Dimensity 9300 پردازنده‌ای پرقدرت خواهد بود؛ اما نه به‌اندازه A17 Pro

شنبه ۲۹ مهر ۱۴۰۲ - ۱۸:۰۰
مطالعه 2 دقیقه
دایمنسیتی ۹۳۰۰ | Dimensity 9300
پردازنده‌‌ی پرچم‌دار جدید مدیاتک پیشرفت نسلی چشمگیری تجربه کرده است؛ اما نمی‌تواند پایاپای A17 Pro ظاهر شود.
تبلیغات

پردازنده‌ی جدید مدیاتک موسوم به Dimensity 9300 در آستانه‌ی رونمایی، در آزمون بنچمارک تک‌هسته‌ای و چندهسته‌ای گیک‌بنچ ۶ دیده شد. نتایج نشان می‌دهند که این تراشه در‌مقایسه‌با نسل‌های قبلی خود بهبود زیادی تجربه کرده‌اند؛ اما نمی‌توانند با A17 Pro به‌کاررفته در گوشی آیفون ۱۵ پرو رقابت کنند.

Dimensity 9300 در مدلی معرفی‌نشده از گوشی اوپو با شماره‌مدل PHZ110 و ۱۶ گیگابایت رم آزموده شده است؛ جایی که بهترین هسته با فرکانس ۳٫۲۵ گیگاهرتز عمل می‌کند.

پردازنده‌ی جدید مدیاتک، امتیازهای ۲٬۱۳۹ و ۷٬۱۱۰ را به‌ترتیب در پردازش تک‌هسته‌ای و چند‌هسته‌ای کسب کرد. دایمنسیتی ۹۳۰۰ هسته‌ی کم‌مصرف Cortex-A520 ندارد؛ بنابراین، ترکیب هشت‌هسته‌ی میانی و پرقدرت Cortex-X4 و Cortex-A720 در قالب سه کلاستر به‌صورت ۱+۳+۴، باید به نتایج عملکرد چند‌هسته‌ای کمک کند.

حتی با وجود بهره‌مندی از پیکربندی جدید و عجیب، Dimensity 9300 عملکرد ضعیف‌تری از A17 Pro دارد. پردازنده‌ی ۳ نانومتری اپل در آزمون تک‌هسته‌ای حدود ۳۶ درصد و در آزمون چندهسته‌ای حدود ۱٫۲ درصد امتیاز بیشتری از دایمنسیتی ۹۳۰۰ به‌دست آورده است.

a17-pro-vs-dimensity-9300

قدرت عملکرد چندهسته‌ای هر دو تراشه را می‌توانیم تقریباً معادل در نظر بگیریم؛ اما در آزمون تک‌هسته‌ای، سری A اپل نشان داده است که عملکرد بسیار بهتری دارد و حتی Cortex-X4 هم نتوانست در این زمینه با A17 Pro رقابت کند. این موضوع به‌وضوح برتری مهندسیِ اپل را به‌رخ می‌کشد.

ممکن است پردازنده‌ی جدید مدیاتک با قرارگرفتن در بعضی از گوشی‌های پرچم‌دار اندرویدی سال ۲۰۲۴ کمی بهتر عمل کند. ازآن‌جا‌که این تراشه از چهار هسته‌ی پرقدرت Cortex-X4 استفاده می‌کند، مصرف انرژی آن بیشتر می‌شود که به افزایش دمای پردازنده و درنتیجه، کاهش بازدهی منجر خواهد شد. بنابراین، گوشی باید سیستم خنک کننده‌ قدرتمندی داشته باشد.

فعلاً مشخص نیست که تفاوت بین هزینه‌ی تولید و قیمت CPU جدید مدیاتک و کوالکام روی قیمت گوشی های مختلف چگونه تأثیر می‌گذارد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات