قدم مهم پارت در حفظ امنیت دیجیتالی با ارائه امضای دیجیتال فراشناسا

یک‌شنبه ۱۴ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۱:۰۰
مطالعه 4 دقیقه
فراشناسا
این مطلب صرفا جنبه تبلیغاتی داشته و زومیت هیچ مسئولیتی را در رابطه با آن نمی‌پذیرد
حال که دیجیتالی شده‌ایم، خطر را بپذیریم؟ وقتی پیامک دادگاه را ببینید، دیر است.
تبلیغات

 تصور می‌کنید که هویت دیجیتالی مثل هویت فیزیکی شماست؟ هیچ‌کس نمی‌تواند در قالب فیزیکی شما قرار بگیرد، طبیعت چنین اجازه‌ای نمی‌دهد؛ چون بدن شما در اختیار شماست؛ اما در دنیای مجازی این‌گونه نیست. حقیقت این است که هویت شما در دنیای مجازی، کاملاً رهاست تا هر شخصی هر طور که می‌خواهد از آن سوءاستفاده کند.

 

 ما از اینترنت برای انجام کارهای بانکی، خرید، برقراری ارتباط با دوستان و حتی ذخیره خاطرات خود استفاده می‌کنیم. تمام این کارها را در قالب هویت خودمان انجام می‌دهیم؛ اما این به معنی منحصربه‌فرد بودن هویت دیجیتالی ما نیست. به‌عبارت‌دیگر، بسیاری از افراد می‌توانند با ظاهر شما، کارهای غیرقانونی آنلاین انجام دهند بدون این که روحتان خبر داشته باشد؛ بنابراین سؤال این است که…

 چگونه می‌توانیم در دنیای دیجیتال ایمن بمانیم؟

 مراقبت از هویت دیجیتال صرفاً به معنی استفاده از رمزهای قوی نیست، چرا که جاعلان هویت از اطلاعات عمومی شما نیز سوءاستفاده می‌کنند. برای مثال زمانی که ارائه سیم‌کارت آزاد بود، هر کسی می‌توانست با نام و اطلاعات عمومی شما یک سیم‌کارت تهیه کرده و تخلفاتش را در پوشش هویت شما انجام دهد. امروزه که بسیاری از خدمات در بستر اینترنت ارائه می‌شود، افراد با اطلاعات عمومی شما به‌راحتی می‌توانند اقدامات خرابکارانه انجام دهند.

 هویت دیجیتالی انسان‌ها باتوجه به این که همه ما در دنیای دیجیتالی فعالیت‌ها و اطلاعاتی داریم، تبدیل به مسئله مهمی شده که ریشه اهمیتش را می‌توان به‌عنوان‌مثال در وضع مجموعه مقررات عمومی حفاظت از داده اتحادیه اروپا (The General Data Protection Regulation (GDPR) (EU) 2016/679) نیز مشاهده کرد.

 

 آیا می‌توان در جهان اینترنت و ارتباطات، جلوی انتقال اطلاعات را گرفت؟ طبیعتاً خیر! اما ازآنجایی‌که هر محیطی راه و روش زندگی متناسب با خودش را می‌طلبد، دنیای دیجیتال هم به اقدامات خاص خودش نیاز دارد. اینجاست که پارت، بزرگ‌ترین شرکت هوش مصنوعی ایران، با ارائه امضای دیجیتال فراشناسا، قدمی مهم در حفظ هویت دیجیتالی برداشته است.

امضای دیجیتال چیست؟

 برای مقابله با جاعلان هویت و برای این که بتوانیم به هویت اینترنتی خودمان یک چهارچوب مشخص ببخشیم، باید از فناوری امضای دیجیتال استفاده کنیم. می‌توان گفت امضای دیجیتال معادل دیجیتالی امضای دست‌نوشته یا مهروموم روی نامه‌ها است. این نوع امضاها که مبتنی بر استانداردهای PKI هستند، از یک تکنیک ریاضی پیشرفته برای احراز هویت امضاکننده استفاده می‌کنند و تضمین می‌کنند که اسناد و پیام‌های دیجیتالی ارسال شده به‌صورت الکترونیکی در حین انتقال تغییر نکرده و دست‌کاری نشده است. همچنین امضاکنندگان می‌توانند از این نوع امضا برای تأیید اسناد دیگر استفاده کنند.

فراشناسا

فراشناسا، محصولی برگرفته از قدرت رمزنگاری پیشرفته است که توسط پارت ارائه شده و خدمات امضای دیجیتال را انجام می‌دهد (علاوه بر امضای دیجیتال، خدمات احراز هویت را نیز دارد). امضای دیجیتال با امضای الکترونیک فرق می‌کند و بر اساس الگوریتم‌ها و ریاضیات پیشرفته، احتمال جعل هویت را به صفر می‌رساند.

 این فناوری در جهان به‌عنوان یکی از رایج‌ترین روش‌های تایید اسناد استفاده شده و مختص فراشناسا نیست، اما پارت توانسته با مهندسی فرایند، قدرت و کارایی آن را توسعه دهد. به‌عبارت‌دیگر، امضای دیجیتال فراشناسا با سایر روش‌های تکمیلی شناسایی مثل زیست‌سنجی یا بیومتریک نیز همراه شده است.

سرویس امضای دیجیتال فراشناسا از این هفته آماده خدمت‌رسانی شده و کسب‌وکارها می‌توانند از آن استفاده کنند.

 اعتبار قانونی امضای دیجیتال فراشناسا

 چارچوب حقوقی امضای دیجیتال در ایران توسط قانون تجارت الکترونیکی مصوب ۱۳۸۲ (۲۰۰۳) تعیین شده است. این قانون امضای دیجیتال را تعریف می‌کند و شرایط اعتبار و اثر حقوقی آن را نیز مشخص کرده است؛ بنابراین تمام اشخاص حقیقی و حقوقی می‌توانند از این فناوری برای فعالیت‌های مهم خود در فضای مجازی بهره ببرند تا علاوه بر حفظ هویت، از منافع آن نیز بهره‌مند شوند.

 

 طبیعتاً، فراشناسا تنها شرکت ارائه‌دهنده این خدمات در ایران نیست، اما یک راه‌حل نوآورانه برای حفظ امنیت هویت دیجیتالی شما است. با استفاده از فراشناسا، می‌توانید به‌راحتی اسناد خود را به‌صورت آنلاین امضا کنید، از هویت خود در برابر جعل و فریب محافظت کنید و به طور امن به خدمات آنلاین دسترسی پیدا کنید.

 

 خدمات فراشناسا پیش‌از این توسط سازمان‌های بزرگ مورد استفاده بوده است، اما باتوجه به این که امروزه بسیاری از ابعاد زندگی شخصی نیز در فضای مجازی پیش می‌رود، فراشناسا لزوم ارائه بستری امن برای فعالیت‌های مهم و قانونی به‌صورت عمومی را حس کرده و دامنه فعالیتش را به کسب و کارهای کوچک و متوسط نیز گسترش داده است.

 نحوه استفاده

 استفاده از فناوری امضای دیجیتال فراشناسا برای اشخاص حقیقی بسیار ساده و تنها توسط نصب اپلیکیشن فراشناسا در تلفن همراه صورت می‌پذیرد. اگر پیش‌ از این از خدمات مشتریان سازمانی فراشناسا، مثل بانک قرض‌الحسنه رسالت، استفاده کرده باشید، احتمالاً فراشناسا را دیده‌اید.

 

 برای شرکت‌ها و کسب‌وکارهای شخصی نیز کافی است با فراشناسا تماس بگیرید تا از اطلاعات لازم برخوردار شوید. امضای دیجیتال علاوه بر مسئله امنیت هویت دیجیتال، از نظر اقتصادی برای کسب‌وکارها سودآور است. eKYC، مخفف electronic Know Your Customer و به معنای شناخت مشتری الکترونیک است که به مدیریت شبکه مشتریان و در نتیجه تضمین سودآوری اشاره می‌کند.

 

 چه اتفاقی می‌افتد اگر امضای دیجیتال نداشته باشیم؟

 به طور خلاصه، علاوه بر این که از دریافت غیرحضوری و بی‌دردسر بسیاری از خدمات محروم می‌شوید (امروزه بسیاری از خدمات معمولاً شامل مراحل الکترونیکی هستند و بنابراین نیازمند احراز هویت)، هویت دیجیتالی خود را آزادانه در اختیار بزهکاران اینترنتی قرار می‌دهید. خبر بد این است که معمولاً روح شما از این اتفاقات خبردار نمی‌شود تا زمانی که تبعات آن دامن‌گیرتان بشود.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات