مقایسه بنچمارک A17 Pro و اسنپدراگون ۸ نسل ۳؛ اپل سرانجام زانو زد؟

پنج‌شنبه ۴ آبان ۱۴۰۲ - ۲۲:۰۰
مطالعه 4 دقیقه
پردازنده اسنپدراگون ۸ نسل ۳ / Snapdragon 8 Gen 3 روی انگشت اشاره
بنچمارک‌های اسنپدراگون ۸ نسل ۳ به‌وضوح نشان می‌دهند این تراشه قدرتمندترین رقیبی است که پردازنده‌های آیفون تا به امروز دیده‌اند.
تبلیغات

پردازنده‌ی Snapdragon 8 Gen 3 کوالکام که چند روز پیش رونمایی شد، بهترین گوشی‌های اندرویدی سال ۲۰۲۴ را تغذیه خواهد کرد. در فاصله‌ی باقی‌مانده تا عرضه‌ی این گوشی‌ها، بنچمارک پردازنده‌ی مورد بحث روی گوشی مرجع کوالکام گرفته شده است.

گوشی مرجع کوالکام، پردازنده‌ی اسنپدراگون ۸ نسل ۳ با فرکانس استاندارد، ۲۴ گیگابایت رم LPDDR5X با سرعت ۴٫۸ گیگاهرتز، ۵۱۲ گیگابایت حافظه ذخیره‌ سازی سریع UFS4.0 و صفحه‌نمایش ۶٫۶۵ اینچی با وضوح ۲٬۳۴۰ × ۱٬۰۸۰ و نرخ نوسازی ۱۴۴ هرتز دارد. این ویژگی‌ها را صرفاً در گوشی‌های پرچم‌دار می‌بینیم.

پیش از مقایسه‌با رقبا، بهتر است نگاهی به پیشرفت‌های نسلی اسنپدراگون ۸ نسل ۳ بیاندازیم. در گیک‌بنچ ۵ (زیرا گیک‌بنچ ۶ پس از اسنپدراگون ۸ نسل ۲ منتشر شد)، با انتقال به هسته‌ی قدرتمند Arm Cortex-X4 از X3 سال گذشته، در عملکرد تک‌هسته‌ای، جهش ۱۵ درصدی مشاهده می‌شود.

پردازنده اسنپدراگون ۸ نسل ۳ / Snapdragon 8 Gen 3 در داخل گوشی

در عملکرد چندهسته‌ای، به‌لطف چینش ۲+۵+۱ هسته‌های سی‌پی‌یو جهش بسیار بیشتری مشاهده می‌شود. حداکثر عملکرد ۳۱ درصد رشد کرده است و این موضوع تأثیر قابل‌توجهی روی پردازش‌های چند تردی خواهد گذاشت.

اسنپدراگون ۸ نسل ۳ به‌لطف چینش نوین هسته‌هایش، در پردازش چند هسته‌ای جهش چشمگیر تجربه کرده است

کوالکام می‌گوید پردازنده‌ی گرافیکی آدرنو در اسنپدراگون ۸ نسل ۳ به‌میزان ۲۵ درصد سریع‌تر از نسل قبل است؛ این در حالی است که مطابق بررسی Android Authority، این گرافیک در آزمون 3DMark Wild Life تا ۴۰ درصد بهتر عمل می‌کند.

با همه‌ی این‌ها، عملکرد اسنپدراگون ۸ نسل ۳ دربرابر پردازنده‌های رقیب، مهم‌تر از پیشرفت نسلی است. بزرگ‌ترین رقیب پرچم‌دار جدید کوالکام، A17 Pro است که در آیفون ۱۵ پرو و آیفون ۱۵ پرو مکس حضور دارد.

A17 Pro با اتکا بر معماری تحسین‌برانگیزش، همچنان در پردازش تک هسته‌ای CPU دست بالاتر را دارد. با وجود این، استفاده از پنج هسته‌ی میانی و دو هسته‌ی کم‌مصرف، قدرت اسنپدراگون ۸ نسل ۳ را در پردازش‌های چند تردی به‌مقدار قابل‌توجهی بهبود داده است.

از هر زاویه‌ای که به ماجرا نگاه کنید، متوجه می‌شوید پرچم‌دارهای جدید کوالکام و اپل بسیار بهتر از نسل قبل شده‌اند و حالا رقبایی جدی‌تر هستند.

مقایسه بنچمارک اسنپدراگون ۸ نسل ۳ با A17 Pro تک هسته ای
مقایسه بنچمارک اسنپدراگون ۸ نسل ۳ با A17 Pro بخش گرافیکی
مقایسه بنچمارک اسنپدراگون ۸ نسل ۳ با A17 Pro چند هسته ای
مقایسه بنچمارک اسنپدراگون ۸ نسل ۳ با A17 Pro و نسل قبل

بنچمارک‌های گرافیکی به‌وضوح نشان می‌دهند Snapdragon 8 Gen 3 توانسته است پیشرفت نسلی قابل‌توجهی نسبت‌به Snapdragon 8 Gen 2 تجربه کند.

گرافیک اسنپدراگون جدید حتی از A17 Pro نیز قوی‌تر است و تفاوت بین دو تراشه در آزمون Wildlife Extreme و Solar Bay (رهگیری پرتو) به‌ترتیب به ۳۲ درصد و ۳۷ درصد می‌رسد.

اسنپدراگون ۸ نسل ۳ در پردازش چند هسته‌ای سی‌پی‌يو، مچ A17 Pro را می‌خواباند

کوالکام به هنگام رونمایی اسنپدراگون ۸ نسل ۳ گفت این سیستم-روی-چیپ در زمینه‌ی رهگیری پرتو تا ۵۰ درصد بهتر از نسل قبل است؛ با این‌حال بررسی‌های مستقل نشان می‌دهد پیشرفت به ۵۸ درصد رسیده است.

پیشرفت گرافیکی در نگاه اول چشمگیر است، اما نباید فراموش کنیم که بحث عملکرد پایدار نیز اهمیت زیادی دارد و پردازنده‌های کوالکام در چند نسل اخیر در زمینه‌ی عملکرد پایدار درخشان ظاهر نشده‌اند. کارشناسان می‌گویند که احتمالاً این مشکل را در اسنپدراگون ۸ نسل ۳ نیز خواهیم دید، اما کمتر از نسل‌های قبل.

در آزمون‌های Android Authority عملکرد اسنپدراگون ۸ نسل ۳ پس از ۹ دقیقه، به کمتر از نصف عملکرد اولیه رسید. آزمون Wildlife Stress Test سنگین‌تر از اکثر بازی‌ها است، اما این عملکرد به وضوح نشان می‌دهد که گیمرها باید به دمای گوشی اهمیت زیادی بدهند.

آنچه Android Authority برای اسنپدراگون ۸ نسل ۳ ثبت کرده، مربوط‌به گوشی مرجع کوالکام است. گلکسی S24 اولترا احتمالاً نسخه‌ی ویژه‌ای از اسنپدراگون ۸ نسل ۳ را با فرکانس بیشتر خواهد داشت.

به‌طور کلی بنچمارک‌ها نشان می‌دهند اسنپدراگون ۸ نسل ۳ بسیار بهتر از اسنپدراگون ۸ نسل ۲ است و یکی از قابل‌توجه‌ترین جهش‌های نسلی چند سال اخیر را به‌نمایش می‌گذارد. پیشرفت چشمگیر در حوزه‌ی گرافیک و رهگیری پرتو و چینش جدید هسته‌های سی‌پی‌یو باعث شده‌اند اسنپدراگون ۸ نسل ۳ رقیب پرقدرتی برای تنسور نسل سوم گوگل باشد و حتی در عملکرد چند تردی، A17 Pro اپل را هم شکست بدهد.

گوشی‌های مجهزبه اسنپدراگون ۸ نسل ۳ تا قبل از پایان سال ۲۰۲۳ روانه‌ی بازار می‌شوند. هنوز نمی‌دانیم قیمت CPU مورد بحث تا چه حد روی قیمت گوشی برندهای مختلف اثر می‌گذارد. اپل امسال قیمت گوشی آیفون را افزایش نداد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات