این چاپگر سه بعدی از سکه کوچک‌تر است و به‌راحتی در جیب جا می‌شود

دوشنبه ۲۱ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۵:۰۸
مطالعه 1 دقیقه
تصویر یک تراشه روی یک سکه
این چاپگر سه‌بعدی هم اندازه‌ی یک سکه است، اما عملکرد هیجان‌انگیزی دارد.
تبلیغات

محققان مؤسسه‌ی فناوری ماساچوست (MIT) و دانشگاه تگزاس در آستین، نمونه‌ی اولیه‌ی یک چاپگر سه‌بعدی مبتنی بر چیپ را ساخته‌اند که اندازه‌ای کوچک‌تر از یک سکه دارد. این دستگاه کوچک با قابل‌ حمل کردن چاپگرهای سه‌بعدی، می‌تواند انقلابی در صنعت چاپگرهای سه‌بعدی ایجاد کند.

چاپگر مذکور از حرارت نور برای پخت رزین و ایجاد اشیای سه‌بعدی استفاده می‌کند و به‌دلیل نبود قطعات متحرک، بسیار کوچک‌تر و کم‌استهلاک‌تر از چاپگرهای سه‌بعدی سنتی است.

نحوه‌ی کار آن به این شکل است که چیپ فوتونیک موجود در دستگاه، پرتو خود را روی یک منبع رزین متمرکز می‌کند و منبع رزین وقتی با طول موج خاصی از نور ساطع‌‌شده از چیپ برخورد می‌کند، به‌سرعت به اشکال مورد نظر تبدیل می‌شود.

فناوری جدید مورد بحث، پتانسیل‌های هیجان‌انگیزی را برای صنعت چاپ سه‌بعدی به ارمغان می‌آورد. به عنوان مثال، می‌توان از آن برای چاپ سریع و آسان اشیاء مانند تولید ایمپلنت‌های پزشکی یا تولید ابزارک‌هایی در اکتشافات فضایی استفاده کرد. این فناوری همچنین می‌تواند چاپ سه‌بعدی را برای افراد بیشتری در دسترس قرار دهد، زیرا استفاده از آن بسیار ساده‌تر و به علت نبود قطعات متحرک، کم‌هزینه‌تر از چاپگرهای سه بعدی سنتی است.

اگر این پروژه به مرحله‌ی تولید برسد، می‌تواند به‌طور قابل‌ توجهی نحوه‌ی تولید و مصرف کالاها را تغییر دهد. با کمک فناوری یادشده، افراد و مشاغل کوچک بدون نیاز به سرمایه‌گذاری‌های کلان در تجهیزات گران‌قیمت، می‌توانند اشیاء را به‌صورت سه‌بعدی چاپ کنند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات
تبلیغات

نظرات

تبلیغات