سرمایه گذاری روی طلا یا خرید بیت کوین در کیف پول من

پنج‌شنبه ۳۱ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۱:۰۰
مطالعه 8 دقیقه
کیف پول
این مطلب صرفا جنبه تبلیغاتی داشته و زومیت هیچ مسئولیتی را در رابطه با آن نمی‌پذیرد
سرمایه گذاری روی طلا بهتر است یا بیت کوین؟ با ما همراه باشید تا این موضوع را به تفصیل مورد بحث و بررسی قرار دهیم.
تبلیغات

همبستگی موجود میان بیت کوین و طلا، این رمزارز را به پوششی مناسب در برابر تورم تبدیل کرده است. با افزایش نرخ تورم در آمریکا و رسیدن به سقف 40 ساله، سرمایه‌گذاران به دنبال راهی به منظور کاهش تاثیرات تورم بر سبد سرمایه‌گذاری خود هستند و عموماً در چنین مواقعی تریدرهای سنتی بازار به سراغ خرید کالاهایی نظیر طلا می‌روند که به لحاظ تاریخی، دارای سابقه طولانی به عنوان پوشش در برابر تورم هستند؛ اما نکته جالب توجه اینجاست که اخیرا برخی از معامله‌گران با مقایسه ویژگی‌های بیت کوین و طلا، پادشاه رمزارزها را به عنوان راه‌حل دفاعی خود انتخاب کرده‌اند. حال سوال این است که واقعاً سرمایه گذاری بر روی کدام یک از این دارایی‌های ارزشمند، بهتر است؟ با ما همراه باشید تا این موضوع را به تفصیل مورد بحث و بررسی قرار دهیم.

مروری بر  مفهوم پوشش در برابر تورم (Inflation Hedge)

منظور از دارایی پوششی یا همان هج (Hedge) نوع خاصی از سرمایه‌گذاری بوده که با هدف جبران تاثیر عامل دیگری انجام می‌گیرد و وقتی از دارایی پوششی در برابر تورم سخن می‌گوئیم، منظور سرمایه‌گذاری بوده که برخی یا کلیه اثرات تورمی را جبران می‌نماید. به هنگام سرمایه گذاری بر روی دارایی پوششی، ممکن است قیمت این دارایی متناسب با رشد نرخ تورم افزایش پیدا کند یا کلاً نسبت به تورم مقاومت داشته و ثبات پورتفو را فراهم نماید. حال سوال این است که آیا طلا و بیت کوین می‌توانند پوشش خوبی در برابر تورم باشند؟

در یک بررسی واقع‌بینانه متوجه خواهیم شد که طلا دارای تاریخچه ثابت شده هزاران ساله‌ای است که آن را به عنوان یک ذخیره ارزش (Store of Value) پایدار معرفی می‌کند و سرمایه‌گذاران در یک بازه زمانی طولانی می‌توانند با سرمایه‌گذاری بر روی طلا، پوشش خوبی در برابر تورم داشته باشند. در نقطه مقابل نیز بیت کوین جای گرفته است که در سال 2009 به بازار عرضه شده و دارای سابقه 15 ساله است؛ اما با وجود سابقه کوتاه‌تری که در مقایسه با طلا دارد توانسته است خود را به عنوان پوششی در اقتصاد مدرن حاکم بر دنیا جا بیندازد.

البته برخی از تحلیل‌گران منتقد بازار ارز دیجیتال نظیر آدام پرلکی (Adam Prlaky)، تحلیل‌گر ارشد World Gold Council، در ارتباط با این موضوع چنین اظهار نظر کرده است که هیچ داده تاریخی برای این که بیت کوین یک دارایی پوششی در برابر تورم است وجود ندارد و عملاً هیچ تورم بزرگی نیز در دوران حضور فعلی بیت کوین، وجود نداشته است. البته ایشان در ادامه افزودند که نبود داده به معنای عدم توان بیت کوین برای تبدیل شدن به یک هج نبوده و در اصل بیشتر به معنای نبود گواه پتانسیل چنین امری است.

هبستگی طلا با بیت کوین

احتمالاً تاکنون مطالبی را در ارتباط با همبستگی قیمت طلا با BTC شنیده‌اید. بررسی‌های نموداری حاکی از آن است که دو دارایی ارزشمند یاد شده در برخی مواقع دارای عملکرد مشابهی در مقایسه با هم بوده‌اند. به عنوان مثال، میزان همبستگی موجود میان قیمت طلا و بیت کوین در سال 2020 به رقم 70 درصدی رسیده بود و همین عامل سبب شد تا افراد بیشتری بیت کوین را همچون طلا به عنوان یک ذخیره ارزش قدرتمند به رسمیت بشناسند.

در چنین کش‌وقوسی بود که موسسه Skew در بحث همبستگی قیمت طلا و بیت کوین، تصویر زیر را در توئیتی به اشتراک گذاشت:

کیف پول

در اصل ریشه این سوال که «سرمایه گذاری روی طلا یا بیت کوین، کدام بهتر است؟» به همبستگی موجود در قیمت طلا و بیت کوین ارتباط دارد که سبب شده حتی سرمایه‌گذاران سنتی بازار نیز اخیراً به سراغ این ارز دیجیتال ارزشمند که در ماه‌های اخیر از سقف تاریخی (ATH) عبور کرده و به بالای 70 هزار دلار رسیده است، آیند. در نمودار زیر نسبت بیت کوین نسبت به طلا را مشاهده می‌کنید که در اصل نشان دهنده مقدار اونس طلای لازم به منظور خرید یک واحد BTC است.

کیف پول

با یک نگاه کلی به این نمودار می‌توان متوجه شد که حدوداً از سال 2011 تا 2022 نسبت Bitcoin/Gold یک روند صعودی را در پیش گرفته و حتی به لحاظ عملکردی بیت کوین توانسته است این فلز گرانبها را در طولانی مدت پشت سر بگذارد.

طلا بهتر است یا بیت کوین؟

براساس گزارش وب‌سایت fool از سال 2009 بازده تعدیل یافته براساس تورم (Inflation-adjusted Return) طلا سالانه 3.3 درصد و بازده کل آن نیز حدوداً 57 درصد بوده و این در حالیست که بیت کوین در همین بازه زمانی بازده سالانه تعدیل یافته نزدیک به 145 درصدی و بازده کل 33983965 درصدی دارد. البته در این مقایسه یک نقص وجود دارد و آن سابقه کوتاه مدت بیت کوین در مقایسه با طلاست. با این اوصاف بهتر است کمی به عقب برگردیم! از سال 1980 عملاً طلا دارای ضعف عملکردی بوده و بازدهی آن پیش از محاسبه تورم چیزی در حدود 3.1 درصد بوده و با احتساب تورم 40 ساله، این فلز گرانبها بازده سالانه 0.24- و بازده کل 10.1- درصد را به ثبت رسانده است.

این دید روشن برگرفته از تحلیل‌های آماری نشان می‌دهد که نه‌تنها بیت کوین به لحاظ حفظ ثروت و پوشش در برابر تورم عملکرد خوبی دارد، بلکه می‌توان متوجه شد که منبع بسیار خوبی نیز برای افزایش ثروت بوده است. البته برای آن که کاربران بتوانند به پاسخ جامعی در ارتباط با این موضوع که سرمایه گذاری بر روی طلا بهتر است یا بیت کوین؟ برسند، لازم است این دو دارایی ارزشمند را از جهات مختلفی مورد مقایسه قرار دهیم:

  •   هم طلا و هم بیت کوین دارای سقف عرضه مشخص و محدودی هستند. طلا به عنوان یک منبع فیزیکی که باید استخراج شود، محدود است؛ اما میزان عرضه آن ثابت نبوده و ممکن است متناسب با فعالیت‌های معدنی و اکتشافات جدید دارای نوسان باشد. با این حال عرضه بیت کوین بر روی 21 میلیون واحد ثابت بوده و به تدریج کلیه کوین‌های آن تا سال 2140 استخراج خواهند شد. به طور خلاصه هر دوی این دارایی‌های ارزشمند از ویژگی مهم کمیاب بودن برخوردار هستند.
  •   بیت کوین دارای قابلیت بالاتری در تقسیم‌پذیری بوده و هر کوین آن را می‌توان به 100 میلیون ساتوشی تقسیم کرد که چنین امری سبب شده تا بتوان از بیت کوین در تراکنش‌های کوچک نیز استفاده نمود که چنین امری با طلا امکان‌پذیر نیست.
  •   بیت کوین با توجه به ماهیت دیجیتالی که دارد، قابلیت حمل راحت‌تری داشته و صرفاً با اتصال به اینترنت و بدون نیاز به مراجعه به هرگونه واسطه نظیر بانک می‌توان آن را به هر نقطه از جهان ارسال کرد.
  •    بیت کوین اخیراً به لحاظ عملکرد در حوزه ذخیره ارزش، بر طلا برتری داشته و همین موضوع سبب شده تا خرید بیت کوین به یک سرمایه‌گذاری ارزشمند تبدیل شود. با توجه به این واقعیت که بیت کوین دارای عرضه محدودی است و از طرف دیگر روزانه شاهد افزایش تقاضا برای سرمایه‌گذاری بر روی آن هستیم، به نظر می‌رسد که این دارایی دیجیتالی ارزشمند پتانسیل کافی برای سودرسانی تا دهه‌های متمادی را داشته باشد.
  •    بیت کوین بر اساس فناوری بلاک‌چین ساخته شده که دارای یک دفتر کل دیجیتال توزیع شده است که چنین امری شفافیت و تغییرناپذیری را برای بیت کوین به ارمغان آورده است. این موضوع اثبات شده که امکان تغییر و دستکاری داده‌ها در شبکه بلاکچین بیت کوین غیرممکن بوده و این در حالیست که همچنان برخی از افراد به هنگام خرید طلا از بابت اصل و غیرتقلبی بودن طلای خریداری شده نگران هستند.

مزایای سرمایه گذاری بر روی بیت کوین

حال که متوجه شدیم بیت کوین نیز با وجود سابقه کوتاه فعالیتی توانسته است به رقیبی جدی برای بیت کوین تبدیل شود، بهتر است مزایای سرمایه‌گذاری بر روی این دارایی ارزشمند را بیشتر مورد بحث و بررسی قرار دهیم تا راحت‌تر بتوانید در ارتباط با سرمایه‌گذاری یا عدم سرمایه‌گذاری بر روی بیت کوین تصمیم بگیرید. به طور کلی مزایای سرمایه گذاری بر روی بیت کوین به شرح زیر است:

  • عدم تمرکز: این واقعیت که بیت کوین یک ارز دیجیتال غیرمتمرکز است، بر کسی پوشیده نیست. این دارایی کاملاً مستقل بوده و هیچ نهاد متمرکزی همچون دولت یا بانک مرکزی بر روی آن نظارت ندارد؛ در نتیجه این بازار تحت سیاست‌های دستکاری بانک مرکزی که غالبا در بازار ارز فیات و سکه طلا شاهد آن هستیم، نبوده و مالکان بیت کوین دارای استقلال عملکردی بیشتری هستند.
  • دسترسی و نقدینگی بالا: بیت کوین به لحاظ قابلیت دسترسی نمره بسیار خوبی را به خود اختصاص داده است و عملاً انتقال آن از حساب کاربری در چین به حساب کاربری دیگر در انگلیس فقط چند دقیقه طول می‌کشد! امروزه از بیت کوین می‌توان برای خرید کالاها و خدمات نیز استفاده کرد که این موضوع نشان از پذیرش گسترده بیت کوین از سوی جوامع مختلف داشته و اخیراً نیز ترامپ در سخنرانی تبلیغاتی خود از لزوم پذیرش بیت کوین به دلیل محبوبیت و پذیرش بالای آن از سوی افراد جامعه پرده برداشت.
  • پتانسیل سودرسانی بالا: بیت کوین همواره نوسانات قیمتی زیادی را تجربه کرده است و بسیاری از تحلیل‌گران حرفه‌ای بازارهای مالی نسبت به آینده آن امیدوار هستند. برای درک بهتر میزان پتانسیل بیت کوین در سودرسانی می‌توان عملکرد قیمتی اخیر بیت کوین را مورد توجه قرار داد که قیمت این رمزارز در ابتدای ژانویه 2024 با قیمتی زیر 40 هزار دلار مورد معامله قرار می‌گرفت و حالا با گذشت چند ماه از آغاز سال 2024 شاهد این واقعیت هستیم که بیت کوین ATH جدیدی را به ثبت رسانده و قیمت آن در حال حاضر به رقم تاریخی 72 هزار دلاری رسیده است.

خرید بیت کوین در ایران

کیف پول

سرمایه‌گذاری بر روی بیت کوین می‌تواند هم ارزش سرمایه کاربران ایرانی را در برابر تورم افسارگسیخته حاکم بر اقتصاد ایران و دلار 60 هزار تومانی حفظ کرده و هم این کاربران را به درآمد دلاری خوبی برساند؛ ولی سوال این است که چگونه می‌توان در ایران بیت کوین خریداری کرد؟ آیا تحریم‌های مالی مانعی برای این سرمایه‌گذاری نخواهند بود؟ متاسفانه در حال حاضر بسیاری از صرافی‌های متمرکز خارجی نظیر بایننس به دلیل آن که ایران در لیست سیاه FATF قرار گرفته کلیه حساب‌های کاربری مربوط به ایرانیان را در این صرافی مسدود و دارایی‌های موجود در این حساب‌ها را بلوکه می‌کنند و عملاً هیچگونه ارائه خدماتی به کاربران ایرانی ندارند؛ حال راه‌حل چیست؟

راه‌حل خرید بیت کوین از صرافی معتبر ایرانی کیف پول من است که فعالیت رسمی و قانونی خود را از سال 1398 آغاز کرده و در میان صرافی‌های رمزارزی ایرانی دارای بالاترین سطح شفافیت و امنیت، تیم پشتیبانی قوی تلفنی و آنلاین، کارمزد حداقلی، شکاف قیمتی حداقلی و حجم معاملات بالاست که چنین امری پیشبرد استراتژی معاملاتی کاربران را راحت‌تر کرده است. کاربران در این صرافی ایرانی میتوانند با استفاده از کارت‌های بانکی خود و بدون نیاز به مستر/ویزاکارت، حساب کاربری خود را شارژ کرده و با وجه رایج کشور نسبت به خرید قانونی بیت کوین اقدام نمایند.

سرمایه‌گذاری بر روی بیت کوین؛ تجربه همزمان حفظ ارزش سرمایه و کسب سود!

همان طور که در مطالب فوق مشاهده کردید، امروزه بیت کوین به دلیل ویژگی‌های منحصر به فرد خویش توانسته است خود را در میان دارایی‌های پوششی که می‌توانند سرمایه سرمایه‌گذار را از خطر تورم محفوظ نگه دارند، جای دهد. بیت کوین با روند صعودی اخیری که داشته و همچنین با موج پذیرش مخالفان خود که یکی از آن‌ها ترامپ بود، این روزها در دوران طلایی خود بوده و سرمایه‌گذاری بر روی آن نه تنها سرمایه شما را در برابر رشد انفجاری نرخ دلار محفوظ نگه می‌دارد، بلکه سود خوبی را نیز عاید شما خواهد کرد. اگر به دنبال خرید ارز دیجیتال و سرمایه‌گذاری بر روی آن در ایران هستید، می‌توانید از امکانات صرافی معتبر کیف پول من که دارای امکانات معاملاتی بسیار مجهزی است، استفاده کنید؛ برای این منظور کافیست سری به وب‌سایت کیف پول من بزنید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات
تبلیغات

نظرات

تبلیغات