اعمال ایردراپ zksync برای کاربران در کیف پول من

یک‌شنبه ۱۰ تیر ۱۴۰۳ - ۱۵:۰۰
مطالعه 7 دقیقه
کیف پول
این مطلب صرفا جنبه تبلیغاتی داشته و زومیت هیچ مسئولیتی را در رابطه با آن نمی‌پذیرد
ایردراپ zksync در چند وقت اخیر حواشی بسیاری زیادی را ایجاد کرده؛ اما علت این موضوع چیست؟ با ما در این مطلب همراه باشید.
تبلیغات

شرکت در ایردراپ‌های ارز دیجیتال یکی از روش‌های کسب درآمد از دنیای کریپتوکارنسی بود که تعامل کاربران را با پروژه‌های کریپتویی افزایش می‌دهد. یکی از این پروژه‌ها که برای بهتر دیده شدن و شناخته‌تر شدن به سمت ایردراپ رفته است، راهکار لایه دوم ZkSync نام دارد. این پروژه از سال 2020 به دنبال برگزاری ایردراپی در میان کاربران خود بود، ایردراپی که 4 سال به طول انجامید و در نهایت امسال صورت گرفت. البته ایردراپ zksync در چند وقت اخیر حواشی بسیاری زیادی را ایجاد کرده و تحت شدیدترین انتقادات از سوی اعضای جامعه و کاربران قرار گرفته است؛ اما علت این موضوع چیست؟ با ما در این مطلب همراه باشید تا با ایردراپ ZkSync و حواشی آن بهتر آشنا شوید.

نگاهی اجمالی به پروژه ZkSync

پیش از رفتن به سراغ بررسی ایردراپ ZkSync لازم است خود این پروژه کریپتویی را مورد بحث و بررسی قرار دهیم تا با شناخت بهتر این پروژه نسبت به اهمیت و موقعیت ایردراپ آن قضاوت کنید. پروژه ZkSync در اصل یک راهکار لایه 2 برای شبکه بلاکچینی اتریوم بوده که به دنبال حل مشکلات مقیاس‌پذیری این شبکه از طریق رول آپ دانش صفر (Zero Knowledge) یا همان ZK است. این راهکار لایه 2 به خوبی توانسته است در زمینه افزایش سرعت تائید تراکنش‌ها و همچنین کاهش کارمزدهای دریافتی شبکه خودی نشان دهد.

شیوه کار در این شبکه لایه 2 به این صورت است که در قدم اول دسته‌ای از تراکنش‌ها به منظور انجام فرآیند پردازش و تائید از شبکه اتریوم به لایه ZkSync ارسال می‌گردد و پس از پردازش آن، خلاصه‌ای از این تراکنش‌ها در شبکه اصلی اتریوم به ثبت می‌رسد. در چنین حالتی حفظ امنیت و مصونیت تراکنش‌ها از هرگونه دستکاری و تحریف اطلاعات برعهده اتریوم قرار دارد و همین موضوع است که سبب شده تا فناوری ZK سطح جدیدی از امنیت و محرمانگی را در دنیای کریپتوکارنسی ایجاد نماید.

ایردراپ ZkSync برای کاربران

کیف پول

گفته شد که امروزه در کنار خرید ارز دیجیتال، شرکت در ایردراپ‌های رمزارزی نیز به روشی برای کسب درآمد از بازار ارز دیجیتال تبدیل شده‌اند؛ روشی که عموماً رایگان بوده و هزینه خاصی را برای کاربران شرکت کننده در پی ندارد. همین موضوع رایگان بودن ایردراپ‌ها سبب شده تا این ایردراپ‌ها امسال بیش از گذشته مورد توجه قرار بگیرند که این موضوع نمی‌تواند چندان با داغ شدن تب شرکت در بازی‌ها و ایردراپ‌های تلگرامی بی‌ارتباط باشد. حالا پروژه ZkSync نیز با برگزاری یک ایردراپ که کاربران مدت‌هاست انتظار آن را می‌کشیدند، مجدداً به مرکز توجهات رسانه‌ای کریپتویی برگشته است.

براساس گفته تیم مدیریتی شبکه لایه 2 ZkSync، توکن این پروژه ماهیت حاکمیتی-کاربردی خواهد داشت؛ به این معنا که به هوادرها این اجازه را می‌دهد تا در رای‌گیری‌های حاکمیتی شبکه شرکت کرده و نقش موثری در آینده و تغییرات احتمالی این شبکه داشته باشند، از سوی دیگر نیز کاربرد پرداخت کارمزد شبکه را از طریق این توکن در نظر گرفته‌اند که موجب ایجاد تعادل در بازار عرضه و تقاضای آن خواهد شد. در این ایردراپ حدداً 3 میلیارد و 657 واحد توکن ZK عرضه خواهد شد که 89 درصد آن به کاربران، 2.4 درصد برای خالقان و بنیان‌گذاران این شبکه، 5.8 درصد به پروژه‌های بومی و 2.8 درصد برای اعضای جامعه آنچین (Onchain) اختصاص پیدا خواهد کرد.

حداقل میزان تخصیص ایردراپ به هر ولت رمزارزی 917 واحد از توکن ZK و حداکثر میزان آن نیز 100 هزار توکن خواهد بود که تیم توسعه‌دهنده ZkSync چنین موردی را به دلیل مقابله با نهنگ‌ها و توزیع عادلانه ایردراپ در میان تمامی مشارکت کنندگان در آن، در نظر گرفته‌اند. در صورتی که واجد شرایط برای دریافت ایردراپ ZkSync هستید، در این صورت تا 3 ژانویه سال 2025 فرصت خواهید داشت که مطالبه این توکن‌ها را از طریق لینک Claim ارسال کنید.

نحوه مشارکت در ایردراپ zksync به چه صورت است؟

براساس گزارشی که در بلاگ صرافی کیف پول من منتشر شده است، هر چه کاربری در شبکه آزمایشی و اصلی یک پروژه کریپتویی در ارتباط باشد، به همان میزان از شانس بیشتری برای دریافت ایردراپ ارز دیجیتال مورد نظر برخوردار خواهد بود. البته طبیعتاً فعالیت در تست نت امتیاز کمتری در مقایسه با انجام تراکنش و استیک نمودن در شبکه اصلی خواهد داشت. لازم به ذکر است که ایردراپ zksync برگزار شده و تیم فنی ZkSync یک لینک اختصاصی در نظر گرفته‌اند تا کاربران با استفاده از این لینک بررسی کنند که آیا توزیع توکن ایردراپ به ولت آن‌ها اختصاص پیدا کرده است یا خیر.

واریزی‌های ایردراپ zksync نیز حدوداً از تاریخ 24 ماه ژوئن سال 2024 (معادل 4 تیر ماه 1403( آغاز خواهد شد. البته متاسفانه کشور ایران در لیست کشورهای تحریمی این پروژه جای گرفته است و به هنگام ورود به سایت و کلیم کردن توکن‌ها حتماً باید از IP کشوری غیر از ایران استفاده کنید. این کار از طریق استفاده از نرم‌افزارهای تغییردهنده IP امکان‌پذیر بوده و تیم فنی پروژه از این امکان که با استفاده از اسنپ شات متوجه شوند کدام ولت به کاربران ایرانی اختصاص دارد، برخوردار نیستند.

به طور کلی آن دسته از افرادی که یکی از اعمال زیر را تا قبل از 24 مارس انجام داده باشند، ایردراپ ZkSync را دریافت خواهند کرد:

  •    انجام دونیت و ارسال کمک‌های مالی گیت کوین (Gitcoin) در شبکه Lite
  •    انجام معامله بیش از 10 توکن با استاندارد ERC-20 در شبکه ZkSync
  •    انجام تراکنش در 3 ماه پیش از راه‌اندازی شبکه اصلی zksync era در شبکه Lite
  •    واریز نقدینگی به پروتکل‌های دیفای بر روی شبکه ZkSync
  •   تعامل با حداقل 10 قرارداد هوشمند (Smart Contract) در شبکه ZkSync
  •   هولد NFTهای بومی ZkSync

حواشی ایردراپ ZkSync و انتقادات از آن

در یک اطلاعیه رسمی از سوی تیم فنی zksync گفته شد که حدوداً 6 میلیون ولت رمزارزی در این ایردراپ شرکت کرده‌اند که ما قصد داریم از این تعداد صرفاً به 695232 کیف پول رمزارزی این ایردراپ را اختصاص دهیم! این تیم علت چنین کاری را ربات بودن برخی از این کاربران و همچنین تعلق داشتن چندین آدرس ولت به یک شخص اعلام داشته‌اند. از سوی دیگر اعلام شد که این پروژه فقط قصد دارد به کاربران واقعی پاداش اهدا کند و منظور از کاربران واقعی آن دسته از کاربرانی هستند که از پروتکل‌ها و برنامه‌های دیفای و dAppها استفاده کرده‌اند! ارائه این تعریف از کاربران واقعی موجب حذف شدن کلیه کاربرانی شد که صرفاً در شبکه آزمایشی (تست نت) این ایردراپ فعالیت داشتند.

کاهش غیرشفاف تعداد کیف پول‌های دریافت کننده توکن ZK از یک سو و حذف کاربران فعال در تست نت از سوی دیگر موجی از نارضایتی‌ها و انتقادات را در شبکه‌های اجتماعی مختلف نظیر شبکه X (توئیتر سابق) علیه تیم فنی zkSync به راه انداخت؛ به طوری که کاربران هشتگ zkscam را در این شبکه ترند کردند. بسیاری از کاربران در پست‌های خود ادعا کردند که با وجود انجام کلیه تسک‌های یاد شده در شبکه اصلی همچنان توکنی در این ایردراپ به آن‌ها اختصاص داده نشده و این یک تقلب آشکار است!

در نقطه مقابل نیز تیم فنی تمامی کاربران معترض را ربات نامیده و در جلسات آنلاین و اکانت‌های شبکه‌های اجتماعی از پاسخ به این انتقادات طفره رفته و این انتقادات را نادیده گرفته‌اند. البته در حال حاضر فشار رسانه‌ها بر تیم فنی zksync افزایش پیدا کرده است و واژه تقلب در ارتباط با این ایردراپ بولد شده و احتمال این که تغییراتی در اجرای این ایردراپ صورت بگیرد، وجود دارد؛ کما اینکه قبل از ربات خواندن منتقدان از سوی تیم فنی، زمانی که لایو استریم تیم فنی به تعویق افتاده بود، یکی از اعضای این تیم توئیتی مبنی برا احتمال تغییر در توزیع ایردراپ را منتشر کرده بود.

فروش توکن ZK در ایران

کیف پول

حال اگر شما هم جزو آن دسته از کاربران خوش شانسی هستید که در لیست توزیع ایردراپ ZkSync قرار گرفته‌اند و به دلیل مسائل و مشکلات تحریمی نمی‌دانید که چطور این توکن‌های دریافتی را به پول نقد تبدیل کرده و به حساب بانکی خود در ایران منتقل کنید، این بخش از مقاله به شما اختصاص دارد. متاسفانه بن شدن حساب کاربری و بلوکه شده دارایی‌های موجود در آن امری رایج برای کاربران ایرانی است که در صرافی‌های خارجی نظیر بایننس فعالیت دارند. علت چنین موضوعی تبعیت صرافی‌های بین‌المللی از قوانین مالی و بویژه مبارزه با پولشویی است که متاسفانه کشور ما نیز در لیست سیاه FATF قرار گرفته و بسته شدن حساب‌های کاربری به این دلیل است.

البته این موضوع تریدرهای ایرانی را با بن بست معاملاتی مواجه نکرده؛ چراکه خوشبختانه با وجود صرافی‌های معتبری همچون کیف پول من که به لحاظ تعداد رمزارز مورد پشتیبانی در لیست 10 صرافی برتر جهان جای گرفته است، دیگر نیازی به صرافی‌هایی همچون بایننس نخواهید داشت. صرافی کیف پول من یک صرافی ایرانی بوده که بیش از 5 سال سابقه فعالیت شفاف در حوزه کریپتوکارنسی را دارد و به دلیل برخورداری از تیم امنیتی، کارشناسان پشتیبانی و همچنین کارمزد مقرون‌به‌صرفه به اولین انتخاب کاربران ایرانی تبدیل شده است که به دلیل تحریم‌ها و عدم دسترسی به حساب‌های بانکی بین‌المللی امکان فعالیت در بازار رمزارزی را ندارند.

فرقی نمی‌کند که قصد خرید بیت کوین را داشته باشید یا بخواهید رمزارزهای تازه لیست شده در صرافی‌های خارجی نظیر نات کوین و رمزارزهای سایر ایردراپ‌ها را به فروش برسانید، صرافی کیف پول من در هر حالت بهترین انتخاب برای شما خواهد بود و پس از فروش رمزارزهای خود نیز می‌توانید مستقیماً و به صورت کاملاً قانونی، درآمد به دست آورده از انجام این معامله را به حساب‌های بانکی خود در ایران منتقل کنید.

شرکت در ایردراپ‌ها؛ روشی مقرون‌به‌صرفه برای کسب درآمد از دنیای کریپتوکارنسی!

ما در این مطلب تلاش نمودیم تا به بررسی کامل ایردراپ zksync و همچنین حواشی رخ داده برای آن بپردازیم. همان طور که در مطالب فوق مشاهده کردید، این پروژه به دلیل جایگاه ویژه‌ای که در میان راهکارهای لایه 2 شبکه اتریوم دارد، همواره مورد توجه کاربران قرار داشته است و حال با راه‌اندازی ایردراپی با ارزش 2.4 میلیاردی (ارز هر توکن ZK 0.66 دلار قیمت‌گذاری شده)، مجدداً به مرکز توجهات بازگشته است. هرچند که عدم شفافیت و توزیع ناعادلانه موجی از انتقادات را در شبکه‌های اجتماعی ایجاد کرده؛ اما به نظر می‌رسد که تیم فنی ممکن است تغییراتی در نحوه توزیع این ایردراپ ایجاد کند. ناگفته نماند که کسب درآمد از ایردراپ‌ها مستلزم دسترسی زودهنگام به اخبار آن‌هاست و بلاگ صرافی کیف پول من اولین بلاگ خبری فعال این حوزه در ایران است؛ پس اگر به دنبال کسب درآمد از این شیوه خاص هستید، بررسی روزانه بلاگ خبری کیف پول من را از دست ندهید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات
تبلیغات

نظرات