AMD دلیل محاسبه اشتباه سهم بازار در استیم را توضیح میدهد
آمارهای منتشرشده در رسانههای فناوری، همیشه نقطهی اتکایی برای محاسبهی موفقیت یا پیشرفت بازیگران بودهاند. در این میان یک آمار در سالهای اخیر بیش از همه موجب سردرگمی میشود و شک و شبهههای زیادی پیرامون آن وجود دارد. در سالهای اخیر AMD در آمارهای Steam Hardware Survey همیشه پشت سر رقیب قدیمی یعنی اینتل قرار دارد. بسیاری از کارشناسان فناوری، قبلا از احتمال دقیق نبودن آمارهای SHS خبر دادهاند و مشکلاتی را در آن پیدا کردهاند. البته هیچگاه مشکلات آمارگیری استیم بهصورت واضح مشخص نشد.
شرکتهای تحلیلگر بازار فناوری، در سالهای اخیر آمارهایی از افزایش سهم بازار AMD دادهاند. در این میان SHS هیچگاه پیشرفت قابلتوجهی را برای شرکت مذکور ارائه نداد. این درحالی است که SHS بهترین دادههای مرتبط با جامعهی مصرفکننده را در اختیار دارد که میتوان بهعنوان مرجع استفاده کرد. اسکات هرکلمن از مدیران AMD در مصاحبهای با هات هاردور نکات جالبی را پیرامون آمارهای سهم بازار استیم مطرح کرد. او هم مانند بسیاری از رسانهها، ایراد در روش آمارگیری استیم را دلیل عدم اعلام افزایش سهم شرکتش میداند.
هرکلمن اعتقاد دارد مشکل SHS به اوت سال ۲۰۱۷ باز میگردد. مشکل مذکور در آن زمان بهصورت باگی در آمار SHS مطرح شد. بههرحال به نظر میرسد هنوز چالشی سیستمی، مانع از شمارش صحیح سختافزارهای AMD در آمارها میشود و تا به امروز هم ادامه دارد. هرکلمن میگوید آمارهای استیم با هدف محاسبهی سهم بازار سختافزار شرکتها طراحی نشده است. از نظر او آمار مذکور تنها به توسعهدهندهها میگوید که چه نوع محصولاتی بیشتر در بازار استفاده میشوند.
مشکلی در سال ۲۰۱۷ پیرامون استیم و آمارها منتشر شد، به شمارش سختافزارهای موجود در کافینتها و گیمنتها (نمونهای خاص موسوم به iCafe) مربوط میشد. استیم هر ورود تکی را بهعنوان یک دستگاه مستقل با ویژگیهای سختافزاری دستگاه مرجع میشمرد. تصور کنید که ۱۰ نفر از دوستان شما، مشغول انجام بازیهای استیم با کامپیوترتان باشند. هریک از آنها در حساب کاربری اختصاصی خود وارد شدهاند و درنتیجه ۱۰ کپی از سیستم شما بهعنوان دستگاه مجزا در سیستم شمرده میشود.
سناریوی بالا، دقیقا بهعنوان دلیل اشتباهات آماری استیم مطرح میشود. ازطرفی مدیران AMD ادعا میکنند که شرکت مالک استیم یعنی Valve با وجود اصلاح برخی از مشکلات فوق، اقدامی اساسی برای محاسبهی دقیق سهم بازار انجام نداده است. شایان ذکر است AMD در بازار بازیهای انجام شده در گیمنت و کافینت حضور جدی ندارد. هرکلمن در مصاحبه پیرامون اشکالات آماری گفت:
آنها الگوریتم خود را تاحدودی تغییر دادند، اما انگیزه و تصمیم کافی را برای تغییر چالش اصلی ندارند. چرا که هدف دادههای استیم، بررسی سهم بازار نیست. هدف اصلی، نشان دادن روندهای کلی به توسعهدهندههای بازی است. درواقع آمارهای استیم سهم بازار واقعی ما را پوشش نمیدهد. آمارها همیشه ثابت هستند و منحنی یک شکلی دارند. دلیل اصلی این عدم تغییر را میتوان در کافینتها و گیمنتها جستوجو کرد.
هرکلمن برای اثبات ادعاهای خود تصاویری مانند بالا را منتشر کرد. نمودارها نشان میدهند که استفاده از پردازندههای AMD در زمان عرضهی PUBG توسط استیم در چین، تغییرات شدیدی را تجربه کرد. سپس با بهروزرسانی الگوریتمها، مجددا آمار تغییر کرد. در هر دو مورد، سهم AMD از بازار بهخاطر بهروزرسانی پایینتر نشان داده شد.
ادعاهای هرکلمن و بسیاری از کارشناسان دیگر دنیای فناوری، هیچ تغییری در اصل موضوع و اتکای رسانهها و کارشناسان به آمارهای SHS وارد نمیکند. درواقع استیم به هر حال هنوز منبع اصلی برای شناخت سختافزار مورد استفادهی کاربران محسوب میشود. حتی خود شرکتهای فعال در صنعت یعنی AMD و انویدیا نیز در زمان انتشار دادههای مرتبط با بازار، اطلاعات زیادی دربارهی یک محصول خاص یا یک دستهبندی قیمتی منحصربهفرد منتشر نمیکنند. به بیان دیگر با وجود تمام ایراداتی که در آمار SHS دیده میشود، هنوز بهعنوان مرجعی برای بررسی سهم بازار، تاحدودی قابل اطمینان است.
Valve، مالک استیم، برنامهای جدی برای اصلاح آمارها ندارد
نکتهی مهم در همهی چالشها و بحثها پیرامون آمار استیم، عدم توجه کافی از سوی شرکت مالک یعنی Valve است. کارشناسان این سؤال را مطرح میکنند که چرا شرکت اهمیتی به ناصحیح بودن آمارهای خود نمیدهد؟ شاید هدف آنها ارائهی آمارهای دقیق از سهم بازار نباشد، اما ارائهی آمارهای غلط به توسعهدهندهها نیز رویکرد مناسبی نیست. بهعنوان مثال اگر توسعهدهندهها تصور کنند که گیمرها بیشتر از کارتهای گرافیک GTX 1060 و 1050 Ti استفاده میکنند، احتمالا در تصمیمگیریهای آتی و تمرکز توسعهای بازیها، آن کارتها را مد نظر قرار میدهند که شاید تصمیم صحیحی نباشد. شایان ذکر است کارتهای فوق در آمارهای استیم با ۱۶/۰۱ و ۱۰/۶۳ درصد در صدر فهرست سختافزاری قرار دارند.
تنها نتیجهگیری از رویکرد شرکت Valve این است که آنها اهمیتی به سطح غلط بودن آمارها و تأثیر آن بر تصمیمگیری توسعهدهندهها نمیدهند. در این میان AMD قطعا اهمیت زیادی به غلط بودن آمارها میدهد و بههمین دلیل بهصورت رسمی و عمومی مشکل آنها را در محاسبات سهم بازار مطرح کرد. البته تأثیر غلط بودن آمارها بر بازار انویدیا هنوز مشخص نیست، اما آمارهای استیم احتمالا در بیان وضعیت آنها هم خطاهایی داشتهاند.
با وجود تمامی چالشهایی که در بالا اشاره کردیم، حتی رسانهی منبع (اکستریمتک) هم تصمیم به ادامهی استفاده از آمارهای استیم دارد. درواقع آنها جایگزین کاربردی دیگری سراغ ندارند و بههمین دلیل هنوز به استیم وفادار خواهند ماند. به هر حال مطلب بالا نشان داد که چرا سهم بازار AMD در اکثر آمارها افزایش دارد، اما آمار استیم تغییر زیادی را نشان نمیدهد. اگر روند فعالیت iCafeها خصوصا در چین به همین صورت کنونی پیش برود و AMD تصمیمی جدی برای افزایش فعالیت در آنها نداشته باشد، ثابت ماندن آمار آنها (در هر دو حوزهی CPU و GPU) باز هم ادامه خواهد یافت.