تبدیل بیت کوین خریداری شده در کیف پول به سایر ارزها

چهارشنبه ۱۶ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۵:۰۰
مطالعه 7 دقیقه
کیف پول
این مطلب صرفا جنبه تبلیغاتی داشته و زومیت هیچ مسئولیتی را در رابطه با آن نمی‌پذیرد
با ما همراه باشید تا با نحوه تبدیل بیت کوین خریداری شده و خرید بیت کوین به سایر ارزها بیشتر آشنا شوید.
تبلیغات

به هنگامی که قیمت بیت کوین نوسانات قیمتی خود را از دست می‌دهد و وارد یک سطح خنثی می‌گردد، تریدرهای حرفه‌ای که به دنبال کسب سود از نوسانات قیمتی بازار هستند، برای بازه زمانی کوتاه از بازار بیت کوین فاصله گرفته و بیت کوین‌های خود را به ارزهای دیجیتال دیگری که متناسب با تحلیل‌ها خود رشد قیمتی خوبی را در روزهای آتی تجربه خواهد کرد، تبدیل می‌کنند. البته توجه داشته باشید که منظور از تبدیل بیت کوین خریداری شده به سایر ارزها فرآیندی بوده که در آن صرفاً با یک کلیک، بیت کوین با یک توکن یا ارز دیجیتال دیگر مورد مبادله قرار می‌گیرد و در آن نیازی به پشت سر گذاشتن خرید و فروش‌های چند مرحله‌ای نیست! این امر به صرفه‌جویی در زمان معاملاتی و همچنین کاهش هزینه‌ها و کارمزدهای پرداختی تریدرها منجر می‌گردد. با ما همراه باشید تا با نحوه تبدیل بیت کوین خریداری شده و خرید بیت کوین به سایر ارزها بیشتر آشنا شوید.

تبدیل بیت کوین به ارز دیجیتال دیگر

به هنگامی که بحث از تبدیل در دنیای رمزارزها به میان می‌آید، باید بدانید که این موضوع به همان فرآیند سوآپ (Swap) اشاره دارد که عبارت است از مبادله راحت و ساده یک ارز دیجیتال با توکن و رمزارز دیگر با همان ارزش! مبادله بیت کوین با سایر ارزهای دیجیتال نه تنها سرعت معاملاتی را بالاتر می‌برد، بلکه به دلیل داشتن کارمزد کمتر گزینه بسیار مناسب‌تری برای کاربران است. برای درک بهتر موضوع به مثال زیر توجه کنید:

فرض کنید که شما یک هولدر بیت کوین هستید و قصد دارید در ازای 1 واحد از بیت کوین خود 20 واحد اتر خریداری کنید. حال اگر از روش سنتی کار را پیش ببرید، اولین قدم، تبدیل بیت کوین به تومان در صرافی‌هایی مثل کیف پول من خواهد بود که در ازای انجام چنین کاری باید درصدی کارمزد پرداخت کنید. پس از انجام این کار باید با استفاده از ارزهای فیات مثل دلار، تومان و غیره مجددا به صرافی مراجعه کرده و در ازای خرید 20 واحد اتر نیز کارمزد دیگری پرداخت کنید؛ البته موضوع صرفاً به کارمزد ختم نخواهد شد، بازار ارز دیجیتال به نوسان قیمتی لحظه‌ای معروف است و هیچ تضمینی وجود ندارد که در این بازه زمانی اتر در همان قیمت سابق خود باقی مانده باشد!

این درحالیست که با مبادله و سوآپ بیت کوین به اتر در همان لحظه به ارزش بیت کوین خود اتر دریافت می‌کنید و این فرآیند نیز با سرعت بسیار بالاتری نسبت به روش قدیمی صورت می‌گیرد. جالب است بدانید که در روش سنتی تبدیل بیت کوین به سایر ارزها که در مثال بالا مورد بررسی قرار گرفت، در صرافی‌های رمزارزی معمولی تا زمانی که سفارشات موجود در لیست با یکدیگر هماهنگ نگردند، معامله‌ای صورت نمی‌گیرد و این موضوع یعنی این که گاهاً ممکن است به دلیل نقدینگی پایین صرافی که ناشی از عدم وجود تریدرهای فعال در آن است، چندین ساعت به طول انجامد.

البته لازم به ذکر است که کلیه صرافی‌های رمزارزی از نقدینگی و liquidity پایینی برخوردار نیستند و این موضوع در صرافی‌هایی مثل بایننس، گیت، جمینی، کیف پول من و مواردی از این دست رخ نمی‌دهد.

نحوه تبدیل بیت کوین به سایر ارزها (Swap)

همان طور که در مطالب فوق روشن گردید، انجام سریع تراکنش‌ها و همچنین صرفه‌جویی در هزینه کارمزدها از جمله دلایلی بوده که موجب شده تا در سال‌های اخیر سوآپ (Swap) و مبادله ارزهای دیجیتال با یکدیگر بیش از پیش مورد توجه تریدرها و سرمایه‌گذاران بازار ارز دیجیتال قرار بگیرد. برای انجام سواپ و تبدیل بیت کوین به سایر ارزهای دیجیتالی می‌توان از پلتفرم‌های مختلفی همچون Swapy، Changelly، Ariswp و Changenow کمک گرفت. این فرآیند برای آن دسته از رمزارزهای که دارای حجم بازار پایینی هستند، بسیار کاربردی بوده و بهترین انتخاب برای آلت سیزن (Altseason) نیز می‌باشد.

آلت سیزن زمانی رخ می‌دهد که روند قیمتی آلت کوین‌ها (کلیه رمزارزها به غیر از بیت کوین) در مقایسه با بیت کوین رشد بهتری را تجربه کرده و دامیننس و سهم بازار بیت کوین از 50 درصد کمتر باشد که این موضوع به معنای قدرت گرفتن بازار آلت کوین‌ها در برابر بیت کوین است. البته گاهاً تبدیل بیت کوین به ارز دیجیتال دیگر نه با هدف کسب سود و بلکه برای محافظت از ارزش سرمایه انجام می‌گیرد که تبدیل بیت کوین به تتر نمونه بارز چنین ادعایی است.

تبدیل بیت کوین به تتر در صرافی کیف پول من

کیف پول

اگر در بازار رمزارزها فعالیت دارید، مطمئناً تا به امروز مطالبی را در ارتباط با تتر (USDT) شنیده‌اید. تتر در واقع یکی از پایدارترین رمزارزهای دسته استیبل کوین‌ها بوده که ارزش آن همواره برابر با 1 دلار آمریکاست. تتر به دلیل شفافیت مالی بالایی که دارد برخلاف سایر رمزارزها در برهه‌های حساس تاریخ مارکت کریپتوکارنسی مثل تحولات قیمتی پس از ورشکستگی صرافی FTX هیچ نوسان قیمتی محسوسی را تجربه نکرده است. کمپانی عرضه کننده تتر اعلام نموده است که در ازای هر تتر عرضه شده به بازار 1 دلار به ذخایر خود اضافه کرده و علت این عدم نوسان قیمتی نیز در وابستگی کامل قیمت این استیبل کوین به دلار آمریکاست.

ویژگی یاد شده سبب شد تا از تتر به عنوان دلار مجازی استفاده شود و برخی از صرافی‌های معتبر ایرانی مثل کیف پول من تلاش نمودند تا با اضافه نمودن بازار تتری آن هم با کارمزد حداقلی 0.4 درصدی امکان خرید دلاری رمزارزها بدون نگرانی از نرخ دلار در ایران برای کاربران فراهم نمایند. در واقع در کیف پول من شما می‌توانید بیت کوین‌ها و سایر رمزارزهای خود را به جای تومان به تتر نیز تبدیل کنید؛ در چنین حالتی به جای تومان، دلار دریافت کرده‌اید و در صورتی که بعدها بخواهید رمزارز دیگر با سرمایه خود خریداری کنید نگرانی خاصی از بابت نرخ دلار و قدرت خرید خود نخواهید داشت.

برای درک بهتر اهمیت موضوع به این مثال توجه کنید: به هنگام نگارش این مطلب نرخ دلار در ایران 64800 هزار تومان است و اگر فردی 1 واحد بیت کوین بفروشد حدوداً 4 میلیارد و 420 میلیون تومان از این معامله پول دریافت می‌کند (ارزش هر واحد بیت کوین 68 هزار دلار). حال اگر این فرد به جای دریافت پول، بیت کوین‌های خود را به تتر تبدیل کند چه اتفافی میفتد؟ فرض کنید قیمت بیت کوین سقوط کرده و به کف قیمتی 42 هزار دلاری رسیده و براساس تحلیل‌ها، ایجاد یک رالی صعودی قریب‌الوقوع باشد؛ در این صورت فرد با 68 هزار تتری که در اختیار دارد می‌تواند 2 بیت کوین خریداری کند. حال آن روی سکه را بررسی کنیم! اگر نرخ دلار در ایران به دلیل تحولات نظامی به 100 هزار تومان برسد این فرد با 4 میلیارد و 420 میلیونی که در اختیار دارد چند واحد BTC می‌تواند خریداری کند؟ فقط 1 واحد!

دلایل تبدیل بیت کوین به سایر ارزهای دیجیتال

کیف پول

تبدیل بیت کوین به سایر ارزهای دیجیتالی مثل اتر، تتر، بایننس کوین و غیره ممکن است دلایل مختلفی داشته باشد و همه چیز به استراتژی معاملاتی فرد بستگی خواهد داشت. همان طور که در مطالب فوق مشاهده کردید، گاهاً این اتفاق برای در امان نگه داشتن سود کسب شده از نوسانات قیمتی و شرایط نزولی بازار رخ می‌دهد و گاهاً هم هدف کسب سود پشت این تصمیم تریدر قرار دارد! تفاوت ارزش رمزارزها و وجود نوسانات شدید قیمتی در بسیاری از موارد می‌تواند سودهای کلانی را عاید تریدر نماید.

روز به روز بر دامنه و تعداد پروژه‌های فعال دنیای کریپتوکارنسی اضافه می‌شود و هرچند که بیت کوین پادشاه بلامنازع دنیای کریپتوکارنسی است؛ اما برخی پروژه‌های نوظهور دیگری نیز وجود دارند که با وجود قیمت حداقلی در ابتدای عرضه که عمدتاً به دلیل کمتر شناخته شده بودن آن‌هاست، از پتانسیل رشد قیمتی خوبی برخوردار هستند و می‌توان با مبادله مقداری بیت کوین با این قبیل رمزارزهای نوظهور از سودهای بالقوه آتی آن‌ها نیز بهره برد.

مزایا و معایب سوآپ بیت کوین

هر عملی در دنیای کریپتو دارای مزایا و همچنین معایبی است که آگاهی و تسلط بر آن‌ها می‌تواند منجر به اتخاذ تصمیمات صحیحی گردد. مزایا و معایب سوآپ و تبدیل BTC به سایر رمزارزها را می‌توان در جدول زیر خلاصه نمود:

نقاط قوت

نقاط ضعف

عدم کارسازی تحریم‌ها به دلیل ماهیت غیرمتمرکز پلتفرم‌های سوآپ

عدم وجود نهاد متمرکز ممکن است مشکل‌زا باشد

تنوع بخشیدن به سبد ارز دیجیتال و کنترل ریسک معاملاتی

مشکل حریم خصوصی در برخی از پلتفرم‌های سواپ

رهایی از دست واسطه‌های سنتی بازار ارز دیجیتال

احتمال از دست رفتن رمزارزها درصورت وجود مشکل

بهبود همکاری میان شبکه‌های بلاکچین

امکان کسب سود از دنیای آلت کوین‌ها

امکان مبادله سریع و امن رمزارزها

کاهش هزینه‌های معاملاتی

بلاگ کیف پول من؛ مرجع جامع فارسی زبان آموزش دنیای کریپتو

 مطالب فوق برداشتی از مباحثی بود که در بلاگ صرافی ایرانی کیف پول من در ارتباط با سواپ BTC مطرح شده است و همان طور که مشاهده کردید، تبدیل بیت کوین به سایر ارزهای دیجیتال  یا خرید ارز دیجیتال در برخی موارد و به دلیل شرایط حاکم بر بازار به یک ضرورت اجتناب‌ناپذیر تبدیل می‌گردد. تبدیل بیت کوین به تتر در شرایطی که ارزش بیت کوین سقوط کرده است، یکی از این موارد به شمار می‌رود. اگر به دنبال آن هستید که بیت کوین‌های خریداری شده خود را به تتر یا تومان تبدیل کنید یا علاقه‌مند به مطالعه تخصصی در حوزه رمزارزها و یادگیری ابعاد مختلف این دنیای نوظهور هستید، توصیه می‌کنیم سری به صرافی کیف پول من که اولین صرافی معتبر ایران به لحاظ نقدینگی، امکانات، تنوع ارز دیجیتال و پشتیبانی است، بزنید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات
تبلیغات

نظرات