وب3 چیست؟ معرفی بهترین ارزهای حوزه وب 3

شنبه ۲۷ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۸:۰۰
مطالعه 7 دقیقه
ایرانیکارت
این مطلب صرفا جنبه تبلیغاتی داشته و زومیت هیچ مسئولیتی را در رابطه با آن نمی‌پذیرد
وب 3 چیست؟ با ما در این مقاله همراه باشید تا علاوه بر پاسخ به این سوال، به معرفی بهترین ارزهای حوزه web3 بپردازیم.
تبلیغات

وب 3.0، که به اختصار وب 3 نیز شناخته می‌شود، نسل جدید اینترنت است که هدف آن ارائه اینترنتی غیرمتمرکز، امن‌تر و شفاف‌تر است. سومین نسل اینترنت، میزبان این ارزهای دیجیتال است و به دلیل رشد بی‌سابقه این رمز ارزها، برای بسیاری از کاربران سوال شده که وب 3 چیست؟ با ما در این مقاله همراه باشید تا علاوه بر پاسخ به این سوال، به معرفی بهترین ارزهای حوزه web3 بپردازیم.

ایرانیکارت

وب 3 چیست؟

سومین نسل اینترنت، وب 3 نام دارد. اولین نسل اینترنت در دهه 90 میلادی با نام وب 1 توسعه یافت و به کاربران فقط قابلیت خواندن مطالب را می‌داد. دومین نسل اینترنت که با نام وب 2 شناخته می‌شود، در اواسط دهه 2000 میلادی ارائه شد و به کاربران اجازه خواندن و نیز تعامل با مطالب (نوشتن) را می‌داد.

وب 2 بسیار متمرکز بوده و بخش بسیار بزرگی از آن توسط چند کمپانی بزرگ دنیا تحت کنترل است. یکی از مهم‌ترین انتقاداتی که علی‌رغم پیشرفت‌ها نسبت به وب 1 به وب 2 وارد بود نیز همین بود؛ متمرکز بودن بالای وب 2 باعث شده تا این وب به راحتی برای شرکت‌های مختلف قابل کنترل باشد.

با گذشت زمان، ایده‌های یک نسل جدید از وب داده شد و در نهایت در سال 2014 این ایده‌ها توسط یکی از سازندگان اتریوم به نام گاوین وود، رنگ واقعیت گرفتند. وب 3 برخلاف نسل‌های قبلی وب بسیار غیرمتمرکز بوده و امکان خواندن، تعامل و تصاحب (امکان دریافت و نگهداری دارایی‌های دیجیتال از جمله ارزهای دیجیتال) را به کاربران می‌دهد.

به دلیل ماهیت غیرمتمرکز وب 3، امکان کنترل آن توسط شخص و یا کمپانی خاصی وجود ندارد و کاربران توانایی فعالیت به طور آزاد در این نسل از وب را دارند. برخلاف برنامه‌نویسی به صورت سنتی که توسط گروهی مشخص انجام شده و دیگران توانایی مشاهده کدها را نداشتند، به علت ماهیت باز و غیرمتمرکز بودن این نسل از وب، کدها جلوی دیدگان تمام کاربران و به صورت عمومی نوشته و منتشر می‌شوند. هدف از این کار، شرکت کاربران در پروسه توسعه وب 3 و افزایش شفافیت پروژه وب 3 است.

بهترین ارزهای حوزه web3

شبکه وب 3، میزبان تعدادی از ارزهای دیجیتال است که در بازار ارزهای دیجیتال به صورت کامل قابل نگهداری، معامله و خرید و فروش هستند. این رمز ارزها با استفاده از وب 3 توسعه یافته و روی این شبکه طراحی شده‌اند، پس از تمامی ویژگی‎‌های این شبکه بهره‌مند هستند. در ادامه، برترین ارزهای حوزه web 3 را با هم بررسی می‌کنیم.

پولکادات

ارز دیجیتال پولکادات در بازار با نماد معاملاتی DOT معامله می‌شود. پولکادات در واقع یک شبکه مولتی‌چین (MultiChain) بوده که به صورت متن‌باز (اوپن سورس) توسعه یافته است. این شبکه باعث برقراری اتصالی امن بین چندین شبکه بلاک‌چین خاص شده و امکان انتقال انواع داده‌ها را برای این بلاک‌چین‌ها به صورت بین زنجیره‌ای ممکن می‌کند.

پولکادات از مهم‌ترین ارزهای حوزه web 3 بوده و به عنوان یکی از اصلی‌ترین پشتیبان‌ها برای این شبکه غیرمتمرکز به شمار می‌رود. این پشتیبانی به کاربران اجازه داده تا بیش از پیش با استفاده از مفهوم اصلی وب 3، به تعامل با این شبکه، ساخت انواع سرویس‌ها و اپلیکیشن‌ها و.. در بستر این شبکه بپردازند.

ایرانیکارت

به علت اینکه شبکه پولکادات به صورت مولتی‌چین عمل می‌کند، توانایی انجام هزاران تراکنش در ثانیه را دارد؛ در صورت شلوغ بودن شبکه اصلی، پردازش تراکنش‌ها به دیگر چین‌ها (Chains) واگذار شده و این زنجیره‌های فرعی کار پردازش را انجام می‌دهند. همین موضوع باعث می‌شود تا مقیاس‌پذیری شبکه پولکادات بسیار بالا و قدرت و سرعت پردازش آن نیز فوق‌العاده باشد.

پولکادات از زمان عرضه توکن جدید خود در سال 2020، تا سال 2024 رشدی بیش از 85 درصد را تجربه کرده است. بالاترین قیمت پولکادات در سال 2021 رقم خورد و این قیمت حدود 53 دلار بود. این ارز دیجیتال در سال 2024 حدود 3.5 درصد رشد داشته و در بازه قیمتی 5 تا 11.5 دلار معامله شده است. امکان خرید DOT در صرافی‌های ایرانی مثل ایرانیکارت به ریال وجود دارد.

نات‌کوین

گل سرسبد این لیست برای کاربران تلگرام، نات‌کوین است که با نماد معاملاتی NOT در بازار معامله می‌شود. این رمزارز از پروژه‌های ایردراپی در شبکه اجتماعی تلگرام بود که ایردراپ خود را در همین پلتفرم برگزار کرده و در نهایت در اواسط سال 2024 لیست شد.

توکن نات‌کوین یک توکن کاربر محور بوده و کاربران می‌توانند با شرکت در پروژه‌های توسعه یافته در بستر شبکه وب 3 و تعامل با این پروژه‌ها، این توکن را دریافت کنند. نات‌کوین بر روی شبکه تون عرضه شده که مالکیت بخش بزرگی از این پروژه و همچنین ایده اولیه آن متعلق به شرکت تلگرام است. پس از لیست شدن این پروژه، بازی‌های تلگرامی زیادی از جمله همستر کمبت، تپ سوآپ، میمی‌فای و.. عرضه شده و قصد دارند تا موفقیت نات‌کوین را بازسازی کرده و حتی از آن فراتر بروند.

نات‌کوین از زمان عرضه اولیه تا به امروز رشدی حدود 7.5 درصد را تجربه کرده و بالاترین قیمت آن نیز در همین سال برابر با 0.26 دلار بود که برای چنین پروژه‌ای قیمتی فوق‌العاده به حساب می‌آید. پایین‌ترین قیمت معاملاتی این رمز ارز نیز برابر با 0.005 دلار بوده است. برای معامله این رمز ارز، می‌توانید به صفحه نات‌کوین در صرافی ایرانیکارت مراجعه کنید.

چین لینک

چین لینک با نماد معاملاتی LINK در بازار شناخته می‌شود. شبکه چین لینک یک لایه انتزاعی از شبکه بلاک‌چین بوده که امکان برقراری قراردادهای هوشمند یونیورسال را فراهم می‌کند؛ یعنی از طریق یک شبکه اوراکل غیرمتمرکز، چین لینک به شبکه بلاک‌چین اجازه داده تا با داده‌های خارجی ارتباط برقرار کرده و به صورت ایمن با آن‌ها تعامل داشته باشد. این مورد باعث می‌شود تا اطلاعات لازم برای قراردادهای هوشمند پیچیده دریافت شده و این قراردادها به عنوان قرارداد اصلی در معامله‌ها و توافق‌های دیجیتال شناخته شوند.

شبکه چین لینک توسط گروهی از کاربران و برنامه‌نویسانی که به صورت اوپن سورس فعالیت می‌کنند، اوپراتور‌های نود (Nodes)، توسعه‌دهندگان قراردادهای هوشمند، محققان، حساب‌رسان‌های امنیتی و.. توسعه یافته و اداره می‌شود. امکان اداره و مدیریت این شبکه توسط این افراد، نشان از غیرمتمرکز بودن و استفاده از ایده‌های وب 3 در این شبکه است.

چین لینک از زمان عرضه اولیه خود در سال 2018، رشدی حدود 7600 درصد را تجربه کرده که رقمی بسیار فوق‌العاده است. بالاترین قیمت این توکن در سال 2021 رقم خورده که این قیمت حدود 49 دلار بوده است. این توکن در سال 2024 رشدی تقریبا 65 درصدی را تجربه کرده و در بازه 12 تا حدود 22 دلار معامله شده است.

ایرانیکارت

آینده ارزهای دیجیتال حوزه وب 3 به چه صورت خواهد بود؟

حوزه وب 3 و ارز‌های آن علی‌رغم توسعه این شبکه و فعالیت آن در طول سابقه ده ساله خود، کماکان آنچنان که باید بین کاربران شناخته نشده و به اهداف خود دست نیافته است. با بیشتر شدن شناخت نسبت به شبکه وب 3 و جذب کاربران بیشتر، این شبکه گسترده‌تر شده و بیشتر از قبل توسعه می‌یابد.

علاوه بر توسعه بیشتر با جذب کاربران، ارزهای دیجیتال توسعه یافته در بستر شبکه وب 3 نیز به میزان حمایت از طرف کاربران این شبکه نیازمند بوده و با افزایش میزان این حمایت، رمزارز‌های این شبکه نیز رشد قیمتی بسیار زیادی را تجربه خواهند کرد.

در کل، به علت ایده‌های نوآورانه شبکه وب 3، احتمال جذب کاربران بیشتر در این شبکه در آینده بسیار زیاد است. همچنین ارائه انواع پروژه‌های ایردراپی (به خصوص ایردراپ‌های تلگرامی) در بستر این شبکه به جذب کاربران بیشتر برای این شبکه کمک می‌کند.

روند تکامل وب 3 به چه صورت بوده است؟

پس از توسعه و فعالیت دو نسل قبلی وب یعنی وب 1 و وب 2، ایده و طرح اصلی شبکه جدیدی از وب با نام وب 3 در سال 2013 ارائه شد. در این ایده، به ارائه نسل جدیدی از شبکه جهانی وب (World Wide Web) اشاره شده بود که به صورت غیرمتمرکز عمل می‌کند و تعامل زیادی با شبکه بلاک‌چین دارد. تعامل با شبکه بلاک‌چین، به معنی تعامل با ارزهای دیجیتال و NFTها نیز بود.

ایده اصلی وب 3، برخلاف ایده اولیه وب 1 که در سال 1999 توسط تیم برنرز لی ارائه شد متمایز بود و روی غیرمتمرکز بودن تمرکز داشت. تحلیل‎گران و گروه‌های زیادی از جمله دپارتمان‌های دانشگاه کمبریج، نظرات خود را درباره این ایده ارائه داده و بسیاری آن را انقلابی می‌دانستند. در نهایت در سال 2014، یک سال پس از ارائه ایده اصلی، شبکه وب 3 توسط گاوین وود عملی شد و کار خود را آغاز کرد.

این شبکه تا سال 2021 به کار خود به عنوان شبکه‌ای کمتر شناخته شده ادامه داد، اما در این سال وب 3 توانست توجه کمپانی‌های بزرگ و نیز کاربران زیادی را جلب کرده و رشدی بی‌سابقه را تجربه کند. با مقایسه قیمتی، متوجه می‌شویم که بسیاری از ارزهای دیجیتال توسعه یافته در این شبکه به قیمتی بیش از 20 الی 30 دلار رسیدند. با گذشت زمان، شبکه وب 3 علی‌رغم از دست دادن بخشی از توجه کمپانی‌ها و کاربران، همچنان با قدرت به کار خود ادامه داده و درحال توسعه است.

سخن پایانی

حوزه وب 3، از آینده‌دارترین بسترهای وب به شمار می‌رود و خدمات بی‌نظیری را به کاربران خود ارائه می‌دهد. در این مقاله به مفهوم وب 3، تاریخچه و روند تکامل آن و بهترین توکن‌های این شبکه پرداختیم. توکن‌های توسعه یافته در بستر این شبکه همگی دارای پتانسیل بالایی برای رشد بوده و برای خرید آن‌ها می‌توانید به صرافی ایرانیکارت مراجعه فرمایید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات