نردبان: آمارهایی درباره سرعت سایت و اهمیت آن در سئو و نرخ تبدیل

دوشنبه ۴ تیر ۱۴۰۳ - ۱۵:۰۰
مطالعه 7 دقیقه
نردبان
این مطلب صرفا جنبه تبلیغاتی داشته و زومیت هیچ مسئولیتی را در رابطه با آن نمی‌پذیرد
در این مقاله قصد داریم برخی از مهمترین و مفیدترین آمارها درباره اهمیت سرعت سایت را مرور کنیم.
تبلیغات

زمان و توجه دوتا از مهم‌ترین منابعی هستند که هرکس در اختیار دارد. همه ما تجربه کارکردن با سایت‌های کند را داشتیم و میدانیم که چقدر کار با سایتی که سرعت پایینی دارد حوصله سر بر است. سرعت بارگذاری صفحه یک فاکتور حیاتی و تاثیرگذار بر تجربه کاربری، نرخ تبدیل مشتری و SEO است. افزایش سرعت سایت یکی از  اقداماتی است که برای بهبود سئوی تکنیکال سایت باید انجام شود.

در این مقاله قصد داریم برخی از مهمترین و مفیدترین آمارها درباره اهمیت سرعت سایت را مرور کنیم.  بصورت کامل درباره این که سایت شما باید چقدر سریع باشد تا بازدیدکنندگان را راضی نگه دارد و باعث شود دوباره به سایتتان سر بزنند صحبت خواهیم کرد.

آمارهای جالب درباره سرعت سایت

1.               طبق تحقیقی که در سال 2022 انجام شد، زمان ایده‌آل برای بارگذاری یک صفحه، زیر 2 ثانیه است. صفحاتی که در کمتر از 1 ثانیه بارگذاری می‌شوند، نرخ تبدیلشان به طور متوسط 3 برابر صفحاتی است که در 5 ثانیه بالا می‌آیند.

2.                40 درصد کاربران دسکتاپ، اگر زمان بارگذاری صفحه‌ای بیش از 3 ثانیه طول بکشد ، آن صفحه را ترک می‌کنند.

3.               53  درصد از کاربران موبایل، اگر صفحه‌ای بیش از 3 ثانیه طول بکشد تا لود شود، آن صفحه را ترک می‌کنند

4.               متوسط زمان بارگذاری 100 صفحه برتر وب، 2.5 ثانیه روی دستگاه‌های دسکتاپ و 8.6 ثانیه روی موبایل است.

5.               یک سایت متوسط 6.7 ثانیه طول می‌کشد تا روی موبایل شروع به بارگذاری کند. این عدد برای دسکتاپ 2.8 ثانیه است.

6.               بالاترین نرخ تبدیل در سایت‌های فروشگاهی، مربوط به سایت‌هایی است که زمان لودشان بین 1 تا 2 ثانیه است.

7.               زمان مورد نیاز برای بارگذاری یک صفحه روی موبایل معمولا 70 تا 80 درصد بیشتر از دسکتاپ است.

8.               تاخیر ۲ ثانیه‌ای در زمان بارگذاری سایت نرخ پرش (bounce rate) را ۱۰۳ درصد افزایش می‌دهد.

9.               ۷۹٪ از خریداران اینترنتی گفته اند که سرعت سایت فروشگاهی روی تمایل آنها به خرید از یک سایت فروشگاهی تاثیر میگذارد.

10.            در سایت‌های B2B ، اگر سایت زیر یک ثانیه لود شود نرخ تبدیل آن ۳ برابر سایتی است که در ۵ ثانیه لود می‌شود.

آمار تاثیر سرعت سایت  روی نرخ تبدیل

قاعدتا تجربه کاربری بهتر، منجر به ایجاد ارتباط موثرتر و بهتر بین کاربر و برند می‌شود.

سایتتان را به صورت یک تیم فروش در نظر بگیرید. هر صفحه‌ای یک فرصت برای فروش خدمات و محصولاتتان به بازدیدکنندگان است. اما آیا شما از فروشنده‌ای که به نظر نمی‌رسد بداند چکار می‌کند چیزی می‌خرید؟

وبسایت شما، جزو مهمی از هویت برندتان است. اگر این وبسایت کُند و نامناسب باشد، برداشت کاربران از برندتان هم همین خواهد بود. کاربران به سایتی که زمان زیادی طول می‌کشد تا لود شود اعتماد نمی‌کنند.

طبق آمار، با اضافه شدن هر 1 ثانیه به زمان بارگذاری سایت، نرخ تبدیل به طور متوسط به میزان 0.3 درصد کاهش می‌یابد.

 برای درک بهتر موضوع فرض کنید قرار است 1000 نفر به سایت شما مراجعه کنند تا یک محصول 50 هزار تومنی بخرند. به این ترتیب:

  • بارگذاری سایت در 1 ثانیه به نرخ تبدیل 3.05 درصدی می‌رسد، یعنی 1 میلیون و 525 هزار تومن فروش
  • بارگذاری سایت در 2 ثانیه به نرخ تبدیل 1.68 درصدی می‌رسد، یعنی 840 هزار تومن فروش
  • بارگذاری سایت در 3 ثانیه به نرخ تبدیل 1.12 درصدی می‌رسد، یعنی 560 هزار تومن فروش

برای به دست آوردن بهترین نتایج در نرخ تبدیل، در سایت‌های فروشگاهی باید برای رسیدن به سرعت بارگذاری صفحه بین 1 تا 2 ثانیه تلاش کنید و برای سایت‌های B2B سرعت 0 تا 2 ثانیه‌ای. اگر می‌خواهید مشتری‌های بیشتری را جذب کنید و رتبه‌های بالاتری را در گوگل به دست آورید، بهتر است سرعت سایت را جزو موارد اصلی در بهبود سئوی سایت خود قرار دهید.

افزایش سرعت سایت به محتوای شما شانس خوبی در رقابت با رقبا می‌دهد و با ایجاد تجربه کاربری دلپذیر، فرآیند تصمیم‌گیری را برای بازدیدکنندگان سایت راحت‌تر می‌کند. البته که برای رسیدن به این هدف، باید زمان و توجه زیادی را صرف بهینه‌سازی و رسیدگی به جزئیات سایت کنید.

نردبان

چرا سرعت سایت در موبایل مهم است؟

همان‌طور که سرعت اینترنت روز به روز بیشتر می‌شود، نیاز به سایت‌های پرسرعت هم افزایش می‌یابد. طبق نظرسنجی‌ که در سال 2023 انجام شد، 40 درصد از کاربران دسکتاپ در صورتی که یک صفحه بیش از 3 ثانیه طول بکشد تا لود شود، آن صفحه را ترک می‌کنند. این آمار برای کاربران موبایل 53 درصد است.

با افزایش تعداد کاربرانی که به شبکه‌های 4G و 5G و اینترنت فیبر نوری دسترسی دارند، دیگر جایی برای سایت‌های کند و سنگین باقی نمی‌ماند. بیشتر وبسایت‌ها فارغ از حوزه کاری باید تلاش کنند به سرعت لود 1 تا 3 ثانیه‌ای برسند تا بتوانند در رقابت باقی بمانند. در مرحله بعد باید زمان بارگذاری را به زیر 2 ثانیه کاهش دهند تا در میان سایت‌های برتر از نظر سرعت باشند.

یک مثال را با هم بررسی کنیم:

بعد از آنالیز 4 میلیارد سایت در سراسر دنیا، این نتیجه به دست آمده که 100 سایت برتر دنیا در کمتر از 2.5 ثانیه روی دسکتاپ و 8.6 ثانیه روی موبایل بارگذاری می‌شوند. با این حال، دقت کنید که منظور از سرعت سایت، زمان مورد نیاز برای نمایش اولین المان‌های صفحه نیست.

طبق تحقیقی که سایت Backlinko روی بیش از 5 میلیون وبسایت انجام داد، زمان متوسط برای این که یک سایت به طور کامل بارگذاری شود، روی دسکتاپ 10.3 ثانیه و روی موبایل 27.3 ثانیه بود.

بعد از انجام تحقیقات و آزمایش‌های فراوان، مشخص شد که سرعت یک صفحه بر اساس زمانی محاسبه می‌شود که طول می‌کشد تا به طور کامل لود شود. اگر کاربر بتواند H1 صفحه را ببیند اما باید بیشتر صبر کند تا تصاویر موجود در صفحه بارگذاری شوند، این زمان هم به زمان کل اضافه می‌شود. همین امر در مورد المان‌هایی که در صفحه وجود دارد و ممکن است ساختار صفحه را تغییر دهد صدق می‌کند. پس فقط سرعت نیست که مهم است. عملکرد هم اهمیت دارد.

دقت کنید که زمان‌هایی که برای 100 سایت برتر ذکر شد، شامل 1 الی 2 ثانیه‌ای هستند که طول می‌کشد تا اولین بایت‌های اطلاعات به مرورگر برسد. تاخیری که برای همه‌ی وبسایت‌ها وجود دارد.(در مواردی که سرعت اینترنت پایین باشد این زمان بیشتر هم می‌شود)

نردبان

آمار سرعت لود سایت در موبایل: چرا سرعت سایت در موبایل کمتر است؟

طبق آمار به طور متوسط زمان لود سایت روی موبایل 87 درصد بیشتر نسبت به زمان لود سایت در دسکتاپ است. هرچند در سال‌های اخیر، این اختلاف به کمتر از 70 درصد کاهش یافته است.

  • باید در نظر داشت که دستگاه‌های موبایل ممکن است به اینترنت پرسرعت WiFi دسترسی نداشته باشند و به طور کلی ارتباط کندتری داشته باشند. بسیاری از کاربران از موبایل‌هایشان به صورت دم دستی استفاده می‌کنند و لزوما دنبال بهترین و پرسرعت‌ترین اینترنت نیستند. همین باعث می‌شود سرعت بارگذاری سایت‌ها پایین‌تر باشد.
  •    به طور کلی توان پردازش دستگاه‌های موبایل از کامپیوترهای دسکتاپ کمتر است. هرچقدر هم که در این سال‌ها موبایل‌ها قوی‌تر شده باشند، اما باز هم توانشان قابل قیاس با کامپیوترها نیست.

پس لحاظ کردن محدودیت‌های موبایل، در بهینه‌سازی یک سایت اهمیت فراوانی دارد. موبایل‌ها توانایی انجام پردازش‌های سنگین را به اندازه دسکتاپ ندارند. مثالی که در این زمینه می‌توان زد، جاوااسکریپت است. اگر سایتی کد جاوااسکریپت سنگین و پیچیده‌ای داشته باشد، بارگذاری آن روی موبایل سخت و کند می‌شود.

برای این که یک صفحه به طور کامل لود شد، ابتدا باید مرورگر فایل‌های مورد نیاز را دریافت کند، و از آن‌ها برای رندر کردن صفحه برای کاربر استفاده کند. اما مشکل خاص در مورد جاوااسکریپت این است که باید ابتدا همه فایل‌های مورد نیازش را دریافت و اجرا کند تا بعد از آن بقیه محتوای صفحه دانلود و رندر شود.

این زمان انتظار روی موبایل که توان پردازش پایین‌تری دارد بیشتر است. برای این که بتوانید تخمین دقیق‌تری از سرعت سایتتان روی موبایل داشته باشید، آزمایش‌هایتان را با یک گوشی رده متوسط و با اینترنت سیم‌کارت انجام دهید. اگر نتایج رضایت‌بخش باشد، می‌توانید آسوده خاطر باشید که سرعت سایت بالاست و احتمال موفقیت وجود دارد.

چرا سرعت سایت برای سئو مهم است؟

سرعت سایت از سال 2010 به طور رسمی یکی از فاکتورهای رتبه‌بندی گوگل شد. اهمیت این موضوع با آپدیت سال 2018 گوگل اهمیت بیشتری هم پیدا کرد. طبق این آپدیت، نه تنها سرعت بارگذاری در موبایل یک فاکتور در رتبه بندی نتایج است، بلکه اهمیت سرعت بارگذاری در موبایل از دسکتاپ بیشتر شد.

دلیل این تغییر در اولویت، افزایش ترافیک و جستجو در دستگاه‌های موبایل بود. در حال حاضر 60 درصد ترافیک اینترنت مربوط به موبایل‌هاست. در سال 2020 گوگل معیار جدیدی به نام Core Web Vitals را معرفی کرد که طبق آن، مجموعه‌ای از سنجه‌ها برای ارزیابی سرعت یک سایت به فاکتورهای رتبه بندی گوگل اضافه شدند.

نردبان

خدمات افزایش سرعت سایت و بهبود نمره پیج اسپید اینسایت

افزایش سرعت سایت چالش‌های فنی زیادی دارد و برای بسیاری از مدیران سایت پیچیده و زمانبر است.  اگر قصد بهبود سرعت سایت وردپرسی خود را دارید می‌توانید از خدمات افزایش سرعت سایت در گروه دیجیتال نردبان استفاده کنید. بهبود سرعت سایت و استفاده از خدمات افزایش سرعت سایت باعث می‌شود تا تجربه کاربری سایت را بهبود دهید، رتبه بهتری در گوگل بگیرید و نرخ تبدیل سایت و میزان فروش سایت را افزایش دهید.

استفاده از خدمات افزایش سرعت حرفه‌ای به شما کمک می‌کند تا یکبار برای همیشه مشکل سرعت سایتان را حل کنید. نردبان تجربه اجرای موفق پروژه‌های بهبود سرعت سایت‌های مختلف نظیر: افزایش سرعت سایت وردپرسی، افزایش سرعت سایت فروشگاهی ووکامرسی، افزایش سرعت سایت‌های المنتوری و کدنویسی شده را دارد.

شرکت طراحی سایت و سئو  نردبان سالها تجربه در زمینه طراحی سایت‌های کاربرپسند و سئوی سایت و افزایش رتبه سایت‌های مختلف دارد.

جهت کسب اطلاعات بیشتر درباره خدمات افزایش سرعت لود سایت های وردپرسی و غیر وردپرسی می‌توانید با سایت نردبانwww.nardebangroup.com  سربزنید و نمونه کارها ما را ببنید یا برای دریافت مشاوره با شماره تلفن 02191308242 تماس بگیرید. برای جلسه حضوری می‌توانید به ادرس گروه دیجیتال نردبان واقع در تهران، چهار راه ولیعصر، خیابان فلسطین جنوبی، کوچه خواجه نصیر، فضای کار اشتراکی کرانه مراجعه کنید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات
تبلیغات

نظرات