علت افزایش بیت کوین تا قیمت 68 هزار دلار در کیف پول من

چهارشنبه ۶ تیر ۱۴۰۳ - ۱۱:۰۰
مطالعه 8 دقیقه
کیف پول
این مطلب صرفا جنبه تبلیغاتی داشته و زومیت هیچ مسئولیتی را در رابطه با آن نمی‌پذیرد
با ما همراه باشید تا علل افزایش قیمت ناگهانی بیت کوین را مورد بحث و بررسی قرار دهیم.
تبلیغات

هاوینگ بیت کوین یکی از رویدادهایی است که همواره بر قیمت این رمزارز محبوب تاثیر گذاشته و همواره بیت کوین در بازه زمانی 12 الی 18 ماهه پس از هاوینگ به اوج قیمتی جدیدی دست پیدا می‌کند که تا پیش از آن، این قیمت برای بیت کوین یک رویا تلقی می‌شد! به عنوان مثال در هاوینگ دوم که در سال 2016 رخ داد، قیمت بیت کوین حدوداً 12 ماه پس از این رویداد از 650 دلار به قیمت 20 هزار دلار رسید؛ اما سوالی که این روزها ذهن سرمایه‌گذاران را به خود مشغول ساخته و یک علامت سوال بزرگ در ذهن آن‌ها ایجاد نموده، این است که چرا بیت کوین در بازه زمانی فعلی که همچنان 1 ماه با هاوینگ بعدی فاصله دارد توانسته به قیمت تاریخی جدیدی دست پیدا کرده و با قیمت تاریخی 73 هزار دلاری معامله شود! با ما همراه باشید تا علل این افزایش قیمت ناگهانی را مورد بحث و بررسی قرار دهیم.

تغییرات قیمتی اخیر بیت کوین

به گزارشی که صرافی کیف پول من در بلاگ خود منتشر کرده، بیت کوین از سال 2024 روند قیمتی صعودی را در پیش گرفته و توانسته در طول سه ماه گذشته رشد 72.14 درصدی را تجربه کند. به هنگام نگارش این مطلب، قیمت بیت کوین در بازه زمانی 24 ساعت اخیر 1.04 درصد رشد داشته و قیمت آن را به 73050 دلار رسانده که چنین امری موجب شده تا دامیننس و سهم بازار بیت کوین به رقم 51.96 درصد برسد. به طور کلی، بیت کوین در 1 سال گذشته روند نزولی آنچنانی را تجربه نکرده؛ ولی شروع رالی صعودی زود هنگام آن نیز بسیاری را نگران کرده است!

با رسیدن قیمت بیت کوین به بالای 70 هزار دلار آن چیزی که در بازار موج می‌زند یک احساس هیجانی و ناپایدار است که تریدرها به دلیل فومو (FOMO) ایجاد شده به دنبال آن هستند تا با هر قیمتی که شده وارد بازار شوند و از این روند صعودی، سودی را به جیب بزنند؛ اما عده‌ای نیز به دنبال یافتن ریشه‌های این روند صعودی ناگهانی هستند و می‌خواهند پس از اطمینان یافتن از این موضوع که روند قیمتی اخیر بازی نهنگ‌ها نبوده است، در زمان مناسب وارد بازار بیت کوین شوند. حال سوال اینجاست که آیا نهنگی به تنهایی می‌تواند موجب ایجاد چنین تغییرات قیمتی در رمزارزی گردد که دارای ارزش بازار 1 هزار و 430 میلیارد دلاری است؟!

دلایل افزایش قیمت بیت کوین

اکنون که متوجه شدید افزایش قیمت بیت کوین فقط به یک ماه گذشته منحصر نبوده و به طور کلی از اوایل سال 2024 شدت یافته است، باید کمی از تاثیر رویداد هاوینگ بر روی این روند چشم پوشیده و به سراغ سایر دلایلی که در ایجاد چنین رالی صعودی دخیل هستند برویم. هرچند رویداد هاوینگ نیز به دلیل خاصیت ضد تورمی و نقشی که در کاهش عرضه دارد، می‌تواند منجر به یک روند صعودی گردد؛ اما 12 الی 18 ماه پس از این رویداد!

به طور خلاصه دلایلی که می‌توان برای رکورد زنی قیمت بیت کوین بیان نمود، به شرح زیر هستند:

دیجیتالی شدن اقتصاد و حاکم بودن احساسات مثبت بر بازار

بسیاری از تحلیل‌گران معتقدند که با حرکت عجولانه جهان به سمت دیجیتالی شدن کلیه امور، گفتمان اقتصادی دنیا نیز از آن حالت سنتی همیشگی خود خارج شده و در جهت دیجیتالی شدن در حرکت است. بیت کوین به دلیل آن که قابلیت تقسیم به 100 میلیون ساتوشی را دارد، در بسیاری از فروشگاه‌ها به عنوان ارز مورد قبول و معتبر در پرداخت هزینه خرید، مورد پذیرش قرار گرفته است و به این صورت عملاً شاهد جایگزین شدن بیت کوین با ارزهای فیات و ورود عملی آن به زندگی روزمره خود هستیم. این تاثیر به قدری است که رفته رفته دیدگاه‌های مخالفان بیت کوین را تغییر داده و حتی آن‌ها را در ردیف حامیان پادشاه رمزارزها قرار داده است.

ایلان ماسک نامی است که برای بسیاری از فعالان بازار ارز دیجیتال آشنا بوده و این موضوع نیز به دلیل نفوذی است که این فرد در بازار یاد شده دارد. جالب است بدانید که ایلان ماسک در سال 2009 در ارتباط با بیت کوین این گونه اظهار نظر نمود که بیت کوین بیشتر برای خلاف است! طبیعتاً اگر در چنین سال‌هایی از ماسک درباره بیت کوین سوال می‌کردید، با جملاتی که بیان می‌کرد شما را از سرمایه‌گذاری بر روی بیت کوین منصرف می‌نمود؛ این در حالیست که ایلان ماسک در سال 2014 در یک تغییر رویکرد عجیب، بیت کوین را ارز خوبی توصیف کرد و سپس در سال 2019 با درخشان نامیدن فناوری بیت کوین، به تشویق این رمزارز دیجیتالی پرداخت.

نام بعدی که این روزها در این لیست جای گرفته و احتمالاً موجب تعجب شما خواهد شد، کسی نیست بجز ترامپ! ترامپی که در زمان ریاست جمهوری خود علناً درباره بیت کوین گفته بود که این ارز دیجیتال فاقد ارزش زیربنایی است و به دلیل نوسانات قیمتی بالا هیچگاه تمایلی به سرمایه‌گذاری یا پذیرش این ارز نخواهد داشت. ترامپ در سخنرانی انتخاباتی اخیر خود در یک تغییر نگرش غیرمنتظره اعلام نمود که در حال حاضر واقعیت اقتصاد حاکم بر کشورش تغییر پیدا کرده و بسیاری از مردم در حال استفاده از بیت کوین در روابط تجاری خود هستند؛ بنابراین لازم است با قانون‌گذاری درباره بیت کوین، استفاده از آن را به رسمیت بشناسیم!

با توجه به این واقعیت که اقتصاد جهان در دستان ایالات متحده قرار داشته و سخنان رئیس جمهور این کشور همواره تاثیرات بسزایی در امور اقتصادی دارد؛ برخی از تحلیل‌گران معتقدند که علت این افزایش قیمت ناگهانی بیت کوین به شانس بالای ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا و دیدگاه‌های اخیر وی مربوط می‌شود که به نظر این دیدگاه به تنهایی صحیح نباشد، بلکه پخش چنین اخبار مثبتی صرفاً موجب می‌شود روند حرکت صعودی ایجاد شده با قدرت بیشتری ادامه پیدا کند.

تاثیر ETFهای بیت کوین بر قیمت آن

کیف پول

چند صباحی است که صندوق‌های قابل معامله ETF پای بیت کوین را به بازار بورس و اوراق بهادار آمریکا (SEC) کشانده است. کارشناسان صرافی کیف پول من معتقدند که در تحلیل روند قیمتی اخیر بیت کوین نباید از تاثیر سرمایه‌گذاران کلان وال استریت غافل شد! با تائید شدن صندوق‌های ETF بیت کوین، سرمایه‌گذاران بازارهای مالی سنتی نیز توانستند پا به پای تریدرهای نسل جدید از پتانسیل ذاتی بیت کوین برای کسب سود بهره‌مند شوند. طبیعتاً این صندوق‌های سرمایه‌گذاری به دلیل نقش کلیدی که در جذب سرمایه کلان به بازار بیت کوین داشته‌اند، یکی از مهم‌ترین دلایلی به شمار می‌روند که این رالی صعودی زود هنگام را آغاز کرد!

شکل‌گیری روند صعودی قیمتی، شکسته شدن ATH و سقف تاریخی قیمتی بیت کوین سبب شده تا به نظر بسیاری از تحلیل‌گران نتوان نقطه توقفی را برای تزریق سرمایه به صندوق‌های ETF پیدا کرد. در 4 مارس بود که این صندوق‌ها شاهد ورودی خالص 562 میلیون دلاری بودند؛ امری که در نوع خود نیز به نوعی رکورد قیمتی است! افزایش تقاضا و همراه شدن این موضوع با کاهش عرضه در جریان هاوینگ 2024 سبب خواهد شد تا این روند قیمتی ایجاد شده ادامه پیدا کرده و قیمت هر واحد بیت کوین را تا آگوست 2024 (مرداد 1404) به قیمت باور نکردنی 155 الی 175 هزار دلاری برساند.

آیا الان زمان مناسبی برای سرمایه‌گذاری بر روی بیت کوین است؟

در حال حاضر با شکسته شدن سقف قیمتی سال 2021 که در آن ATH بیت کوین قیمت 69146 دلار بود، عملاً هیچ داده تاریخی که نشانگر سطوح حمایت و مقاومت باشد وجود ندارد و گویی بیت کوین در حال کاوش در سرزمین جدید و ناشناخته‌ای است! تغییرات قیمتی بیت کوین در طول سه ماهه اخیر انفجاری بوده است؛ به طوری که هر واحد بیت کوین در اوایل ژانویه با قیمت زیر 40 هزار دلار معامله شد و حال همان بیت کوین با قیمت 73 هزار دلاری رنگ و بوی جدیدی به بازار ارز دیجیتال داده است. به نظر می‌رسد مشروعیت بخشیدن به سرمایه‌گذاری و استفاده از بیت کوین در ایالات متحده سرعت گرفته و سخنان ترامپ و تائید شدن ETFهای بیت کوین در بازار بورس این کشور موجب شده تا بیت کوین دوران طلایی دیگری را آغاز کند.

جالب است بدانید که بررسی‌های آماری در آمریکا نشان داده که بسیاری از افراد به منظور محافظت از ارزش سرمایه خود در برابر تورم به جای طلا به سراغ خرید بیت کوین رفته‌اند که این موضوع نیز به دلیل همبستگی قیمتی موجود در میان بیت کوین و طلا است که در سال 2020 به رقم باور نکردی 70 درصد همبستگی رسید. تورم بالا، تقاضا برای خرید بیت کوین را بالا برده و از سوی دیگر شاهد لیکوئید شدن معاملات شورت بیت کوین هستیم؛ به طوری که در تاریخ 27 فوریه فقط در طول 24 ساعت حدوداً 161 میلیون دلار معامله شورت بیت کوین لیکوئید شد.

طبیعتاً هنگام لیکوئید شدن معاملات آن دسته از سرمایه‌گذارانی که روی سقوط قیمتی بیت کوین شرط بسته بودند، مجبور می‌شوند تا با بازخرید بیت کوین‌های فروخته شده به نوعی موقعیت خود را پوشش دهند. این موضوع نیز به نوبه خود با افزایش بیش از پیش تقاضا، فشار بیشتری به بازار وارد کرده و با کمبود عرضه شاهد ادامه‌دار بودن این روند صعودی خواهیم بود.

نحوه خرید بیت کوین در ایران

احتمالاً با مطالعه مطالب فوق و روشن‌تر شدن وضعیت قیمت آتی بیت کوین شما هم جزو آن دسته از افرادی خواهید بود که به دنبال ورود به بازار بیت کوین و کسب سود از آن هستند؛ اما تحریم‌های مالی، عدم ارائه خدمات به کاربران ایرانی از سوی صرافی‌های معتبر خارجی نظیر بایننس و وجود مشکلاتی در پرداخت ارزی کمی شما را نسبت به چنین سرمایه‌گذاری دلسرد کرده است. خوشبختانه با ایجاد شدن صرافی‌های ایرانی معتبر همچون کیف پول من که دارای بالاترین حد شفافیت و امنیت هستند، این موضوع تا حد قابل قبولی برطرف شده است.

صرافی کیف پول من که به لحاظ تنوع رمزارز پشتیبانی شده در میان 10 صرافی برتر جهان جهان جای گرفته است به دلیل ماهیت ایرانی خود ضد تحریم بوده و طبیعتاً حساب هیچ کاربری به دلیل ایرانی بودن در این صرافی مسدود نشده و کلیه دارایی‌های موجود در آن محفوظ است. کاربران ایرانی می‌توانند در این صرافی با کارت‌های بانکی خود و بدون نیاز به استفاده از مستر/ویزا کارت، حساب خود را به صورت ریالی شارژ کرده و با وجه رایج کشور به خرید بیت کوین بپردازند. پشتیبانی حرفه‌ای، بروز شدن لحظه‌ای قیمت‌ها متناسب با قیمت مارکت جهانی، کارمزد حداقلی، داشتن انواع ابزارهای تحلیلی برای تحلیل نمودارهای قیمتی و در نهایت کیف پول اختصاصی از مهم‌ترین مزایای استفاده از خدمات این صرافی به شمار می‌روند.

کیف پول من؛ معتبرترین صرافی ایرانی در خرید بیت کوین

کیف پول

همان طور که در مطالب فوق مشاهده کردید، با توجه به تغییراتی که در نظام اقتصادی ایالات متحده در حال رخ دادن است، سیر حرکت به سمت دیجیتالی شدن و فاصله گرفتن از ارزهای فیات سرعت گرفته است و علت اصلی افزایش قیمت بیت کوین و شکسته شدن سقف قیمتی 68 هزار دلاری نیز در همین نکته بود. از سوی دیگر با نزدیک شدن به رویداد هاوینگ دیدگاه‌های مثبت کاربران نسبت به کاهش عرضه افزایش پیدا کرده است؛ به همین علت اگر به دنبال حفظ ارزش سرمایه خود در برابر دلار 60 هزار تومانی هستید، بهتر است سری به صرافی کیف پول من زده و از امکانات این صرافی ایرانی برای خرید ریالی ارز دیجیتال استفاده کرده و از رالی صعودی ایجاد شده نهایت استفاده را ببرید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات
تبلیغات

نظرات