مشخصات پروفیل و لوله داربست مدرن سازان

شنبه ۷ مهر ۱۴۰۳ - ۱۸:۰۰
مطالعه 7 دقیقه
 مدرن سازان
این مطلب صرفا جنبه تبلیغاتی داشته و زومیت هیچ مسئولیتی را در رابطه با آن نمی‌پذیرد
پروفیل و لوله داربست از رایج ترین نوع محصولات فولادی هستند، که با استفاده از آلیاژ آهن تولید می‌شوند.
تبلیغات

پروفیل و لوله داربست از رایج ترین نوع محصولات فولادی هستند، که با استفاده از آلیاژ آهن تولید می‌شوند. استفاده از آنها در حوزه های مهمی همچون ساختمان سازی و صنایع تولیدی صنعتی صورت می‌گیرند. با توجه به شکل ظاهری و نحوه مونتاژ این مقاطع در زمینه های مختلف کاربرد دارند.

قوطی آهن و لوله داربست

پروفیل و لوله داربست از رایج ترین نوع محصولات فولادی هستند، که با استفاده از آلیاژ آهن تولید می‌شوند. استفاده از آنها در حوزه های مهمی همچون ساختمان سازی و صنایع تولیدی صنعتی صورت می‌گیرند. با توجه به شکل ظاهری و نحوه مونتاژ این مقاطع در زمینه های مختلف کاربرد دارند. لوله داربست ها در اجرای داربست و ایجاد دستری اغلب در ساختمان سازی مورد استفاده قرار می‌گیرند اما در نوع پروفیل با توجه به وجود انواع مختلف استفاده از آنها در ساخت و ساز های عمرانی یا صنعتی مانعی ندارد و می‌توان از آن در هر بخشی استفاده کرد. ضخامت استفاده شده در این نوع مقاطع مختلف است و در نوع سبک و سنگین می‌تواند در بخش های بسیار زیادی استفاده بشود.

انواع پروفیل ها به چند دسته تقسیم می‌شوند

انواع قوطی ها را می‌توان در حالت کلی به دو دسته پروفیل های ساختمانی و صنعتی تقسیم کرد. اما به لحاظ ظاهری و کاربرد پروفیل ها دارای انواع مختلفی هستند و به دسته و گروه های متفاوت تری تقسیم می‌شوند. در بررسی های زیر پروفیل بر اساس شکل ظاهری و کاربرد مورد برسی قرار گرفته است، که می‌توانید انواع آنها را مشاهده کنید.

انواع پروفیل ها از نظر شکل ظاهری

انواع پروفیل ها در جنس و کاربرد های گوناگون در دو شکل مقطع باز و بسته تولید می‌شوند. شکل باز و بسته پروفیل ها اشاره به سطح مقطع آنها دارد. در پروفیل های بسته نحوه تولید آنها به صورتی است که قوطی ها به صورت چهار ضلعی و توخالی تهیه می‌شوند و دارای سطح مربع و مستطیلی هستند. اما در پروفیل های باز شکل آنها برخلاف قوطی های بسته به صورت U و Z است و در همین شکل  به صورت چند ضلعی باز ساخته می‌شوند.

انواع پروفیل ها بر اساس جنس

انواع پروفیل ها بر اساس جنس به چند نوع از پروفیل های فولادی، استیل، گالوانیزه، آلومینیوم و کامپوزیت تقسیم می‌شوند. هرکدام از این نوع جنس ها بر اساس ویژگی و مکاربردی که دارند، در اجرای بخش خاصی مورد استفاده قرار می‌گیرند. اما در بین آنها جنس فولادی دارای بیشترین کاربرد است و از آن در تولید انواع مقاطع استفاده بیشتری می‌شود. این نوع از پروفیل ها به دلیل استاندارد های بالا و مقاومت فراوان یکی از بهترین انتخاب ها در تولید پروفیل هستند که در ضخامت و سایز های بالا دارای وزن بیشتری می‌باشند.

انواع پروفیل ها بر اساس کاربرد

قوطی ها دارای انواع بسیار زیادی به لحاظ ضخامت و ابعاد و اندازه هستند، که این موضوع باعث گستردگی کاربرد آنها و استفاده در صنایع مختلف می‌شود. با توجه به کاربرد هرکدام از پروفیل ها در بخش های خاصی می‌توان آنها را دسته بندی کرد. در ادامه می‌توانید انواع پروفیل ها به همرا کاربرد هرکدام از آنها توجه کنید.

پروفیل ساختمانی

از پروفیل های مقطع بسته و پرکاربرد می‌توان به انوا قوطی های ساختمانی اشاره کرد. این نوع از پروفیل ها به دلیل کاربرد گسترده در صنعت ساختمان سازی در بخش های همچون اجرای اسکلت های فلزی، تولید نرده و در و پنجره در ضخامت های 2 الی 4 میلی متری مورد استفاده قرار می‌گیرند.

 مدرن سازان

پروفیل مبلی

پروفیل مبلی از آن دسته از پروفیل های کم ضخامتی است، که تحت عنوان پروفیل یا قوطی سبک نیز شناخته می‌شود. این پروفیل ها به جهت استفاده از ورق های کم ضخامت دارای وزن بسیار سبکی هستند. دلیل استفاده از ورق های ضخامت کم به دلیل استفاده از پروفیل  دارای کم ضخامت ترین نوع پروفیل ها هستن که ضخامت آنها به 0.7 نیز می‌رسد.

پروفیل صنعتی

پروفیل صنعتی از آن دسته از پروفیل های سنگین و مقاومی است، که دارای ضخامت بیشتر از 6 میلی متر می‌باشد. این نوع از پروفیل ها در سایز و ضخامت های بیشتری به جهت استفاده در بخش های صنعتی تولید می‌شوند. قوطی های صنعتی دارای طول شاخه  6 و 12 متری هستند و در اجرای بخش هایی صنعتی مانند، تولید انواع ماشین آلات، ساخت میز و صندلی، استفاده در صنعت خودرو سازی، استفاده در صنایع نظامی و هواپیمایی و... از آن استفاده می‌شود.

پروفیل Z

پروفیل Z که تحت عنوان پروفیل زد پرلین نیز شناخته می‌شود. یکی از انواع پروفیل های باز است. اصلی ترین کاربرد قوطی زد استفاده در اجرای سقف سوله و سازه های فلزی است. تولید این پروفیل در اندازه های 16 ای 22 سانتی با استفاده از ورق فولادی و آلومینیومی و استیل به وسیله دستگاه پرس انجام می‌گیرد. پروفیل Z دارای ضخامت 2.5 یل است که می‌تواند بر اساس نیاز ها پروژه در ضخامت های خاص دیگری نیز تولید شود.

پروفیل سپری

پروفیل سپری یا T شکل یکی دیگر از انواع پروفیل ها است، که پس از انجام مراحل نورد در تولید به شکل سپری از ورق با کیفیت فولادی ساخته می‌شود. از این قوطی در اجرا و ساخت انواع در و پنجره، سقف کاذب، مهار کننده ساختمان، نماکاری خشک و همچنین سازه های فولادی استفاده می‌شود.

پروفیل آبرو

پروفیل آبرو به منظور انتقال و جمع آوری آب و هدایت آن در بخش های از ساختمان به کار گرفته می‌شود. قوطی های آبرو به دلیل استفاده در بخش های بیرونی و تماس مستقیم با آب از ورق گالوانیزه تهیه می‌شوند تا در بلند مدت دارای ماندگاری و طول عمر بیشتری باشند و از زنگ زدگی و خوردگی جلوگیری بکنند.

انواع لوله داربست ها

لوله های داربستی سازه های فلزی در نوع سبک و سنگین هستند، که از آنها به عنوان تکیه گاه یا دسترسی به محل های دشوار و غیر قابل دسترس استفاده می‌شود. این نوع از داربست های فلزی دارای اجزای مختلفی هستند که لوله های فلزی مهم ترین آن است. لوله های داربستی عمدتا از جنس فلزی و با استفاده از ورق سیاه در طول 6 متری تولید می‌شوند. ضخامت این لوله ها 2، 2.5 و 3 میل در دو نوع ورق فولاد مبارکه و فولاد اهواز است. در مراحل تولید، این لوله ها آب بندی نشده‌اند و برای عبور آب یا مایعات دیگر مناسب نیستند.

لوله‌ داربست با ورق فولاد مبارکه

یکی از متداول ترین نوع ورق های فولادی ورق فولاد مبارکه است، این ورق ها با برخورداری از استاندارد های بالا و همچنین مقاومت بسیار زیاد یکی از بهترین نوع ورق های فولادی جهت تولید لوله داربست است. لوله داربست های تولید شده از این نوع ورق به دلیل عملکرد بسیار مناسب در پروژه های سبک و سنگین دارای قیمت های بیشتری هستند.

 مدرن سازان

لوله داربست با ورق اهواز

این نوع از ورق ها تفاوت چندانی از لحاظ ضخامت و ابعاد و اندازه با ورق فولاد مبارکه ندارند و تنها در چند مورد از جمله کیفیت و مقاومت تفاوت جزئی با یکدیگر دارند. قیمت ورق فولاد اهواز در مقایسه با ورق فولاد مبارکه بسیار مناسب و مقرون بصرفه تر است. این ورق ها در تولید لوله کیفیت بالایی از خود ارائه می‌دهند و می‌توان از آنها در تولید انواع لوله داربستی استفاده کرد.

وزن لوله داربست

یکی از اصلی ترین فاکتور های تاثیر گذار بر وزن لوله داربست مقدار ضخامت ورق آن می‌باشد. لوله داربست ها به دلیل استفاده از سه نوع ضخامت دارای مقدار وزن های متفاوت تری هستند. در زیر وزن هر کدام از لوله ها به همراه مشخصات فنی دیگر درج شده است.

  • لوله داربستی ضخامت 2 میلی متر، اندازه شاخه 6 متری، وزن حدودی 14.5 کیلوگرم
  • لوله داربستی ضخامت 2.5 میلی متر، اندازه شاخه 6 متری، وزن حدودی 17.5 کیلوگرم
  • لوله داربستی ضخامت 3 میلی متر، اندازه شاخه 6 متری، وزن حدودی 21 کیلوگرم

لوله های سبک و سنگین دارای چه تفاوتی هستند

لوله های داربستی در فرآیند تولید به طور معمول در یک ابعاد و اندازه تولید می‌شوند. این لوله ها در وزن سبک و سنگین دارای وزن 14 و 21 کیلوگرم هستند و عمده تفاوت آنها در مقدار ضخامت ورق است. وجود ضخامت های بیشتر در لوله های داربستی موجب مقاومت و پایداری بالای آنها می‌شود. در مقابل تولید لوله داربست های سبک به منظور استفاده در سازه های سبک و همچنین کاهش هزینه ها صورت می‌گیرد. این لوله ها هرکدام مناسب استفاده در بخش خاصی هستند که قبل از خرید و استفاده باید به این موضوع دقت داشت.

قیمت پروفیل و لوله داربست

لوله و پروفیل به دلیل تولید در نوع فولادی و همچنین وجود انواع برند ها و تولید کنندگان در حالت طبیعی دارای قیمت های متفاوت و بیشتری می‌باشند. با توجه به این موضوع نمی‌توان قیمت های دقیقی برای آن در نظر گرفت اما می‌توان به عوامل های موثر در تغییر قیمت آن اشاره و مورد برسی قرار داد. از پارامتر های موثر در قیمت این محصولات می‌توان به مقدار وزن و نوع ورق فولادی آنها اشاره کرد، که به طور کلی عمده قیمت آنها را تشکیل می‌دهند. از آنجایی که واحد اندازه گیری قیمت پروفیل و لوله داربست بر اساس مقدار وزن آنها مشخص می‌شود، می‌‌توان گفت وزن های مختلف موجب تغییر قیمت آنها می‌شود. از عوامل دیگر نیز می‌توان به ترتیب به مواد مصرفی، نوع تولید، شرایط بازار و شرکت تولید کننده اشاره کرد.

داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات