تحول لوازم آشپزخانه کن با فناوری اینترنت اشیا

پنج‌شنبه ۲۲ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۱:۰۰
مطالعه 4 دقیقه
لوازم خانگی کن
این مطلب صرفا جنبه تبلیغاتی داشته و زومیت هیچ مسئولیتی را در رابطه با آن نمی‌پذیرد
ما اکنون در آستانه دورانی زندگی می‌کنیم که قرار است تحول اساسی فناوری‌های به کار رفته در لوازم خانگی و به ویژه لوازم آشپزخانه را از نزدیک لمس کنیم.
تبلیغات

از زمانی که نخستین هود یا اجاق گاز یا دیگر لوازم آشپزخانه ساخته شد تا امروز، تغییر و تحولات متنوعی در طراحی و ساخت این محصولات رخ داده است. با این حال می‌توان گفت که بیشتر این تحولات در حوزه بهبود کیفیت و کارایی یا طراحی زیباتر آنها بوده است. به عبارت دیگر فناوری به کار رفته در تولید یک دستگاه فر توکار یا هود آشپزخانه که ما این روزها استفاده می‌کنیم، در مقایسه با نسل‌های قبلی آن قدر زیر و رو نشده است که بتوانیم آن را با سطح تحولات رخ داده در حوزه ارتباطات تلفنی، از تلفن‌های رومیزی قدیم تا ارتباطات تلفن همراه و ارتباطات تصویری با اپلیکیشن‌های امروزی مقایسه‌شان کنیم.

خبر جذاب اما این است که ما اکنون در آستانه دورانی زندگی می‌کنیم که قرار است تحول اساسی فناوری‌های به کار رفته در لوازم خانگی و به ویژه لوازم آشپزخانه را از نزدیک لمس کنیم.

تحولی که همیشه منتظرش بودیم

فناوری اینترنت اشیا (Internet of Things) تغییرات چشمگیری در صنعت و زندگی روزمره به وجود آورده است؛ این فناوری نه‌تنها موجب افزایش بهره‌وری و کیفیت زندگی ما شده، بلکه فرصت‌های جدیدی برای صنایع و کسب‌وکارها ایجاد کرده است. اینترنت اشیا به زبان ساده به معنی اتصال دستگاه‌های فیزیکی به اینترنت است. در گذشته، فقط رایانه‌ها و گوشی‌های هوشمند بودند که به اینترنت متصل می‌شدند، اما اکنون فر توکار، هود آشپزخانه، سینک دست‌ساز، اجاق گاز، یخچال فریزر، ماشین ظرفشویی، قهوه‌ساز، زودپز و دیگر لوازم آشپزخانه می‌توانند به اینترنت متصل شوند تا بتوانند با یکدیگر و همین‌طور با ما ارتباط برقرار کنند.

بنا به اطلاعات پایگاه گلوبال مارکت اینسایت، اندازه بازار لوازم آشپزخانه مجهز به اینترنت اشیا در سال 2023 چیزی حدود 20 میلیارد دلار ارزش‌گذاری شد. تخمین‌ها حاکی است در بازه سال های 2024 تا 2032 میلادی، نرخ رشد مرکب سالیانه (CAGR) بیش از 15 درصد در این حوزه به ثبت برسد که علتش افزایش تقاضای مصرف‌کنندگان برای رفاه بیشتر، شخصی‌سازی لوازم آشپزخانه و خودکارشدن فرایندها در آشپزی است.

نفوذ اینترنت اشیا یا IoT به وسایل خانه و آشپزخانه آنقدر سریع در حال رخ دادن است که می‌توانیم مطمئن باشیم تا چند سال دیگر وسایل امروز آشپزخانه‌هایمان، جزو نوستالژی‌های نسل ما خواهد شد.

لوازم خانگی کن

نمونه‌هایی از کاربرد IoT در لوازم آشپزخانه

IoT در فر توکار: امروزه فرهای هوشمند می‌توانند به اپلیکیشن موبایل متصل شوند. به این ترتیب کاربران می‌توانند از هر کجا که هستند، دمای فر را کنترل و زمان پخت را تنظیم کنند یا حتی برنامه‌های پخت مختلف را از اینترنت دانلود کنند. برخی فرهای هوشمند حتی قادر به شناسایی غذا هستند و تنظیمات پخت را به‌طور خودکار پیشنهاد می‌دهند. چنین امکاناتی نه‌تنها به آسایش بیشتر کاربران کمک می‌کند، بلکه موجب صرفه‌جویی در زمان و مصرف انرژی نیز می‌شود.

IoT در هود آشپزخانه : نسل جدید هودها به حسگرهایی مجهز هستند که به‌طور خودکار میزان دود یا بخار موجود در فضای آشپزخانه را تشخیص می‌دهند و بر اساس آن، به‌صورت خودکار سرعت مکش را تنظیم می‌کنند. حتی اگر شما در آشپزخانه نباشید، هودهای هوشمند شرایط بهینه محیطی را مهیا می‌کنند.

IoT در اجاق گاز: ایمنی در استفاده از اجاق گازها همیشه از مهم‌ترین نگرانی‌های مشتریان بوده و هست. اجاق گازهای هوشمند برای رفع این نگرانی بسیار موثر عمل می‌کنند. برای مثال می‌توانند به کاربران هشدار دهند که مثلا شعله‌ای روشن مانده است تا در صورتی که نیاز به ادامه روشن بودن آن نباشد با فرمان کاربر از روی گوشی خاموش شوند. همین‌طور در صورت نشت گاز، این موضوع را روی گوشی به کاربر هشدار می‌دهد. حتی در موارد اضطراری، این اجاق گازها می‌توانند به‌طور خودکار قطع شوند تا از بروز حوادث جلوگیری شود. ایمنی اجاق گازهای امروزی با اجاق گازهای قدیمی قابل مقایسه نیست.

3 بخش اصلی لوازم آشپزخانه هوشمند مجهز به IoT

1.     سنسورها و ابزارهای جمع‌آوری داده: در محصولات مجهز به IoT حسگرهایی تعبیه شده است که داده‌های مختلفی مانند دما، فشار، رطوبت، روشن یا خاموش بودن دستگاه و اطلاعات دیگر را ثبت می‌کنند. این حسگرها قلب تپنده فناوری اینترنت اشیا هستند که به جمع‌آوری داده‌های محیطی برای کمک به عملکرد بهینه دستگاه کمک می‌کنند.

2.     اتصال به اینترنت: جرقه راه‌انداز این دستگاه‌ها اتصال به اینترنت است تا بتوانند به سرورها و اپلیکیشن‌های هوشمند متصل شوند و داده‌های جمع‌آوری‌شده را ارسال کنند. همین اتصال به اینترنت است که سبب می‌شود بتوانیم با استفاده از گوشی‌های هوشمند، آن‌ها را از راه دور کنترل کنیم.

3.     پردازش و تحلیل داده‌ها: داده‌هایی جمع‌آوری‌شده در سرورهای مرکزی یا ابری ذخیره و سپس تحلیل می‌شوند تا به اتخاذ تصمیم‌گیری‌های بهینه نسبت به نحوه عملکرد دستگاه‌ها کمک کنند.

مزایای استفاده از IoT در لوازم آشپزخانه

1.     صرفه‌جویی در زمان: با اتصال به اینترنت و امکان کنترل از راه دور، نیازی نیست که حتماً در خانه باشید تا کارهای آشپزی را مدیریت کنید. برای مثال، می‌توانید فر خود را از دفتر کار روشن کنید تا وقتی به خانه می‌رسید، غذا آماده باشد.

2.     افزایش ایمنی: دستگاه‌های هوشمند به شما هشدارهای فوری در مورد احتمال بروز مشکلات احتمالی را می‌دهند؛ از نشتی گاز گرفته تا دمای بیش از حد، همه چیز تحت کنترل است.

3.     بهره‌وری انرژی: با بهینه‌سازی مصرف انرژی و تنظیم خودکار دستگاه‌ها، هزینه‌های انرژی به حداقل می‌رسد.

4.     تجربه کاربری بهتر: راحتی و انعطاف‌پذیری بیشتر در استفاده از لوازم خانگی به مشتریان کمک می‌کند تا با خیالی راحت‌تر و آسوده‌تر زندگی کنند.

اکنون به‌کارگیری اینترنت اشیا در تولید لوازم آشپزخانه نه‌تنها به معنای بهره‌گیری از نوآوری و آغاز تحول بنیادین در تولید این محصولات است، بلکه گامی به سوی آینده‌ای هوشمندتر محسوب می‌شود. به‌کارگیری فناوری اینترنت اشیا در لوازم خانه و آشپزخانه به ما اجازه می‌دهد که زندگی را ساده‌تر، ایمن‌تر و بهره‌ورتر کنیم.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات