فریم‌ورک‌های فرانت‌اند در 2024

یک‌شنبه ۲۴ تیر ۱۴۰۳ - ۱۱:۰۰
مطالعه 6 دقیقه
لیارا
این مطلب صرفا جنبه تبلیغاتی داشته و زومیت هیچ مسئولیتی را در رابطه با آن نمی‌پذیرد
در این مقاله، فاکتورهای کلیدی انتخاب یک فریم‌ورک مناسب را بررسی خواهیم کرد و به معرفی 7 تا از بهترین فریم‌ورک‌های فرانت‌اند خواهیم پرداخت.
تبلیغات

انتخاب یک فریم‌ورک درست، یکی از مهم‌ترین بخش‌های توسعه یک وب‌سایت است. امروزه، کیفیت وب‌سایت‌ها تا حد زیادی، به فریم‌ورک انتخابی، بستگی دارد و خوشبختانه، انتخاب‌های زیادی با قابلیت‌های نوآورانه‌ای خواهیم داشت. از این رو، کار آفرینان و توسعه‌دهندگان باید در انتخاب فریم‌ورک فرانت‌اند خود، حساسیت‌های کافی، به خرج بدهند. در نظر داشته باشید که فاصله موفقیت تا شکست یک پروژه، می‌تواند در حد انتخاب یک فریم‌ورک باشد. در ادامه، فاکتورهای کلیدی انتخاب یک فریم‌ورک مناسب را بررسی خواهیم کرد و پس از آن، به معرفی 7 تا از بهترین فریم‌ورک‌های فرانت‌اند خواهیم پرداخت. 

فاکتورهای کلیدی انتخاب یک فریم‌ورک مناسب

در دنیای امروز، انتخاب یک فریم‌ورک مناسب برای توسعه وب از اهمیت بالایی برخوردار است. هر پروژه تحت وب نیازهای منحصر به فرد خود را دارد. یک فریم‌ورک خوب باید نیازهای پروژه را برآورده کند، مقیاس‌پذیر، منعطف و با کارایی بالا باشد. بهره‌وری توسعه‌دهندگان، مقیاس‌پذیری و عملکرد، کامیونیتی و به‌روزرسانی‌ها، هزینه‌ها و سادگی ادغام از جمله عواملی هستند که در انتخاب یک فریم‌ورک باید در نظر گرفته شوند. در ادامه، به مهم‌ترین فاکتورهای انتخاب یک فریم‌ورک خوب، پرداخته شده است.

نیازمندی‌های یک پروژه

هر پروژه تحت وب نیازمندی‌های متفاوت و چالش‌های خاص خود را، دارد. زمانی که یک فریم‌ورک برای توسعه انتخاب می‌کنید. آن فریم‌ورک انتخابی باید متناسب با نیازهای پروژه، باشد. از یک وبلاگ شخصی گرفته، یا یک فروشگاه اینترنتی، تا برنامه‌های سازمانی و شرکتی پیچیده، فریم‌ورک انتخابی باید نیازهای یک وب‌سایت را، برطرف کند؛ مقیاس پذیر و منعطف باشد و بازدهی زیادی داشته باشد.

بهره‌وری و کارایی

ساختار مناسب و syntax منظم و کارآمد در یک فریم‌ورک، بهره‌وری توسعه‌دهندگان را افزایش می‌دهد. یک فریم‌ورک با مستندات کامل، جامعه (community) قوی و بزرگ و ابزارهای کارآمد، می‌تواند در صرفه‌جویی زمان شما و افزایش سرعت توسعه وب‌سایت، نقش شایانی داشته باشد.

مقیاس پذیری و عملکرد

هر برنامه یا پروژه‌ای با گذر زمان، رشد می‌کند و بزرگ و بزرگ‌تر می‌شود، به همین دلیل، مقیاس‌پذیری یک فریم‌ورک، یک عامل جدا نشدنی از آن است. مهم‌تر از آن، استفاده صحیح فریم‌ورک از منابع سخت‌افزاری و عدم اتلاف آن‌ها، از جمله عوامل کلیدی یک فریم‌ورک خوب است.

کامینیوتی و به‌روزرسانی‌

یک جامعه فعال و پر جنب و جوش برای هر فریم‌ورک، یک دارایی بزرگ به شمار می‌آید. این جامعه می‌تواند به شکل آموزش، پرسش و پاسخ و مستندات خود فریم‌ورک، باشد که به توسعه‌دهندگان کمک می‌کند تا مشکلات خود را به سادگی حل کنند و به طور مداوم، چیزهای جدید یاد بگیرند. افزون بر این، فریم‌ورک‌هایی که به صورت منظم آپدیت می‌شوند، تعهد خود را به استانداردهای مرورگر که روز به روز در حال تغییر است، نشان داده‌اند.

هزینه‌ها و استفاده از منابع سخت‌افزاری

فریم‌ورکی که یک توسعه‌دهنده انتخاب می‌کند، بر بودجه کلی و استفاده از منابع، تاثیر زیادی می‌گذارد. انتخاب فریم‌ورکی که با مهارت‌های تیم توسعه یکی باشد، می‌تواند منحنی یادگیری را کوتاه و هزینه‌های آموزشی را کم کند. افزون بر آن، فریم‌ورک‌هایی که شامل ابزارهای pre-built هستند و بر اصول بهینه‌سازی و دیباگینگ تکیه دارند، می‌توانند به بهترین نحو از منابع سخت‌افزاری، استفاده کنند و هزینه‌ها را تا حد زیادی، کاهش دهند.

سادگی ادغام

یک پروژه موفق، به یک فریم‌ورک منعطف نیاز دارد که بتواند با منابع خارجی، ادغام شود. فریم‌ورک شما باید بتواند با تمامی ارگان‌های یک وب‌سایت، هرچند پیچیده، یکپارچه شود. بدون آنکه تغییر خاصی در ثبات یا عملکرد برنامه، داشته باشد.

محبوبیت و پشتیبانی از دستگاه‌های موبایل

توسعه اپلیکیشن‌های موبایل، یکی از بخش‌های مهم موفقیت در کسب و کارهای  امروزی است. برای دستیابی به این موفقیت، سازمان‌ها باید فریم‌ورکی را انتخاب کنند که در پلتفرم‌های مختلف قابل ارائه باشد. همچنین هرچقدر که یک فریم‌ورک، محبوبیت بیشتری داشته باشد، توسعه آن نیز، آسان‌تر است؛ چرا که مستندات آن کامل‌تر، جامعه‌اش گسترده‌تر و پیداکردن یک توسعه دهنده، جایگزین برای افزایش بهره‌وری یا ادامه کار، راحت‌تر است.

آشنایی با 7 تا از معروف‌ترین فریم‌ورک‌ها در 2024

طیف گسترده‌ای از فریم‌ورک‌های فرانت‌اند وجود دارد که توسعه‌دهندگان می‌توانند بر اساس ویژگی‌های خاص پروژه خود، از آن‌ها استفاده کنند. با این حال، در اینجا هفت فریم‌ورک برتر وجود دارد که در صورت تمایل به کارایی بالا، باید برای پروژه وب خود در سال 2024، از آن‌ها استفاده کنید.

React

React، یک کتابخانه جاوااسکریپت است که با معماری مبتنی بر component، به توسعه‌دهندگان کمک می‌کند که رابط‌های کاربری خود را در مقیاس‌های مختلف و به صورت تعاملی، ایجاد کنند.

از جمله ویژگی‌های کتابخانه react، سادگی ادغام آن با دیگر فریم‌ورک‌ها، است. در سال 2024، React احتمالاً بزرگ‌ترین جامعه (community) را خواهد داشت؛ این کتابخانه هنوز به‌روز می‌شود و با گذر زمان، قابلیت‌های جدیدی به آن، اضافه می‌شود.

Svelte

فریم‌ورک Svelte، به عنوان یک تازه وارد در دنیای توسعه وب، با فریم‌ورک‌های قدیمی، کاملاً متفاوت است. چیزی که Svelte را منحصربه‌فرد می‌کند، این است که componentها را در پروسه build، به vanilla JS کاملاً بهینه، تبدیل می‌کند.

علی‌رغم اجرای برنامه‌های فرانت در مرورگر، Svelte بار سنگین پروژه را به فاز build منتقل می‌کند و همین کار باعث می‌شود تا برنامه‌های مبتنی بر آن، کوچک‌تر و سریع‌تر، باشند. انجمن این فریم‌ورک، روز به روز در حال افزایش است؛ چرا که توسعه‌دهندگان به سادگی و کارایی بالای آن، پی برده‌اند.

Vue.js

فریم‌ورک Vue بخاطر سادگی در استفاده و ادغام راحت آن با هر فریم‌ورک دیگری، از جمله لاراول، جنگو و ... محبوبیت بالایی پیدا کرده است. این فریم‌ورک بخاطر ارائه syntax ابتدایی، علی‌رغم معماری مبتنی بر component خود، حتی نسبت به React، از سادگی بیشتری برخوردار است. از جمله ویژگی‌های مثبت این فریم‌ورک، مستندات کامل آن نیز می‌باشد.

لیارا

Solid.js

Solid یک کتابخانه جاوااسکریپت است که برای ساخت رابط‌های کاربری استفاده می‌شود و ویژگی متمایز آن، این است که از Virtual DOM استفاده نمی‌کند. DOM یا Document Object Model ساختاری است که مرورگرها برای نمایش و تعامل با HTML استفاده می‌کنند. Virtual DOM نسخه‌ای سبک و موقتی از DOM است که به فریم‌ورک‌هایی مانند React اجازه می‌دهد تغییرات را سریع‌تر و کارآمدتر مدیریت کنند، سپس این تغییرات به DOM واقعی اعمال می‌شود.

Solid.js به دلیل معماری خود، بسیار مقیاس‌پذیر است. این فریم‌ورک می‌تواند با افزایش حجم داده‌ها و پیچیدگی برنامه به خوبی کنار بیاید و همچنان عملکرد بالایی ارائه دهد. با این حال، Solid.js نسبت به React یا Vue، انجمن کوچکتری دارد؛ اما روز به روز در حال بزرگ‌تر شدن است و همین نشان از پتانسیل بالای این کتابخانه است.

Qwik

Qwik یک فریم‌ورک کاملاً جدید است که از جمله مزیت‌هایش، بارگذاری فوق‌العاده سریع صفحات وب با هر اندازه و یا با هرگونه پیچیدگی است. بخش متمایز Qwik کاری نیست که انجام می‌دهد، بلکه نحوه چگونگی انجام آن کار است که این فریم‌ورک را به هدفش، می‌رساند. این فریم‌ورک در مواقعی که سرعت، فاکتور اصلی یک وب‌سایت است، به خصوص در دستگاه‌های موبایل، حرف اول را می‌زند.

Qwik برای افزایش سرعت صفحات وب، دانلود و اجرای کدهای مربوط به JavaScript را عقب می‌اندازد؛ تا زمانی که به آن قطعه کد، نیازی پیدا شود. به همین ترتیب، Qwik سرعت قابل توجهی دارد، چرا که برای شروع برنامه، نیاز به اجرای قطعه کدهای زیادی نیست!

لیارا

Preact

Preact یک جایگزین کم‌حجم و بهبود یافته برای React است که همان API و مجموعه ویژگی‌ها را، ارائه می‌دهد. با این حال، از جمله مزایای اصلی Preact، معماری مبتنی بر component، رندرینگ سمت سرور و Virtual DOM است. Preact یک ابزار عالی برای برنامه‌های کوچک تا متوسط است که بالاتر از حد معمول، عمل می‌کنند. این برنامه‌ها می‌توانند اپلیکیشن‌های موبایل و یا فروشگاه‌های الکترونیکی (e-commerce)، باشند.

Preact برای برنامه‌های با عملکرد بالا و اندازه کوچک، عالی است. همچنین، Preact از جمله وب‌فریم‌ورک‌هایی است که با کمترین منابع سخت‌افزاری، عملکرد خوبی را از خود، نشان می‌دهد.

Angular

Angular یک فریم‌ورک متن‌باز است که توسط google ساخته شده است و هنوز توسط آن، پشتیبانی می‌شود؛ بنابراین، برای تبدیل شدن به یک پلتفرم قابل اعتماد، امتحان خود را پس داده است! با اینکه Angular یک فریم‌ورک کامل است؛ اما ماژولار بودن آن امکان استفاده از ویژگی‌های خاص خارج از برنامه را نیز، با توجه به مشخصات پروژه، فراهم می‌کند.

این فریم‌ورک، برای ساخت برنامه‌های پیچیده و در مقیاس بزرگ، بسیار مناسب است. این فریم‌ورک بخاطر ویژگی‌های متمایز خود از جمله CLI اختصاصی، برای پروژه‌های در سطح سازمان، مناسب است. برنامه‌هایی مثل google، مایکروسافت آفیس و IBM از Angular استفاده می‌کنند.

نتیجه‌گیری

در نهایت، انتخاب یک فریم‌ورک فرانت‌اند همیشه باید بر اساس نیازهای خاص و منحصربه‌فرد برنامه شما، باشد. برخی از تیم‌ها، به دلیل آشنایی با یک فریم‌ورک خاص، استفاده از آن را ترجیح می‌دهند؛ در حالی که برخی دیگر، با توجه به مشخصات و الزامات پروژه، یک فریم‌ورک خاصی را انتخاب می‌کنند.

در سال 2024، تمامی این فریم‌ورک‌ها طرفداران خاص خود را دارند، انتظار می‌رود که آپدیت‌ها و ویژگی‌های بیشتری به آن‌ها اضافه شود و در نهایت، بازدهی بهتری از خود، نشان بدهند. در قدم اول برای انتخاب فریم‌ورک، شما بایستی نیازها و محدودیت‌های پروژه خود را بررسی کنید، سپس با اطلاعات هر یک از فریم‌ورک‌ها، آن را تطبیق دهید و در نهایت با یکی از بهترین انتخاب‌ها، شروع به توسعه برنامه خود، کنید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات