AMD Ryzen 5 1600 یا Intel Core i7-7800X: کدام برای بازی بهتر است؟
با ارائهی محصولات جدید دو شرکت اینتل و ایامدی، رقابت در زمینههای مختلف داغ شده است. یکی از این زمینهها بازیهای کامپیوتری هستند که برای بسیاری از کاربران کامپیوتری اولویت زیادی دارند. در این مطلب ۳۰ بازی با استفاده از کارتگرافیکی GTX 1080 Ti در رزولوشن 1080p مورد تست قرار گرفته است.
برای پردازندههای R5 1600 و i7 7800X از رمهای DDR4 با فرکانس ۳۲۰۰ مگاهرتز استفاده شده است؛ با این حال روی سیستم اینتلی از ۳۲ گیگابایت رم و روی سیستم ایامدی از ۱۶ گیگابایت رم استفاده شده است. در نظر داشته باشید که این تفاوت نباید تاثیری روی کارایی داشته باشد. البته دلیل قانع کنندهای برای این کار داریم: فعلا کیت ۳۲ گیگابایتی با فرکانس ۳۲۰۰ مگاهرتز و سازگار با سری رایزن نداریم.
همانطور که میدانید، قیمت پردازندهی 7800X برابر با ۴۱۵ دلار است (زمان ارائه، قیمت آن برابر با ۳۹۰ دلار بود). در حالی که 1600 تقریبا با نصف هزینهی 7800X و با قیمت ۲۱۵ دلار قابل تهیه است. البته پلتفرم ایامدی در مقایسه با اینتل، باز هم قیمت کمتری دارد. مشخصات سیستمهای مورد تست در جدول زیر نشان داده شده است.
مشخصات سیستم رایزن | مشخصات سیستم اسکایلیک-ایکس | مشخصات سیستم کبیلیک | |
---|---|---|---|
پردازنده | (AMD Ryzen 5 1600 (3.2 - 3.6 GHz | (Intel Core i7-7800X (3.5 - 4.0 GHz | (Intel Core i7-7700K (4.2 - 4.5 GHz |
مادربورد | Asrock X370 Taichi | Asrock X299 Taichi | Asrock Z270 Taichi |
رم | 16GB DDR4-3200 RAM | 32GB DDR4-3200 RAM | 32GB DDR4-3200 RAM |
ابزار ذخیرهسازی | Samsung SSD 850 EVO 2TB | Samsung SSD 850 EVO 2TB | Samsung SSD 850 EVO 2TB |
کارتگرافیکی | Nvidia GeForce GTX 1080 Ti | Nvidia GeForce GTX 1080 Ti | Nvidia GeForce GTX 1080 Ti |
سیستم عامل | Windows 10 Pro 64-bit | Windows 10 Pro 64-bit | Windows 10 Pro 64-bit |
نتایج تست بازیها
در زیر نتایج عملکرد این پردازندهها را در بازیهای مختلف میبینید:
بازی World of tanks، عنوان مهمی برای بازی نیست ولی برای اینکه طیف گستردهای از بازیها را پوشش دهیم، این بازی را نیز مورد بررسی قرار دادیم. توجه داشته باشید که این بازی به فریمریت ۱۲۰ محدود است. 1600 به میانگین ۱۱۸ فریم در ثانیه دست پیدا کرده است که چند فریم از رقیب خود بیشتر است.
بازی Grand Theft Auto V از جمله عناوینی است که همیشه با پردازندههای رایزن سر ناسازگاری داشته است. این بازی یک عنوان قدیمی از سال ۲۰۱۵ است، ولی به اندازهای قوی است تا بتواند از تمامی منابع سیستم استفاده کند. R5 1600 اورکلاک شده ۶ درصد ضعیفتر از 7800X (با در نظر گرفتن اینکه کلاک آن ۱۵٪ کمتر از 7800X است، نتیجه خوبی به حساب میآید) است.
همانطور که مشاهده میکنید R5 1600 نتایج خوبی از خود به جای گذاشته است. لازم به ذکر است که این بازی روی ۱۴۴ فریم قفل شده است. در این بازی، 1600 نتایج بهتری نسبت به 7800X کسب کرده است.
Witcher3 یکی از بازیهای محبوب برای بازیبازها است. هر دو پردازنده به خوبی از عهدهی این بازی برآمدهاند؛ ولی 7800X نتایج بهتری بدست آورده است. این بازی محدودیتی در فریمریت ندارد. پردازنده 1600 ۱۵ درصد ضعیفتر از رقیبش ظاهر شده است. با این حال پس از اورکلاک پردازندهها، این اختلاف به ۶ درصد کاهش یافته است.
هنگام تست Rise of the Tomb Raider، میانگین فریمریت پردازندهی ایامدی، ۱۲٪ ضعیفتر از 7800X است، در حالی که کمترین فریمریت آنها یکسان است. پس از اورکلاک، اختلاف میانگین به ۱.۵ درصد میرسد؛ ولی حداقل فریمریت 1600X حدود ۱۲ درصد سریعتر از پردازندهی اینتل است.
در این بازی نیز برتری در اختیار پردازندهی اینتل است و پردازندهی 1600 با اختلاف کمی در حالت اورکلاک عقب میماند.
Far Cry Primal یکی از بازیهای عجیب است و یکی از عناوینی محدودی است که ما را برای تستهای اولیه با پردازندهی رایزن به چالش کشید. نتایج پردازندههای 1600 و 7800X با هم مشابه است؛ ولی در برابر 7700K بسیار پایینتر است. در کل کارایی هر دو پردازنده مناسب است و هیچگاه به کمتر از مرز ۶۰ فریم بر ثانیه نمیرسد. این فریمریت، تجربهی یک بازی نرم و روان را به بازیباز انتقال میدهد.
در بازی Division بیشتر بار پردازشی بر دوش کارتگرافیکی است؛ میانگین فریمریت پردازندهی رایزن، پایینتر از 7800X و 7700K است ولی کمترین فریمریت آنها تقریبا با هم برابر است. برای رسیدن به فریمریت بالای ۱۰۰ هیچیک از سیستمها مشکلی ندارند؛ ولی اگر خواستار چنین قدرتی هستید انتخاب شما نمیتواند کارتگرافیکی GTX 1070 یا کمتر از آن باشد.
هیتمن، یک بازی با NPC-های زیاد است که سربار زیادی را به پردازنده تحمیل میکند. در ورژنهای قبلی این عنوان نیز شاهد این موضوع بودهایم. در تستهای این بازی 1600 با اختلاف زیادی پایینتر از 7800X قرار دارد. همین قضیه برای 7800X و 7700K نیز صادق است. با مقایسه حداقل فریمریت، 1600 حدود ۱۵ درصد ضعیفتر از 7800X ظاهر شده است. ولی با اورکلاک پردازندهها، این اختلاف به صفر میرسد و هر دو پردازنده با نرخ ۶۱ فریم بر ثانیه تصاویر رندر شده را به خروجی میفرستند.
در این بازی، پردازندهی ایامدی ۱۳ درصد ضعیفتر از رقیبش ظاهر شده است. با این حال، همانطور که قبلا مشاهده کردیم، با اورکلاک پردازندهها، این اختلاف کاهش مییابد (در این مورد به ۴ درصد رسیده است).
سقف فریم در این بازی برابر با ۲۰۰ است و پردازندهی رایزن توانسته به این مقدار برسد، در حالی که پردازندهی شرکت اینتل از رقابت جا مانده است و فقط در حالت اورکلاک توانایی رسیدن به این عدد را دارد.
در بازی Total War: Warhammer پردازندهی 1600 بهتر از رقیب عمل کرده است و در حالت اورکلاک اختلاف آنها به ۱۶ درصد میرسد. در این بازی پردازندهی ۴ هستهای 7700K با فاصلهی زیادی از دو پردازندهی دیگر در صدر قرار دارد.
اینبار پردازندهی 1600 با اختلاف ۲۲ درصدی در حداقل فریمریت، پایینتر از 7800X قرار گرفته است. بازهم با اورکلاک، این اختلاف به ۷ درصد میرسد. اما اگر همیشه خواستار فریمریت بالای ۱۲۰ باشید، تیم آبی برندهی ماجرا است و اینجاست که حدود فریمدهی اهمیت خود را نشان میدهد.
باز هم پردازندهی 1600، ۱۹ درصد کندتر عمل میکند و 7800X با اختلاف، برندهی این رقابت است. در حالت اورکلاک این اختلاف به ۶ درصد کاهش مییابد.
بازی Deus Ex: Mankind Divided با پردازندههای رایزن چندان سازگار نیست (حداقل با کارتهای گرافیکی جیفورس این مساله مشهود است) و همین مساله باعث عقب ماندن ایامدی در این بازی شده است. حتی در حالت اورکلاک نیز پردازنده 1600 ۱۹ درصد کندتر عمل میکند.
احتمالا Battlefield 1 یکی از مهمترین عناوین این لیست است؛ جایی که پردازندهی 1600 توانسته است پابهپای رقیبش حرکت کند. پس از اورکلاک نیز نتایج بسیار به هم نزدیک است. حتی برای بازیبازهایی که با مانیتورهای ۱۴۴ هرتزی سروکار دازند، هر دو پردازنده در این بازی قادر به برطرف کردن نیازهای این قشر هستند.
این بازی در ابتدا یک عنوان خوب برای پردازندههای رایزن محسوب میشد؛ ولی با هر بهروزرسانی، پردازندههای رایزن ضعیفتر و پردازندههای اینتل قویتر ظاهر شدند. در برههای پردازندهی 1600 توانسته بود از 7700K پیشی بگیرد؛ ولی اکنون با ۳۲ درصد فاصله (در حداقل فریمریت) در قعر جدول قرار گرفته است. حتی با وجود اورکلاک هم فاصلهی پرازندهی رایزن با 7800X به ۷ درصد میرسد. این مقادیر بسیار عجیب است و باید دید بهروزرسانیها چه بر سر بازی آوردهاند که نتایج چنین وارونه شده است. به هر حال، مافیا ۳ یک بازی بهینه شده نیست و نمیتوان روی آن زیاد حساب باز کرد.
بازی Gears of War 4، مانند بازی Deus Ex: Mankind Divided، از سری بازیهایی است که تلفیق پردازندهی رایزن با کارتگرافیکی جیفورس، نتیجهی خوبی در بر نخواهد داشت. این تنها عنوانی است که فقط از دایرکتایکس ۱۲ پشتیبانی میکند. پس چیزی که به نظر میرسد، این است که باید منتظر کارتهای گرافیک رده بالای ایامدی باشیم.
بازی Titanfall 2 روی پردازندههای مورد آزمایش، فریمدهی خوبی دارد. ولی با توجه به اینکه قیمت پردازندهی ۶ هستهای رایزن در حدود نصف رقیب اینتلی است، انتخاب مناسبتری به نظر میرسد.
بازی Civilization VI از دایرکتایکس ۱۲ پشتیبانی میکند. ولی با باندل رایزن/جیفورس هماهنگ است، به طوری که پردازندهی رایزن بهتر از 7800X عمل کرده است. پس از اورکلاک فاصلهی بین دو پردازنده افزایش مییابد.
بازی Dishonored نتایج جالبی را دربر دارد. در حالت پایه، و با در نظر گرفتن حداقل فریمریت، پردازندهی 1600 ۷ درصد ضعیفتر از رقیب اینتلی ظاهر شده است؛ ولی با اورکلاک پردازنده، کفهی ترازو با اختلاف ۹ درصدی به سمت پردازندهی ایامدی سنگینی میکند.
در بازی Resident Evil، فاصلهها چندان زیاد نیست. پردازندهی رایزن پایینتر از پردازندهی اینتل قرار گرفته است و این فاصله با اورکلاک نیز از بین نمیرود و زیادتر نیز میشود. در حالت پایه اختلاف دو پردازنده ۴ درصد و در حالت اورکلاک ۶ درصد است.
بازی For Honor بیشتر از منابع کارتگرافیکی استفاده میکند، بنابراین نتایج به دست آمده به هم نزدیک است. نکتهی جالب توجه این است که اگر حداقل فریمریت را در نظر بگیریم، پردازندهی 1600 در هر دو حالت پایه و اورکلاک شده، نه تنها بالاتر از 7800X ظاهر شده، بلکه پردازنده 7700K را نیز پشت سر گذاشته است.
Tom Clancy's Ghost Recon Wildlands مانند بازی قبلی، کارتگرافیکی را تحت فشار قرار میدهد. بنابراین دو پردازندهی مورد مقایسه، عملکرد مشابهی داشتند. در این مورد پردازندهی 7700K نیز فاصله چندانی با سایر پردازندهها ندارد.
بازی Mass Effect: Andromeda از جمله عناوینی است که از همان اول با پردازندههای رایزن سازگار بوده، و این روند پس از بهروزرسانیهای فراوان، همچنان پابرجاست. در حالت اورکلاک، پردازندهی 1600 از پتانسیلهای 1080Ti بیشتر استفاده کرده است و با سایر پردازندهها برابری میکند.
برای بازی Dawn of War III، پچ جدیدی در جولای منتشر شد که فریمدهی کارتگرافیکی 1080Ti را به ۵۰ فریم برثانیه کاهش داد. برای مقایسه نتایج 1600 با پردازندههای اینتل، مجبور به استفاده از ورژن قبلی این بازی بودیم. در این عنوان، پردازندههای شزکت کننده در این رقابت، عملکرد مشابهی داشتند.
بازی Watch Dogs 2 با پردازندههای رایزن سر ناسازگاری دارد، بنابراین پردازندهی 1600 در این رقابت جا مانده است. در فرکانس پایه، پردازندهی ایامدی، ۲۴ درصد ضعیفتر از رقیب ظاهر شده است. این اختلاف در حالت اورکلاک به ۹ درصد کاهش مییابد.
بازی Prey، چندان متکی به پردازنده نیست. از این رو هر سه پردازندهی 1600 و 7800X و 7700K، مخصوصا در حالت اورکلاک نتایج مشابهی را کسب کردهاند.
آخرین بازی در این فهرست، DIRT 4 نام دارد. این بازی با پردازندههای رایزن عملکرد خوبی نشان میدهد. در حالت پایه، پردازندهی 1600 توانسته 7800X را پشت سر بگذارد. در حالت اورکلاک پردازندهی رایزن، پا را فراتر گذاشته و با پردازندهی 7700K برابری میکند.
نتایج کلی
دیدن چنین نموداری کمی دور از ذهن است. سالها به نمودارهای توان مصرفی سری FX عادت کرده بودیم که صدرنشین بلامنازع مصرف توان بودند. ولی اکنون خوشحالیم که ایامدی توانسته با پردازندههای رایزن خود این تابو را شکسته و خاطرات سری FX را از ذهنها پاک کند.
با توجه به عملکرد مشابه دو پردازندهی مورد بررسی (که در ادامه بصورت کلی ارائه خواهد شد)، در حالت اورکلاک، پردازندهی R5 1600 حدود ۱۵ درصد کمتر از 7800X مصرف میکند و در حالت معمولی این اختلاف به ۱۸ درصد میرسد. یک پیروزی واقعی برای ایامدی که در ابتدای سال جاری کمتر کسی آن را پیشبینی میکرد.
پس از بررسی ۳۰ بازی، تحت تاثیر عملکرد پردازندهی Ryzen 5 1600 قرار گرفتیم. البته از ابتدای ورود این پردازنده به بازار، مشخصات 1600 چشمگیر بود؛ ولی با گذشت زمان و بهینهسازیهای انجام شده، کارایی این پردازنده بهتر شده است.
پردازندهی ایامدی، در مقایسه با پردازندهی گرانتر 7700K، حدود ۱۳ درصد کندتر عمل کرده است. این در حالی است که برخی عناوین، اکثر پردازشها را توسط کارتگرافیکی انجام میدهند. برخی عناوین دیگر نیز محدودیت فریمریت داشتند(اکثرا ۱۲۰+). در حالت اورکلاک، اختلاف پردازندهی ۲۱۵ دلاری رایزن 1600 با 7700K به ۶ درصد کاهش مییابد و با پردازندهی ۴۱۵ دلاری 7800X برابری میکند. با مقایسهی نمودار بالا، دو پردازندهی مورد مقایسه، در حداقل فریمریت، فریمریت ۱۰۳ را ثبت کردهاند. این نتایج از میانگین ۳۰ بازی بدست آمده است.
در صورتی که احساس میکنید این مقاله روی شرکت خاصی تمرکز دارد، میتوانید به عناوین Deus Ex: Mankind Divided و Gears of War 4 مراجعه کنید. همچنین در صورتی که به سمت شرکت اینتل تمایل داشتیم، عناوین Total War: Warhammer و Civilization IV قابل حذف بودند.
تعداد بازیهای برده و باخته توسط هر کمپانی باهم برابر است. حتی با حذف بازیهایی که اختلاف برنده و بازنده زیاد است، نتیجهی نهایی تفاوت چندانی نخواهد کرد که از زیباییهای تست پردازنده با استفاده از عناوین پرشمار است. برای مثال با حذف بدترین نتیجهی پردازندهی ایامدی که در بازی Gears of War 4 به ثبت رسیده است، R5 1600 فقط با اختلاف ۱ درصدی از 7800X پیش میافتد. حتی با حذف دومین عنوان ضعیف این پردازنده، یعنی Deus Ex Mankind Divided (دایرکتایکس ۱۲)، اختلاف پردازندهی رایزن با رقیبش همان ۱ درصد باقی میماند.
همچنین به دلیل تفاوت زیاد نتایج در اجرای بازی Deus Ex: Mankind Divided در دوحالت دایرکتایکس ۱۱ و ۱۲، مجبور به احتساب نتایج هر دو حالت شدیم. در حالی که در بازی Total War: Warhammer به دلیل این که نتایج دایرکتایکس ۱۱ و ۱۲ مشابه بودند (در هر دو مورد پردازندهی رایزن با اختلاف برنده بود)، فقط از نتایج دایرکتایکس ۱۲ استفاده کردیم.
پردازندهی R5 1600 بدون شک برندهی نسبت کارایی به قیمت است. برای اورکلاک این پردازنده و رسیدن به فرکانس ۴ گیگاهرتز، استفاده از یک خنککنندهی ۲۰ دلاری مانند Cooler Master 212 کافی است. در حالی که اورکلاک پردازندهی 7800X و رسیدن به فرکانس ۴.۷ گیگاهرتز، حتی با یک کولر آبی حلقه بسته ۲۴۰ میلیمتری امکانپذیر نیست و نیازمند یک خنککنندهی سفارشی با هزینهی ۳۸۰ دلار است.
در مقایسه با 7800X، پردازندهی R5 1600 تجربه مشابهی را پس از اورکلاک کردن در اختیار کاربر قرار میدهد. حتی قبل از اورکلاک اختلاف آن فقط ۴ درصد است. همچنین مصرف انرژی کمتر، هزینهی بسیار کمتر در کنار خنککنندهی داخل جعبه، Ryzen 5 1600 را به انتخابی ایدهآل برای علاقهمندان به بازی تبدیل میکند.