تفاوت اصلی پردازنده‌های M3 و M2 را یک شرکت تایوانی رقم می‌زند، نه اپل

سه‌شنبه ۱۷ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۵:۳۰
مطالعه 1 دقیقه
پردازنده اپل M3
شایعه‌ها از پیشرفت محسوس پردازنده‌ی M3 خبر می‌دهند؛ اما این پیشرفت چندان به هسته‌های جدید مربوط نمی‌شود و علت دیگری دارد.
تبلیغات

بر اساس گزارش‌ها می‌توان امیدوار بود که اپل نسل جدید پردازنده‌ سری M خود یعنی M3 را تا پایان امسال معرفی کند و با توجه به رویه سابق این شرکت، می‌توان انتظار داشت که مدل‌های M3 Pro و M3 Max سال آینده وارد بازار شوند. اکنون علاوه بر زمان تقریبی رونمایی، پیکربندی CPU و GPU پردازنده‌های مذکور مشخص شده است.

طبق گزارش‌ها اپل از نسل بعدی فرایند ۳ نانومتری TSMC برای خانواده‌ پردازنده‌های M3 استفاده می‌کند و کارایی و بهره‌وری بیشتر را برای آن‌ها به ارمغان خواهد آورد. منظور از فرایند ساخت سه نانومتری، کوچک‌تر شدن ابعاد ترانزیستورها است و هرچه ترانزیستور کوچک‌تر باشد، قوی‌تر و کم‌مصرف‌تر خواهد بود. به همین دلیل پردازنده سه نانومتری نسبت به پردازنده چهار نانومتری و پنج نانومتری، عملکرد بهتری دارد.

با توجه به جزئیات به اشتراک گذاشته‌شده در خبرنامه‌ی Power On مارک گورمن، M3 از تعداد هسته‌های CPU و GPU مشابهی مانند M2 بهره می‌برد و از ۸ هسته‌ پردازشی و تا حداکثر ۱۰ هسته‌ی گرافیکی استفاده خواهد کرد. حداکثر میزان رم یکپارچه‌ی پشتیبانی‌شده این پردازنده نیز همچنان ۲۴ گیگابایت باقی خواهد ماند.

M3 Pro نیز احتمال دارد با پردازنده‌ی ۱۲ هسته‌ای و پردازنده گرافیکی ۱۸ هسته‌ای از راه برسد. متأسفانه، گورمن تعداد هسته‌ها‌، مقدار فرکانس هسته‌ها و راندمان انرژی این پردازنده را به اشتراک نگذاشته است. به احتمال زیاد اپل برای اینکه حجم حرارت تولیدی کمتر و در نتیجه مدیریت حرارت راحت‌تر شود، تعداد هسته‌های پردازنده را در M3 Pro افزایش نخواهد داد.

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

با چشم باز خرید کنید
زومیت شما را برای انتخاب بهتر و خرید ارزان‌تر راهنمایی می‌کند
ورود به بخش محصولات