اولین بنچمارک M3 Pro اپل؛ قدرت ایکس الیت کوالکام حالا بیشتر به چشم می‌آید

یک‌شنبه ۱۴ آبان ۱۴۰۲ - ۱۴:۳۰
مطالعه 2 دقیقه
پردازنده M3 Pro ام ۳ پرو اپل از نمای جلو مشکی و آبی
پردازنده‌ی M3 Pro اپل در اولین بنچمارک غیررسمی، با اختلاف نه‌چندان چشمگیر M2 Pro را شکست داد و تفاوتش با ایکس الیت کمتر از حد انتظار بود.
تبلیغات

بنچمارک منتسب‌ به M3 Pro نشان می‌دهد جدیدترین سیستم-روی-چیپ اپل پیشرفت نسلی نسبتاً کمی تجربه کرده است. M3 Pro همچون M2 Pro در واحد CPU از ۱۲ هسته استفاده می‌کند، اما این دو پردازنده معماری نسبتاً متفاوتی دارند. ضمناً مدل سال ۲۰۲۳ از لیتوگرافی سه نانومتری استفاده می‌کند، اما M2 Pro با لیتوگرافی پنج نانومتری ساخته شده است.

بر اساس آنچه در دیتابیس گیک‌بنچ ۶ می‌بینیم، M3 Pro در بخش تک هسته‌ای امتیاز ۳٬۰۳۵ و در بخش چند هسته‌ای امتیاز ۱۵٬۱۷۳ را کسب کرده است. دستگاهی که M3 Pro در آن آزموده شده، شناسانگر Mac15,6 را دارد و احتمالاً مک بوک پرو ۱۴ اینچ باشد.

در حال حاضر صرفاً یک آزمون از M3 Pro منتشر شده؛ درحالی‌که سایر پردازنده‌ها ده‌ها آزمون گیک‌بنچ دارند و امتیاز نهایی‌شان برآیند تمام آزمون‌ها است. با وجود این، مقایسه‌ی مقدماتی نشان می‌دهد M3 Pro در بخش تک هسته‌ای و چند هسته‌ای به‌ترتیب ۱۴ درصد و ۶ درصد سریع‌تر از M2 Pro عمل می‌کند. این تفاوت خصوصاً در بخش چند هسته‌ای بسیار کمتر از حد انتظار است.

هر دو پردازنده‌ی M3 Pro و M2 Pro در واحد سی‌پی‌یو به ۱۲ هسته مجهزند، اما چینش هسته‌های آن‌ها با هم فرق دارد. در حالی که M2 Pro هشت هسته‌ی پرقدرت و چهار هسته‌ی کم‌مصرف دارد، M3 Pro به ۶ هسته‌ی پرقدرت و ۶ هسته‌ی کم‌مصرف مجهز است. همچنین پهنای باند حافظه و تعداد هسته‌های گرافیک در M3 Pro کمتر از M2 Pro است.

اسنپدراگون ایکس الیت که پرچمدار جدید کوالکام برای لپ تاپ های ویندوزی محسوب می‌شود، جدی‌ترین رقیب پردازنده‌های سری M3 است؛ با وجود این فعلاً مقایسه‌ی ایکس الیت و M3 Pro منطقی نیست.

کوالکام در بنچمارک‌های رسمی، از دو سیستم با ظرفیت حرارتی ۲۳ وات و ۸۰ وات استفاده کرد. بر اساس آنچه کوالکام به زومیت گفت، ایکس الیت فعلاً توان مشخصی ندارد و آنچه در بنچمارک‌ها دیدیم، مربوط‌به ظرفیت خنک‌کنندگی سیستم‌های مرجع است.

امتیاز ایکس الیت در سیستم ۸۰ وات را نباید با M3 Pro مقایسه کرد؛ چون M3 Pro پردازنده‌ای ۳۰ وات است. از طرفی دیگر، امتیاز ایکس الیت در سیستم ۲۳ وات نیز معیار مناسبی برای مقایسه نیست. با وجود این، ایکس الیت در سیستم ۲۳ وات با اختلاف بسیار کمی از M3 Pro شکست می‌خورد و همین موضوع دستاوردی بزرگ برای کوالکام است. ایکس الیت پیش‌تر توانسته بود پردازنده‌ی ۲۰ وات M3 را شکست دهد.

رویکرد کوالکام برای مقیاس‌دهی به پردازنده، متمرکز بر توان است. شاید در آینده‌ای نه‌چندان دور مدل‌های مختلفی از ایکس الیت با تعداد هسته‌ی متفاوت هم ببینیم که رقیب مستقیم M3 Pro و M3 Max باشند.

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

با چشم باز خرید کنید
زومیت شما را برای انتخاب بهتر و خرید ارزان‌تر راهنمایی می‌کند
ورود به بخش محصولات