مستربلیط: نرم افزارهای کاربردی که برای گردش و سفر در ایران باید نصب کنید!

سه‌شنبه ۱۳ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۱:۰۰
مطالعه 8 دقیقه
 استفاده از نرم‌افزارهای گردشگری، راهی برای مدیریت بهتر سفر
این مطلب صرفا جنبه تبلیغاتی داشته و زومیت هیچ مسئولیتی را در رابطه با آن نمی‌پذیرد
در این مقاله همراه با کارشناس محتوا مستربلیط، ضمن بررسی اهمیت فناوری در صنعت گردشگری، نرم‌افزارهای کاربردی این حوزه را توضیح می‌دهیم.
تبلیغات

استفاده از نرم‌افزارهای گردشگری، راهی برای مدیریت بهتر سفر

این روز‌ها کشف نقاط بکر گردشگری در شهرهای مختلف، خرید بلیط ارزان‌قیمت، یافتن رستوران‌های با‌کیفیت اما محلی و رسیدن به اقامتگاهی گرم و صمیمی که از هزینه مناسبی برخوردار است، دیگر یک رویای دست‌نیافتنی به حساب نمی‌آید؛ زیرا نرم‌افزارهای مختلفی با هدف سهولت دسترسی کاربر به اطلاعات مختلف گردشگری طراحی شده‌اند که استفاده از آن‌ها ضمن صرفه‌جویی در زمان، شما را به اهداف اصلی‌تان می‌رساند.

اما بهترین نرم‌افزارهای مرتبط با حوزه گردشگری چه مواردی هستند؟ اصلا وجود چه مولفه‌هایی، این برنامه‌ها را به اولویت اصلی گردشگران تبدیل کرده است؟ در ادامه همراه با کارشناس محتوا مستربلیط، ضمن بررسی اهمیت فناوری در صنعت گردشگری، نرم‌افزارهای کاربردی این حوزه را توضیح می‌دهیم.

اهمیت استفاده از فناوری در صنعت گردشگری و سفر

لازم است حداقل یک بار در طی برنامه‌ریزی سفر، زمان و انرژی فراوانی صرف کرده باشید تا اهمیت به‌کارگیری تکنولوژی‌های روز را در صنعت گردشگری درک کنید. در واقع، وجود این فناوری‌های‌ها می‌تواند ضمن صرفه‌جویی در زمان، هزینه‌ کم‌تری ایجاد کند. هم‌چنین امکان مقایسه قیمتی، بررسی جامع اطلاعات و دست‌یابی به نتایج دل‌خواه با صرف انرژی کم‌تر، از جمله مزایای استفاده از تکنولوژی در صنایع گردشگری به شمار می‌رود.

به طور مثال، ایجاد سایت‌های رزرواسیون به شما کمک می‌کند تا بلیط هواپیما را بدون مراجعه حضوری به آژانس‌های مسافربری، متناسب با زمان و بودجه خود رزرو کنید.

معرفی انواع نرم‌افزارهای کاربردی در حوزه گردشگری

کافی است، هنگام برنامه‌ریزی سفر و آغاز اقدامات ابتدایی، جستجویی کوتاه در موتور جستجوی گوگل داشته باشید تا لیست مفصلی از انواع اپلیکیشن و برنامه‌های مرتبط با گردشگری به شما نشان داده شود. به طور معمول این برنامه‌ها در دسته‌هایی با عناوین رزرو هتل، خرید بلیط، مسیر‌یاب، برنامه‌ریزی سفر و سیستم‌های پرداخت آنی تقسیم می‌شوند.

نرم‌افزارهای رزرواسیون و برنامه‌ریزی سفر

از جمله اقداماتی که باید هنگام برنامه‌ریزی سفر در نظر بگیرید، یافتن بلیط جهت رسیدن به مقصد و رزرو اقامتگاهی امن با خدمات مطلوب است. در نظر داشته باشید، وجود نرم‌افزارهای این بخش علاوه بر سهولت دسترسی به خواسته اصلی به لحاظ قیمت و امکانات موجود، موجب صرف زمان و انرژی بهینه می‌شود. برخی از این نرم‌افزار‌ها عبارتند از:

مستر‌بلیط

مستر‌بلیط به عنوان یکی از نرم‌افزارهای تحت وب حوزه گردشگری از سال ۱۳۹۴ تا امروز، خدمات متنوعی در حوزه رزرو بلیط هواپیما، قطار، اتوبوس و خودرو سواری ارائه می‌دهد. ضمنا، خدمات این مجموعه به همین بخش خلاصه نمی‌شود و با امکان رزرو اقامتگاه، خود را به یکی از کامل‌ترین مجموعه‌های فعال در حوزه رزرواسیون تبدیل کرده است.

مستربلیط

از جمله مزایای این سایت که با وجود اپلیکیشن اندروید و آی او اس دسترس‌پذیری مطلوبی دارد، ارائه خدمات پشتیبانی شبانه‌روزی در تمام ایام سال است که به رفع سوالات مسافران کمک شایانی می‌کند. هم‌چنین، بخشی تحت عنوان رزرو خودکار بلیط در این سایت وجود دارد که منجر به رزرو بلیط بلافاصله بعد از کنسلی از جانب یک شخص می‌شود.

علی بابا

به عنوان شخصی که تمایل دارد برنامه‌ریزی سفر خود را با رزرو بلیط و اقامتگاه انجام دهد، سایت علی بابا انتخابی مناسب و ایده‌آل به شمار می‌رود. این وب‌سایت، خدمات خود را در قالب رزرو پروازهای داخلی و خارجی، خرید بلیط قطار و اتوبوس، رزرو تورهای مسافرتی و اقامتگاه‌های متنوعی شامل هتل، ویلا و فضاهای بوم‌گردی ارائه می‌دهد.

علی بابا که به عنوان یکی از معتبر‌ترین عرضه‌کننده‌های محصولات گردشگری از آن یاد می‌شود با پشتیبانی ۲۴ ساعته، ارائه سفر کارت، بیمه مسافرتی و ویزای سفر در تلاش است تا مزیت رقابتی نسبت به سایر مجموعه‌های فعال در این عرصه داشته باشد. ضمنا این مجموعه علاوه بر نسخه تحت وب در قالب اپلیکیشن برای نسخه‌های موبایل در دسترس است که تجربه کاربری مناسبی برای کاربران مختلف به ارمغان می‌آورد.

تریپ

سفر با تور، یکی از مسافرت‌های خاطره‌انگیزی محسوب می‌شود که می‌تواند تجربیات جدید و در عین حال متفاوتی ایجاد کند. تریپ که از سال ۱۳۸۵ فعالیت خود را آغاز کرده است، به عنوان یکی از بزرگ‌ترین وب‌سایت‌های رزرو بلیط و اقامتگاه، تورهای مسافرتی داخلی و بین‌المللی متنوعی ارائه می‌دهد که به واسطه سطح امکانات ایده‌آل، میان مسافران محبوبیت دارد.

علاوه‌بر این، تریپ با امکان رزرو بلیط هواپیما برای سفرهای داخلی و خارجی ضمن بهره‌مندی از قیمت مناسب، طیف وسیعی از ایرلاین‌ها با خدمات متنوع را پشتیبانی می‌کند که قابل توجه است.

فلای تودی

اگر می‌خواهید قبل از رزرو قطعی هتل یا خزیذ بلیط‌، اطلاعات جامعی در خصوص اقامتگاه‌های مختلف به دست آورید و با یک مقایسه قیمتی، تصمیم نهایی را بگیرید، فلای تودی انتخاب منحصر‌به‌فردی محسوب می‌شود. توجه داشته باشید که این مجموعه با پشتیبانی از پروازهای متعدد و بلیط قطار، به شما اجازه می‌دهد تا متناسب با نیاز، سلیقه و بودجه خود، رزرو بلیط را انجام دهید.

در مقابل این سایت با ارائه هتل‌های طرف قرارداد متنوع، اقامتی آرام و امن را برای‌تان به ارمغان می‌آورد. فلای تودی با خدماتی نظیر بیمه مسافرتی، سفر کارت و استرداد بدون جریمه، میان مسافران محبوبیت زیادی دارد.

اقامت 24

اقامت ۲۴ که در حال حاضر با ارائه خدمات به بیش از ۳ میلیون کاربر ایرانی، در لیست اولین انتخاب‌های مسافران قرار دارد از سال ۱۳۸۵ شروع به کار کرد. این مجموعه خدمات خود را در قالب رزرو هتل‌های مختلف، تور‌های شهری و خرید بلیط‌های تفریحی ارائه می‌دهد.

یکی از مهم‌ترین مزایای این سایت یا اپلیکیشن، ارائه تخفیفات بسیار خوبی است که به واسطه حذف واسطه‌ها و ارتباط مستقیم با اقامتگاه ایجاد می‌شود. به همین منظور می‌توانید با کاهش هزینه‌های جانبی خود در زمینه اقامت، بودجه بیش‌تری به تفریحات اختصاص دهید‌.

نرم‌افزارهای مسیریابی و نقشه

اهمیت استفاده از نرم‌افزارهای مسیر‌یاب، زمانی آشکار می‌شود که با قرارگیری در ترافیک مقصد‌های پر‌تردد به دنبال مسیری میان‌بر یا خلوت می‌گردید. از طرفی اگر در شهر انتخابی خود گم شوید یا به دنبال نقطه مکانی مدنظر میان جاده‌های مختلف، تردید داشته باشید؛ برنامه‌های نقشه‌خوان به کمک شما می‌آیند که در ادامه بهترین آن‌ها را به اختصار توضیح می‌دهیم:

بلد

یکی از شناخته شده‌ترین برنامه‌های مسیریاب که توسط مسافران و حتی بومیان یک منطقه مورد استفاده قرار می‌گیرد، بلد نام دارد. این اپلیکیشن به واسطه رابط کاربری ایده‌آل خود، امکان جستجوی ساده‌ای را فراهم کرده است. به همین منظور، میان اقشار مختلف با سطح سواد یا رده‌سنی‌های متنوع، قابل استفاده است.

نصب این برنامه از طریق چند کلیک ساده امکان‌پذیر است. در ادامه می‌توانید با ثبت موقعیت مکانی فعلی خود و مقصد مورد نظر، از کوتاه‌ترین و در عین‌حال خلوت‌ترین مسیر‌های موجود آگاه شوید تا در زمانی کوتاه به مقصد دل‌خواه‌تان برسید.

ویز، یکی از کامل‌ترین مسیریاب‌های قابل استفاده در ایران

ویز، یکی از کامل‌ترین مسیریاب‌های قابل استفاده در ایران

ویز

ویز(Waze) به عنوان یکی از کامل‌ترین و البته قدیمی‌ترین برنامه‌های مسیر‌یاب، از سال‌های گذشته خدمات خود را در قالب ارائه مسیر‌های کم‌تردد آغاز کرد. این برنامه که زبان فارسی پشتیبانی می‌کند؛ علاوه بر ارائه مسیر‌های متعدد منتهی به مقصد شما را از دوربین‌های میان مسیر آگاه می‌کند که مانع ایجاد خسارات یا جرایم نقدی می‌شود.

ضمنا وجود جستجوی صوتی در این اپلیکیشن رایگان، برای افرادی که هنگام رانندگی به تمرکز بالایی نیاز دارند و از تایپ کردن می‌پرهیزند، پیشنهاد می‌شود.

نشان

نقشه و مسیر‌یاب نشان با وجود رابط کاربری ساده و در عین حال کامل خود، شما را در رسیدن به مقصد یاری می‌کند. کافی است در این اپلیکیشن، موقعیت مکانی فعلی خود را ثبت کنید. سپس از بخش تعیین مقصد، موقعیت مکانی نهایی خود را بنویسید تا مسیر‌های مختلف با طول زمان سفر به شما نشان داده شود.

در نظر داشته باشید که این نرم‌افزاز، به صورت خودکار امکان دسترسی سریع به موقعیت‌هایی مانند دارو‌خانه، پمپ بنزین، سرویس بهداشتی و موارد دیگر را بیان می‌کند که موجب دسترسی بهتر و در عین حال سریع‌تر به درخواست‌های فوری می‌شود.

گوگل مپ

کم‌تر کسی پیدا می‌شود که نداند ابزار‌های گوگل تا چه میزان می‌توانند کاربران را در رسیدن سریع به مقصد یاری کنند. در نظر داشته باشید که معمولا گوگل مپ در نسخه‌های اندروید، به صورت خودکار نصب است. این موضوع، در مواقع حساس و نیاز به دسترسی سریع به مسیریاب، بسیار کاربردی محسوب می‌شود.

نرم‌افزارهای برنامه ریزی و راهنمای سفر

فرقی نمی‌کند که قرار است چند روز و به چه مقصدی سفر کنید. برنامه‌ریزی مسافرت به عنوان اقدامی حساس، نیازمند دقت و راهنمایی از جانب افراد مطلع است. در صورتی که به این افراد دسترسی ندارید، استفاده از نرم‌افزارهای راهنمای سفر که مجموعه‌ای از اطلاعات به‌روز و جامع را ارائه می‌دهد، بسیار کاربردی به نظر می‌رسد. برخی از این برنامه‌ها عبارتند از:

مشاور سفر(TripAdvisor)

قبل از آغاز یک سفر ایده‌آل، بررسی جامع اماکن گردشگری، رستوران، هتل‌های مختلف و حتی وضعیت آب‌و‌هوایی شهر مقصد، می‌تواند تصمیم‌گیری کاربران را تحت تاثیر قرار دهد. در واقع سایت و اپلیکیشن TripAdvisor در تلاش است با ارائه نظرات کامل و در عین حال به‌روز کاربران، به مورد اعتماد‌ترین منبع برای سفر تبدیل شود.

برای استفاده از این برنامه و ساخت برنامه شخصی، کافی است تا نام مقصد مد‌نظر خود را در سایت جستجو کنید تا لیست کاملی از انواع اقامتگاه‌ها، گالری و ویدئو مربوط به هر کدام، به شما نمایش داده شود. ضمنا وجود انتقادات کاربران در این بخش، شما را در انتخاب بهتر یاری می‌کند.

سفرهای گوگل(Google Trips)

گوگل تریپ به عنوان یکی از ابزارهای پیشرفته حوزه گردشگری، می‌تواند به شما برنامه جامعی از اماکن تفریحی و نقاط برجسته مقصد نشان دهد. شاید تا اینجا به نظر برسد که این برنامه قابلیت منحصر‌به‌فردی ندارد. در حالی که علاوه بر امکان مشاهده لیست بلند و بالای موقعیت‌های مکانی قابل توجه، اطلاعاتی شامل ساعت ورود، رزرو بلیط و موارد دیگر در این سایت ارائه می‌شود.

تنها کافی است پس از تعیین مقصد و وضعیت نقاط مهم شهر انتخابی، برنامه سفر را برای روزهای مختلف در این سایت شخصی‌سازی کنید تا بدون دغدغه‌ و در زمانی کوتاه، سفر خود را آغاز کنید‌.

تریپ هوبو(Trip‌Hobo)

نگرانی بابت سفر و هزینه‌های ناشی از آن، یکی از موضوعاتی است که معمولا ذهن اغلب مسافران را درگیر می‌کند. در چنین شرایطی وجود برنامه‌ای مانند تریپ هوبو که متناسب با بودجه شما به برنامه‌ریزی می‌پردازد، انتخابی هوشمندانه به شمار می‌رود.

برای این کار، مقصد مدنظر را در سایت نام‌برده تعیین کنید. سپس، با تعیین بودجه و علاقه‌مندی‌های شخصی خود، از ایده و راه‌‌حل‌های این برنامه در جهت رزرو اقامتگاه، تفریحات موجود و حتی بازدید اماکن مختلف، بهره‌مند شوید.

نرم‌افزارهای پرداخت و مدیریت هزینه‌ها

مدیریت هزینه‌های سفر برای برنامه‌ریزی بهتر در تمام مدت زمان اقامت، یکی از کارهایی است که با ثبت و کنترل هزینه‌ها آغاز می‌شود. در ادامه دو نمونه از بهترین این نرم‌افزارها را بررسی می‌کنیم:

مانی منیجر(Money Manager)

مانی منیجر همان برنامه‌ای است که با تفکیک هزینه‌ها به شما نشان می‌دهد که بیش‌ترین بودجه خود را صرف چه قسمتی کرده‌اید. در واقع، امکان مشاهده هزینه‌ها با جزئیاتی نظیر نوع هزینه و تاریخ آن که در قالب متن و نمودار ارائه می‌شود، فرصت مدیریت حساب‌های مالی و انتقال دارایی را فراهم می‌کند.

نرم‌افزارهای مالی، راهی برای ثبت و بررسی هزینه‌های سفر

نرم‌افزارهای مالی، راهی برای ثبت و بررسی هزینه‌های سفر

مینت(Mint)

در این اپلیکیشن می‌توانید تمام هزینه‌های سفر خود را ثبت کنید. در واقع، تعیین بودجه اولیه، میزان هزینه‌های روزانه، امکان مشاهده صورت حساب‌ها و در نهایت، نمایش نمودار دخل و خرج از جمله امکانات این برنامه به شمار می‌رود.

کلام آخر

سفر که یکی از مهیج‌ترین برنامه‌ها در طول زندگی هر فرد شناخته می‌شود به برنامه‌ریزی نیاز دارد. شما می‌تواند با به‌کارگیری فناوری‌های موجود در عصر جدید که موجب توسعه نرم‌افزارهای مختلف این حوزه شده است، علاوه بر یافتن اقامتگاه و بلیط مناسب، از خدماتی نظیر مسیر‌یاب، برنامه‌ریزی سفر و مدیریت هزینه‌ها استفاده کنید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات