رکوردشکنی جدید پردازنده‌های اینتل؛ اجرای بازی Counter-Strike 2 با نرخ ۱۳۱۰ فریم‌برثانیه!

یک‌شنبه ۳۰ مهر ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۰
مطالعه 2 دقیقه
لوگو قدیمی اینتل / Intel روی مانیتورها در داخل اتاق
وقتی Core i9-14900K، یکی از قوی‌ترین پردازنده‌های جهان، با حجم به‌ظاهر نامحدودی از نیتروژن مایع همکاری کند، حتی رکورد فریم‌ریت‌ هم شکسته می‌شود.
تبلیغات

به‌لطف عملکرد هیجان‌انگیز گروه استرالیایی Team.AU در اورکلاک پردازنده‌ Core i9-14900K، رکورد‌ فریم‌ریت بازی‌ها شکسته شد. در جریان دمویی زنده که در SXSW Sydney 2023 برگزار می‌شد، این گروه توانست تا با استفاده از نیتروژن مایع، تراشه‌ی پرچمدار نسل ۱۴ را که روی مادربرد گیگابایت Z790 Aorus Tachyon X سوار شده بود، بین مقادیر ۷٫۵ تا ۸ گیگاهرتز اورکلاک کند؛ این مقدار از حداکثر کلاکِ ۶ گیگاهرتزی پردازنده موردبحث، ۳۳ درصد بیشتر است.

با اینکه Team.AU از شکستن رکورد ۹۰۴۳ مگاهرتزی اورکلاک 14900K که توسط Core i9-14900KF ثبت شده بود، بازماند، به جای آن به ثبت رکوردی دیگر روی آورد: رسیدن به نرخ ۱۳۱۰ فریم‌بر‌ثانیه در بازی کانتر استرایک ۲. نکته‌ی مهم اینکه این کارایی باور‌نکردنی فقط در حد ثبت یک رکورد نبود؛ به گزارش تامزهاردور، به لطف پایداری این سیستم، یکی از حاضران شروع به بازی کرد و حتی موفق به کشتن رقیبان خود شد.

اورکلاک کردن پردازنده‌ی Core i9-14900K اینتل

به‌عنوان مقایسه، بد نیست بدانید که سریع‌ترین مانیتور مخصوص بازی موجود در جهان، مانیتور ایسوس ROG Swift Pro PG248QP با نرخ نوسازی ۵۴۰ هرتز، حتی به نصف نرخ فریم دست‌یافته‌شده هم نمی‌رسد. البته رسیدن به چنین عملکرد‌های باورنکردنی به راهکارهای خنک‌کنندگی عجیب‌و‌غریبی نیاز دارد؛ Team.AU برای رام کردن دمای سی پی یو اینتل، در تمامی طول این رویداد درحال افزودن نیتروژن مایع به آن بود.

علاوه بر درهم شکستن رکورد‌های بازی CS2، این گروه توانست تا با استفاده از ماژول رم ۱۶ گیگابایتی DDR5-8333 شرکت گیگابایت، به نرخ انتقال داده‌ی ۱۱٬۶۱۸ مگاترنسفربرثانیه دست پیدا کند و رکورد جهانی را بشکند؛ هرچند که لحظاتی پس از ثبت رکورد، سیستم کرش کرد.

رویداد‌های این‌چنینی علاوه بر تأکید بر توانایی‌های سخت‌افزارهای امروزی، نشان می‌دهند که طی سال‌های آتی چه فناوری‌هایی به دست کاربران عادی خواهد رسید؛ زیرا عملکردی که امروز از طریق اورکلاک به دست آمده است، به مشخصات استاندارد فردا بدل خواهد شد.

اینتل هفته‌ی گذشته از پردازنده‌های نسل ۱۴ دسکتاپ خود با نام رپتور لیک رفرش رونمایی کرد؛‌ از جمله مدل‌های حاضر در این سری می‌توان به Core i9-14900K و i7-14700K و i5-14600K اشاره کرد.

داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات