چین از ابتدای سال ۲۰۲۱ تاکنون بیش از ۱۴۰ میلیارد IC تولید کرده است

شنبه ۲۹ خرداد ۱۴۰۰ - ۲۱:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
دولت چین آماری منتشر کرده است که نشان می‌دهد این کشور  در پنج ماه ابتدایی سال ۲۰۲۱، توانسته است ۱۳۹/۹ میلیارد ریزتراشه یا IC تولید کند.
تبلیغات

تا چندی پیش، چین به‌عنوان مصرف‌کننده اصلی تراشه‌ها در دنیا محسوب می‌شد؛ اما گزارش‌ها نشان می‌دهد به تولیدکننده اصلی نیز تبدیل شده است. Tom'sHardware گزارش دولت چین را تحلیل کرده و نشان داده در می ۲۰۲۱ (اردیبهشت و خرداد ۱۴۰۰) چین در تولید تراشه رکوردشکن بوده است.

طبق ادعای دولت چین، تنها در می ۲۰۲۱ تعداد تراشه‌های تولید شرکت‌های مختلف این کشور از مرز ۲۹/۹ میلیارد عدد گذشته است که درمقایسه‌با همین بازه زمانی در سال ۲۰۲۰ از رشد ۳۷/۶ درصدی خبر می‌دهد. میزان تولید تراشه در آوریل به ۲۸/۷ میلیارد و در مارس به ۲۹/۱ میلیارد تراشه می‌رسد و اگر میزان تولید چین از ابتدای سال ۲۰۲۱ تاکنون را محاسبه کنیم، چین نزدیک به ۱۳۹/۹ میلیارد تراشه (مدار مجتمع یا Integrated Circuits) تولید کرده است.

درباره رکوردی عجیب صحبت می‌کنیم. در مقام مقایسه، جالب است بدانید چین درمقایسه‌با تولید تراشه در پنج ماه اول سال ۲۰۲۰، در پنج ماه ابتدایی سال ۲۰۲۱ رشدی ۴۸/۳ درصدی تجربه کرده است. آنچه در آمارها می‌توان مشاهده کرد، رشد چشمگیر چین در تولید انواع تراشه است. تولید مدار مجتمع یا IC معیار مناسبی برای سنجش فناوری چین در حوزه قطعات نیمه‌رسانا نیست؛ اما باید گفت این کشور پهناور در زمینه‌های مختلف پیشرفت کرده است که استفاده از IC در زمینه‌هایی مانند خودروسازی، لوازم خانگی هوشمند، تلفن‌های هوشمند، گجت‌های قابل‌حمل و اینترنت اشیاء را شامل می‌شود.

د‌راین‌بین، بیشتر تراشه‌های ذکرشده را شرکت‌های خارجی مانند سامسونگ و اینتل تولید می‌کنند؛ اما مشکلی که چین با آن دست‌وپنجه نرم می‌کند، تولید تراشه با فناوری‌های روز یعنی لیتوگرافی‌های چهار و پنج و شش نانومتری است. درواقع، شرکت‌های چینی مانند SMIC یا هواهونگ (Hua Hong) اکثر تراشه‌هایشان را مطابق با لیتوگرافی ۲۸ نانومتری و حتی قدیمی‌تر می‌سازند تا از آن‌ها در زمینه‌های خودروسازی یا لوازم خانگی استفاده شود؛ اما آنچه چین به‌دنبالش است، در تولید تراشه با فرایندهای تولید پیشرفته‌تر خلاصه می‌شود.

درحقیقت، تحلیلگران معتقدند چین تا نزدیک‌شدن به بی‌نیازی یا وابسته‌نبودن به شرکت‌های خارجی در تولید تراشه‌های پیشرفته فاصله بسیاری دارد. درواقع، شرکت‌هایی مانند های‌سیلیکون، از زیرمجموعه‌های هواوی، نشان داده‌اند تراشه‌ها را طبق فناوری روز دنیا می‌توانند طراحی کنند؛ اما شرکت‌های چینی همچنان به شرکت‌هایی مانند سامسونگ یا TSMC برای تولید تراشه با فناوری‌های جدیدتر وابسته هستند.

در آماری مشخص شده است چین در پنج ماه ابتدایی سال ۲۰۲۱ بیش از ۲۶۰/۳۵ میلیارد IC وارد کشورش کرده که در‌مقایسه‌با بازه زمانی مشابه در سال ۲۰۲۰، رشدی ۳۰ درصدی را نشان می‌دهد. در‌این‌میان، تحریم‌های ایالات متحده نیز کار را برای پیشرفت چین دشوارتر ساخته‌ است. در‌حال‌حاضر، هواوی و SMIC و چند شرکت دیگر چینی فعال در زمینه طراحی و تولید تراشه با تحریم‌های ایالات متحده مواجه شده‌اند و از شرکت‌های آمریکایی فناوری تولید یا ادوات موردنیاز برای ساخت تراشه‌های مدرن را نمی‌توانند بخرند.

تمامی عوامل مذکور باعث شده است مراحل تحقیق و توسعه در چین به‌کُندی پیش رود و این تا رسیدن به فناوری‌های روز سال‌ها فاصله داشته باشد. پس از روی‌کار‌آمدن دولت جو بایدن نیز وضعیت برای چین سخت‌تر شده است؛ زیرا بایدن قصد دارد سرمایه‌گذاری کلانی روی بخش تولید تراشه کند تا ایالات متحده ازنظر تولید تراشه به کشورهای دیگر وابسته نباشد. 

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

با چشم باز خرید کنید
زومیت شما را برای انتخاب بهتر و خرید ارزان‌تر راهنمایی می‌کند
ورود به بخش محصولات