تغییرات قیمت خودرو در سال ۱۴۰۳ و پیش‌بینی روند آینده

سه‌شنبه ۲۷ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۵:۰۰
مطالعه 4 دقیقه
خودرو ۴۵
این مطلب صرفا جنبه تبلیغاتی داشته و زومیت هیچ مسئولیتی را در رابطه با آن نمی‌پذیرد
در این مطلب در خصوص تغییرات قیمت خودرو در سال ۱۴۰۳ و پیش‌ بینی قیمت روز خودرو کارخانه و بازار نکاتی را بیان خواهیم کرد.
تبلیغات

تغییرات قیمت خودرو در سال ۱۴۰۳ و پیش‌بینی روند آینده را باید موضوعی دانست که ذهن افراد بسیاری را درگیر کرده است. در سال گذشته با اینکه بازار خودرو نسبتاً رکودی بود اما باز هم شاهد افزایش قابل توجه قیمت خودروهای داخلی، خارجی و مونتاژی بودیم. همین امر در کنار چندین شوک قیمتی که امسال به بازار خودرو وارد شد، سبب شده تا پیش‌بینی روند آینده قیمت اندکی دشوار باشد. در ادامه در خصوص تغییرات قیمت خودرو در سال ۱۴۰۳ و پیش‌ بینی قیمت روز خودرو کارخانه و بازار نکاتی را بیان خواهیم کرد.

پیش بینی تغییرات قیمت خودرو در سال ۱۴۰۳

خودرو ۴۵

با توجه به این‌که قیمت روز خودرو با توجه به عوامل متفاوتی تعیین می‌شود، برای بررسی تغییرات قیمت خودرو در سال ۱۴۰۳ و پیش‌بینی روند آینده باید به نکات متفاوتی توجه داشت. یکی از مهم‌ترین عواملی که روی قیمت روز خودرو کارخانه و بازار تأثیر می‌گذارد، قیمت ارز و دلار است. در صورتی که در ماه‌های باقی مانده از سال 1403 قیمت دلار روندی صعودی در پیش گیرد، احتمال افزایش قیمت روز خودرو بازار افزایش خواهد یافت.

اما قیمت دلار تنها عامل مهم و تعیین کننده نیست. در ماه‌های اخیر بحث واردات خودروهای دست دوم و همچنین افزایش واردات خودروهای خارجی یکی از داغ‌ترین بحث‌ها بوده است. در صورتی که روند واردات خودرو ساده‌تر شود، احتمال کاهش قیمت وجود خواهد داشت و ممکن است حباب قیمت خودروهای متفاوت، مخصوصاً خودروهای وارداتی بترکد و شاهد کاهش قیمت قابل توجه بسیاری از خودروها باشیم.

رکود در بازار خودرو

خودرو ۴۵

با توجه به رکود موجود در بسیاری از بازارهای کشور مانند خودرو و مسکن، بسیاری از کارشناسان عقیده دارند که افراد منتظر هستند تا ببینند چه اتفاقاتی در کشور قرار است رخ دهد. بسیاری از متخصصان مانند رئیس پیشین اتحادیۀ نمایشگاه داران خودرو تهران عقیده دارند که عدم شفافیت اقتصادی یکی از مهم‌ترین عواملی است که باعث شده تا این رکود به وجود آید. این کارشناسان عقیده دارند در صورتی که سیاست‌های فعلی با هدف تبدیل خودرو از کالایی سرمایه‌ای به کالایی مصرفی ادامه پیدا کند و شاهد افزایش قیمت ارز نباشیم، قیمت خودروهای متفاوت با کاهش همراه خواهند بود.

در این میان افزایش قیمت خودروهای داخلی مانند تولیدات سایپا و ایران خودرو در کنار افزایش مونتاژ و واردات خودرو سبب شده تا قیمت روز خودرو کارخانه با بازار از همیشه به یکدیگر نزدیک‌تر شوند. البته در این میان تأثیر یک موضوع دیگر را نباید نادیده گرفت. تحریم‌های اعمال شده علیه ایران سبب شده تا واردات خودرو شفاف نباشد و همین امر باعث می‌شود تا قیمت خودروهای وارداتی نوسان بیشتری داشته باشند. معمولاً دور زدن تحریم‌ها برای واردات خودرو قیمت تمام شدۀ این خودروها را 10 تا 30 درصد افزایش می‌دهد.

مهم‌ترین عوامل تأثیرگذار بر قیمت خودرو

برای بررسی تغییرات قیمت خودرو در سال ۱۴۰۳ و پیش‌بینی روند آینده باید با عوامل تأثیرگذار روی نوسان قیمت‌ها آشنا بود. در پاراگراف‌های بالا مواردی مانند قیمت ارز و احتمال افزایش واردات خودرو را با هم بررسی کردیم. اما این دو مورد تنها عوامل تأثیرگذار روی قیمت خودرو نیستند. برخی دیگر از این عوامل عبارتند از:

1- تورم

تورم یکی از مهم‌ترین عوامل تأثیرگذار روی قیمت خودروهاست. افزایش تورم باعث افزایش هزینۀ تولید خودروهای داخلی خواهد شد و به تبع آن شاهد افزایش قیمت روز خودرو خواهیم بود.

2- سیاست‌های دولت

سیاست‌های دولت در حوزۀ خودرو مانند قیمت‌ گذاری دستوری، تعرفۀ واردات، میزان مالیات و بسیاری موارد دیگر را باید در میان مهم‌ترین عووامل تأثیرگذار روی قیمت خودروها دانست. بدون توجه به سیاست‌های دولت، بررسی تغییرات قیمت خودرو در سال ۱۴۰۳ و پیش‌بینی روند آینده امکان‌ پذیر نخواهد بود.

3- شرایط اقتصاد ایران و جهان

شرایط اقتصادی ایران و جهان از دیگر عواملی هستند که روی قیمت خودرو تأثیر می‌گذارند. تورم کشورهایی را که بیشترین خودرو از آن‌ها وارد می‌شود باید یکی دیگر از عوامل تأثیرگذار روی قیمت خودروهای وارداتی در ایران دانست.

پیش‌ بینی روند تغییرات قیمت خودرو در ماه‌های آینده

پیش‌ بینی روند آینده بازار خودرو در ایران را به دلیل این‌که به عوامل بسیار زیادی بستگی دارد باید کاری بسیار سخت و دشوار دانست که تنها می‌توان احتمالات آن را بررسی کرد. همانطور که اشاره کردیم در صورتی که شاهد به وجود آمدن تغییرات زیادی در سیاست‌های دولت جدید نباشیم و قیمت ارز افزایش پیدا نکند، احتمال کاهش قیمت خودرو بالاست. اما در صورتی که شاهد افزایش تورم، افزایش قیمت دلار، افزایش قیمت سوخت و یا تغییرات سیاست‌های دولت باشیم احتمال این‌که روند افزایشی قیمت خودروها را شاهد باشیم، بالا خواهد بود.

در نهایت دوباره باید اشاره کنیم که با توجه به عوامل متعدد موجود باید کار بررسی تغییرات قیمت خودرو در سال ۱۴۰۳ و پیش‌بینی روند آینده را انجام داد. در صورتی که شاهد افزایش نرخ تورم و قیمت ارز نباشیم، قیمت خودروها به احتمال زیاد کاهش خواهند یافت. اما در صورتی که تورم یا قیمت دلار افزایش یابد، به تبع آن قیمت روز خودروهای متفاوت در کشور نیز افزایش خواهند یافت. در حال حاضر بسیاری از کارشناسان عقیده دارند که در هفته‌هایی ابتدایی پاییز و حتی تمام مهر ماه بازار همچنان در رکود باقی خواهد ماند تا پس از آن تصمیم‌ گیری‌های کلان سیاسی وضوح بیشتری پیدا کنند تا بتوان دقیق‌تر در خصوص آینده نظر داد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات