می‌کند، موظف به سوزاندن مقداری اتر خواهد بود. چنین امری موجب خارج شدن اترهای سوزانده شده از گردش می‌گردد. این مکانیسم نه تنها می‌تواند تورم این رمزارز را کنترل نماید، بلکه در حفظ ارزش آن نیز تاثیرات بسیار مثبتی از خود برجای می‌گذارد. به طور خلاصه، توکن سوزی اتریوم در راستای دستیابی به اصل کمیاب بودن اتر بوده که موجب رشد انفجاری قیمت این رمزارز می‌گردد.

جایگاه هاردفورک دنکان اتریوم در تغییر رتبه بیت کوین و اتریوم

در بحث احتمال فلیپنینگ و تغییر جایگاه اتریوم و بیت کوین نباید از بحث هاردفورک‌های شبکه اتریوم و به‌روزرسانی‌های آن غافل شد؛ به عنوان مثال در هاردفورک معروف اتریوم که هاردفورک لندن نام داشت، هزینه گس (Gas) با تحولات چشمگیری مواجه شد. تا پیش از این هاردفورک، هزینه گس اتریوم متناسب با ترافیک موجود در شبکه تنظیم می‌شد و هر چه کاربری مبلغ کارمزد بیشتری پرداخت می‌کرد، می‌توانست تراکنش‌های خود را با سرعت بالاتری به انجام برساند؛ اما پس از هاردفورک لندن، کاربران صرفاً ملزم به پرداخت کارمزد پایه بلاک شدند و بدین ترتیب آن سودی که قبلاً توسط ماینرها دریافت می‌شد، پس از این هاردفورک سوزانده شده و از گردش خارج می‌شود.

آخرین به‌روزرسانی اتریوم که دنکان نام دارد و در ماه گذشته رخ داد نیز در راستای کاهش هزینه‌های استفاده از اکوسیستم بود که شبکه‌های لایه 2 نظیر آپتیمیزم (Optimism)، پالیگان (Polygon)، بیس (Base) و آربیتروم (Arbitrum) را مورد هدف قرار داد. این به‌روزرسانی با معرفی یک سیستم ذخیره‌سازی داده جدید، از رویکرد عادی ذخیره‌سازی اطلاعات شبکه‌های لایه 2 بر روی اتریوم فاصله گرفت و از مخزن جدیدی به نام بلابز (Blobs) به جای شیوه «کال دیتا» به منظور کاهش هزینه‌های ذخیره‌سازی داده بهره جست. این موضوع سبب شده تا هزینه گس راه‌حل‌های لایه 2 نیز به طرز چشمگیری کاهش یافته و روند نزولی به خود بگیرند (هزینه مبادله در آربیتروم از 2.02 دلار به 0.4 دلار، در بیس از 0.58 دلار به 0.01 دلار و در آپتیمیزم از 1.42 دلار به 0.28 دلار کاهش پیدا کرد).

کیف پول

سقوط قیمتی، نتیجه موقت هاردفورک دنکان!

با وجود موفقیت‌آمیز بودن اجرای به‌روزرسانی دنکان، قیمت اتریوم چندان نتوانست تغییرات قیمتی قابل توجهی را به ثبت برساند و در همان بازه 3500 دلاری و در آستانه 4 هزار دلاری شدن در نوسان باقی ماند. این رمزارز در روزهای دوشنبه و سه‌شنبه تلاش نمود تا از سطح مقاومت 4 هزار دلاری عبور کند؛ اما متاسفانه نتوانست روند خود را در بالای آن تثبیت نماید. البته با توجه به رشد قیمتی 14.44 درصدی در 30 روز گذشته و همچنین رشد 47.16 درصدی از ابتدای سال میلادی همچنان می‌توان گفت که اتر توانسته است روند صعودی خود را حفظ نماید. البته ناگفته نماند به نظر برخی از تحلیل‌گران، به‌روزرسانی دنکان خواهد توانست با افزایش تقاضا شکاف قیمتی موجود میان قیمت فعلی اتر و سقف تاریخی آن که 4878 دلار است را پر نماید.

کیف پول

مایکل ون د پاپ (Michael van de Poppe) که یکی از تحلیل‌گران خبره و مشهور دنیای کریپتوکارنسی به شمار می‌رود، در ارتباط با رویدادها و اتفاقات اخیر اتریوم چنین اظهار نظر کرده که افزایش قیمت اتریوم دیر یا زود دارد؛ اما امری حتمی است. وی معتقد است اگر اتریوم بتواند از ناحیه قیمتی 4550 دلاری عبور نماید مطمئناً به راحتی می‌تواند به قیمت 5 هزار دلاری دست پیدا کند. البته در محدوده 4522 تا 4646 دلاری با 600 هزار آدرس دارای 1.63 میلیون اتر مواجه هستیم که مانعی کلیدی به شمار می‌روند و ممکن است با فروش اترهای خود در این سطح قیمتی و با افزایش عرضه موجب برهم خوردن روند صعودی اتر گردند (نظیر آنچه که در بیت کوین نیز مشاهده شد).

لازم به ذکر است که بر اساس داده‌های گلس‌نود، حدود 75 میلیارد دلار از کل سرمایه ورودی به بازار ارز دیجیتال (که 83 میلیارد دلار است)، صرفاً به بیت کوین و اتریوم اختصاص پیدا کرده و به نظر برخی از تحلیل‌گران با وجود کاهش شانس تائید شدن ETFهای اسپات اتریوم، عرضه قریب‌الوقوع این صندوق‌های ETF نیز می‌تواند نقش کلیدی را در رشد قیمتی بی‌سابقه اتریوم ایفا نماید.

پیش‌بینی قیمت اتریوم تا سال 2040

تحلیل‌های مختلفی از وضعیت قیمتی آتی اتریوم تا سال 2040 وجود دارد که یکی از تحلیل‌های منطقی بررسی بوده که وب‌سایت Changelly انجام داده و در بلاگ صرافی کیف پول من به زبان فارسی مورد بحث و بررسی قرار گرفته است. در این بررسی تلاش شده تا حداقل، میانگین و حداکثر قیمتی مورد بررسی قرار بگیرد که نتیجه و خلاصه کلی این تحلیل را می‌توان در جدول زیر خلاصه نمود:

سال

حداقل قیمت

میانگین قیمت

حداکثر قیمت

۲۰۲۶

8160 دلار

8454 دلار

9948 دلار

۲۰۲۹

23635 دلار

24469 دلار

28935 دلار

۲۰۳۱

49228 دلار

50663 دلار

61639 دلار

۲۰۳۳

110312 دلار

113373 دلار

131610 دلار

۲۰۴۰

160990 دلار

170060 دلار

183665 دلار

بسیاری از توسعه‌دهندگان فعال در حوزه کریپتوکارنسی شبکه بلاکچینی اتریوم را به منظور ساخت برنامه‌های مالی، بازی‌ها و برنامه‌های غیرمتمرکز خود انتخاب می‌کنند و این کاربرد سبب شده تا اتریوم همواره وضعیت خوبی در دنیای کریپتو داشته و چشم‌اندازهای آتی در نظر گرفته شده برای اتریوم مثبت و صعودی باشد اگر قصد خرید اتریوم دارید میتوانید از صرافی کیف من اقدام کنید.

اتریوم چه زمانی می‌تواند جای بیت کوین را در رده اول بازار بگیرد؟

بیت کوین قدیمی‌ترین رمزارز بازار ارز دیجیتال به شمار می‌رود و از همان سال 2009 تا به امروز با قرار گرفتن در رتبه اول مارکت ارز دیجیتال به لحاظ ارزش بازار، پادشاه قلمرو رمزارزها لقب گرفته و بر کل ارزهای دیجیتال این مارکت سلطنت می‌کند. بسیاری از طرفداران اتریوم امید دارند که روزی اتریوم بتواند به لحاظ ارزش بازار از بیت کوین پیشی گرفته و در نهایت تاج‌وتخت مارکت رمزارزی را به دست بگیرد؛ اما این موضوع چه زمانی به واقعیت تبدیل خواهد شد؟

اگر واقع نگر باشیم با وجود رشد 15 درصدی قیمت اتریوم در ماه گذشته، ارزش بازار آن کمتر از نصف بیت کوین قرار دارد؛ به طوری که سهم بازار بیت کوین 51.43 درصد بوده و این در حالیست که سهم بازار اتریوم صرفاً 16.36 درصد است. در چنین وضعیتی متی گرینسپن (Mati Greenspan) که مسئولیت مدیریت اجرایی کوانتوم اکونومیکس (Quantum Economics) را برعهده دارد اظهار نظر نموده که هیچ تضمینی برای این که فلیپنینگ و تغییر جایگاه اتریوم و بیت کوین رخ بدهد وجود ندارد و اگر صرفاً اعداد و ارقام را مورد بررسی قرار دهیم، به نظر می‌رسد که شاید به زمان رخداد این واقعه نزدیک می‌شویم.

بررسی تاریخچه فعالیتی، موفقیت‌آمیز بودن به‌روزرسانی‌ها، مرج و تغییر الگوریتم اجماع به الگوریتم اجماع اثبات سهام (PoS)، وجود قراردادهای هوشمند، کاربردی بودن اکوسیستم اتریوم و هزاران دلیل دیگر وجود دارد که اثبات می‌کند اتریوم آینده درخشانی در پیش‌روی خود دارد و در بازه زمانی دراز مدت می‌تواند سلطنت را در دنیای کریپتوکارنسی از آن خود نماید؛ اما چیزی که روشن است، به این نکته مربوط می‌شود که چنین امری در حال حاضر و در بازه زمانی کوتاه مدت، کمی دور از انتظار به نظر می‌رسد.

بلاگ کیف پول من؛ بلاگی تحلیلی در حوزه کریپتوکارنسی

مطالب گفته شده در فوق برداشتی از مطالبی بود که در بلاگ صرافی ایرانی کیف پول من در ارتباط با رقابت اتریوم و بیت کوین مطرح شده است. بررسی تحلیل‌ها، دسترسی به موقع به اخبار روز دنیای کریپتوکارنسی و انجام صحیح تحلیل‌های فاندامنتال لازمه تجربه ترید موفق و حرفه‌ای است. اگر چندان به زبان انگلیسی تسلط ندارید یا می‌خواهید از تحلیل افراد خبره برای تحلیل اخبار دنیای کریپتوکارنسی بهره ببرید، صرافی کیف پول من این امکان را در اختیار شما قرار داده است.

این صرافی علاوه بر فراهم نمودن بستری امن برای خرید ارز دیجیتال همواره توجه ویژه‌ای به بخش بلاگ آموزشی خود داشته و همین موضوع سبب شده تا عنوان جامع‌ترین بلاگ فارسی فعال در حوزه کریپتوکارنسی را به خود اختصاص دهد. اگر شما هم به دنبال یادگیری اصولی مهارت‌های ترید و تحلیل تکنیکال، دسترسی به اخبار روز دنیای کریپتو و در نهایت خرید قانونی و معتبر ارز دیجیتال هستید، حتما سری به وب‌سایت صرافی کیف پول من بزنید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات
تبلیغات

نظرات

تبلیغات