قورمه سبزی در شهرهای مختلف ایران چطور تهیه می‌شود؟

شنبه ۶ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۸:۰۰
مطالعه 5 دقیقه
ناریجه
این مطلب صرفا جنبه تبلیغاتی داشته و زومیت هیچ مسئولیتی را در رابطه با آن نمی‌پذیرد
در این مقاله با تیم تهیه غذای شرکتی ناریجه همراه شوید تا به شهرهای مختلف کشور سفر کنیم و طرز پخت قورمه سبزی هر شهر را بیاموزیم.
تبلیغات

تا نام قورمه‌سبزی به گوشمان می‌خورد، همه به یاد همان دستور طبخ لذیذ و همیشگی مادرانمان می‌افتیم؛ غافل از اینکه طرز تهیه قورمه سبزی در شهرها و فرهنگ‌های مختلف ایرانی متفاوت است.

قورمه‌سبزی از اصیل‌ترین غذاهای کشورمان است که اکثر بانوان ایران‌زمین شیوه تهیه آن را می‌دانند و در عین حال، هر کدام دستور طبخ منحصربه‌خود را دارند.

در این مقاله با تیم تهیه غذای شرکتی ناریجه همراه شوید تا به شهرهای مختلف کشور سفر کنیم و طرز پخت قورمه سبزی هر شهر را بیاموزیم.

قورمه سبزی با چاشنی ادویه‌های جنوب

شهرهای جنوب ایران به ادویه‌جات مرغوبشان معروف هستند، حالا تصور کنید این ادویه‌جات بی‌نظیر با طعم بی‌نظیر قورمه‌سبزی ترکیب شوند. علاوه‌بر ادویه، تمایز دیگر قورمه‌سبزی جنوبی در سبزیجات آن است. مردم جنوب از جعفری، گشنیز، برگ چغندر، شنبلیله و شوید در تهیه قورمه‌سبزی استفاده می‌کنند.

در ظرفی دیگر گوشت، پیازداغ و ادویه‌جات به همراه لوبیا چیتی ترکیب و سرخ می‌شوند؛ سپس سبزیجات سرخ‌شده به این مهمانی اضافه می‌شوند. حالا ترکیب قورمه‌سبزی فقط کمی آب کم دارد تا آماده پخت شود.

قورمه سبزی شمال با طعم طبیعت

آب‌وهوای خوب و محصولات محلی به غذاهای شمال کشور طعم و مزه خاصی می‌بخشند. قورمه‌سبزی شمال هم از این قاعده مستثنا نیست؛ تمایز اصلی این غذا با سایر همتایان خود، استفاده از سبزیجات محلی و مرغوب است.

مردم شمال در طبخ قورمه سبزی از لوبیا قرمز یا لوبیا چیتی استفاده می‌کنند. البته در خود شمال هم شیوه‌های مختلفی وجود دارد؛ مثلا مواد مورد نیاز برای تهیه قورمه سبزی گیلکی کمی متفاوت است. در بخش‌های بعدی با طرز تهیه قورمه سبزی گیلکی هم آشنا خواهیم شد.

اصالت با قورمه سبزی تهرانی

طرز تهیه قورمه سبزی بسیاری از مادران ایرانی، تهرانی است. گوشت سردست گوسفندی، لوبیا قرمز و سبزی خورشتی مواد اولیه برای تهیه این غذای خوشمزه هستند. استفاده از کره حیوانی در این دستور پخت توصیه شده است.

با مخلوط‌کردن مقدار یکسانی تره و جعفری و کمی شنبلیله، سبزی غذا حاضر می‌شود. در تهیه قورمه سبزی تهرانی ابتدا گوشت و پیاز به‌خوبی تفت داده شده و پس از نیم‌پزشدن، لوبیا و سبزی پخته به ترکیب آن‌ها اضافه می‌شود.

این غذا گزینه‌ای عالی و مورد پسند همه برای غذای پرسنلی هم محسوب می‌شود.

قورمه سبزی بوشهری؛ کمی جاافتاده‌تر!

ناریجه

طرز تهیه قورمه سبزی بوشهری تقریبا با همتای جنوبی خود یکسان است. با تفاوت این که مردم بوشهر ترجیح می‌دهند به جای لیموی عمانی، از پودر آن استفاده کنند؛ این طور خورش جاافتاده‌تر به‌نظر می‌رسد.

قورما شوبارسی آذری؛ آبگوشت یا قورمه سبزی؟

قورما شورباسی از غذاهای محلی مناطق آذری‌نشین کشور است. در تهیه این غذا از سبزی کالش استفاده می‌شود که ظاهری پیازچه‌مانند و حالت روغنی دارد. قورما شورباسی با ترکیب پیاز، سیب‌زمینی، لپه، زعفران و گوشت قورمه‌شده در کنار دنبه و چربی گوسفندی، رب گوجه‌فرنگی و تخم‌مرغ طبخ می‌شود. استفاده از ادویه‌جات محلی غذا را دلچسب‌تر می‌کند.

خوردن قورما شورباسی با قورمه‌سبزی متفاوت است. آذری زبان‌ها این خورش را با نان تیلیت می‌کنند و سپس همراه با نان می‌خورند.

قورمه سبزی آذربایجان؛ بدون سرخ‌کردن!

مردم آذربایجان شنبلیله را از دستور پخت خود حذف می‌کنند. قورمه سبزی خوشمزه این استان با ترکیبی از برگ اسفناج، جعفری، ترخون و گشنیز تهیه می‌شود. این ترکیب خاص با گوشت گوسفندی، آبغوره، لوبیا چشم‌بلبلی و پیاز همراه می‌شود تا قورمه سبزی آذربایجان آماده شود. در بعضی مناطق این استان سبزی را سرخ نمی‌کنند.

قورمه سبزی پرلوبیای خراسان

طرز تهیه قرمزی سبزی خراسانی مشابه قورمه سبزی تهرانی است، با این تفاوت که مردم خراسان ترجیح می‌دهند به‌جای گوشت، بیشتر از لوبیای چشم‌بلبلی استفاده کنند.

قورمه لپه یا قورمه سبزی دامغانی

قورمه سبزی دامغانی با یک ماده اولیه متفاوت تهیه می‌شود. مردم این شهر لپه را به لوبیا چشم‌بلبلی ترجیح می‌دهند؛ همین مسئله باعث شده قورمه سبزی دامغانی به نام قورمه لپه شناخته شود.

گفته می‌شود علت تاریخی استفاده از لپه در قورمه سبزی دامغانی، کمبود لوبیا چشم‌بلبلی در این منطقه بوده است. حالا دیگر چنین کمبودی وجود ندارد؛ ولی مردم دامغان به طعم خاص قورمه لپه عادت کرده‌اند.

قورمه سبزی گیلکی را امتحان کنید!

احتمالا وقتی بادمجان می‌خرید، هدفتان تهیه غذاهایی مثل میرزاقاسمی، قیمه یا حلیم بادمجان است؛ ولی گیلانی‌ها با بادمجان قورمه سبزی درست می‌کنند!

ذائقه خاص مردم گیلان باعث می‌شود چند عدد بادمجان به قابلمه قورمه سبزی اضافه کنند. این کار در دقایق پایانی پخت انجام می‌شود. توصیه می‌کنیم حتما یک بار این طرز تهیه متفاوت را امتحان کنید.

آبگوشت قورمه سبزی همدانی

ناریجه

اگر بین پخت آبگوشت و قورمه سبزی مردد هستید، نیاز نیست دو وعده متفاوت داشته باشید؛ آبگوشت قورمه سبزی همدانی را امتحان کنید تا با یک تیر دو نشان بزنید!

در طرز تهیه قورمه سبزی همدانی، گوشت بدون جداکردن چربی و استخوان با پیاز داغ و لوبیا چیتی به‌همراه ادویه‌جات پخته می‌شوند. سپس مخلوطی از لیمو عمانی، سبزیجات نیم‌پز و سیب‌زمینی به قابلمه اضافه و خوب پخته می‌شود. تهیه آبگوشت قورمه همدانی با اضافه کردن 2 عدد تخم مرغ پایان می‌یابد. این غذا معمولا با نان و به‌همراه ماست میل می‌شود.

قورمه سبزی سبزواری با لوبیا قرمز

در پخت قورمه سبزی سبزواری، لوبیای قرمز جایگزین لوبیا چیتی می‌شود. علاوه‌بر این، گوشت گوسفندی، پیاز، رب نارنج و لیمو عمانی دیگر مواد اولیه این غذا هستند. ترکیب جعفری، شنبلیله، تره، گشنیز و اسفناج سبزی قورمه سبزی سبزواری را تشکیل می‌دهد.

قورمه سبزی تند خوزستان

مردم خوزستان به ذائقه خاص و غذاهایی تند خود معروف هستند؛ این ذائقه آن‌ها قورمه سبزی را هم بی‌نصیب نگذاشته است. خوزستانی‌ها چند فلفل سبز تند را با چنگال شکاف داده و در قابلمه قورمه سبزی می‌اندازند. اگر اعضای خانه‌تان به غذاهای تند علاقه دارند، حتما طرز تهیه قورمه سبزی خوزستانی را امتحان کنید.

قورمه سبزی لذیذ شیراز

طعم لذیذ و دستور پخت خلاقانه غذاهای شیرازی زبانزد است. قورمه سبزی شیرازی از ترکیب گوشت ماهیچه گوسفندی، لوبیا قرمز، لیمو عمانی، سبزی قورمه‌ای، پیاز، سیر و شنبلیله با چاشنی‌هایی مثل نمک، فلفل، ادویه کاری، آب نارنج یا آبغوره تهیه می‌شود.

ماده اولیه دیگری که شیرازی‌ها وجود آن را بسیار مهم می‌دانند، سیب‌زمینی است. مردم شیراز به سیب‌زمینی داخل خورش «آلو» می‌گویند و معتقدند جاافتادگی غذا را بهتر می‌کند.

به آشپزی خود تنوع دهید

شاید ابتدا تصور می‌کردید قورمه‌سبزی فقط یک دستور پخت دارد؛ ولی حالا متوجه تنوع بالای روش پخت این غذا شدید. قورمه‌سبزی از محبوب‌ترین غذاهای ایرانی است؛ توصیه می‌کنیم انواع آن را حداقل برای یک بار هم که شده امتحان کنید.

اگر به‌دنبال تهیه قورمه سبزی برای کارکنان خود هستید، روی کترینگ ناریجه حساب کنید. ما با بهره‌گیری از کادری مجرب، پرطرفدارترین طرز تهیه قورمه سبزی را انتخاب کرده‌ایم و با قیمتی مقرون‌به‌صرفه در اختیار سازمان شما قرار می‌دهیم.

داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات