تهدید برای اینتل؛ AMD با رایزن ۸۰۴۰ دست پر به میدان می‌آید

شنبه ۴ آذر ۱۴۰۲ - ۱۵:۰۵
مطالعه 2 دقیقه
طرح گرافیکی از پردازنده AMD رایزن ۸۰۰۰
پردازنده‌های لپ‌تاپی جدید AMD با معماری Zen 4 و بهبودهای قابل توجه از راه می‌رسند.
تبلیغات

پردازنده های رایزن ۸۰۴۰ شرکت AMD با کدنام هاک‌پوینت، عضوی تازه از خانواده‌ی رایزن ۷۰۴۰ از سری فینیکس هستند.

APU‌-های فینیکس هنوز تقاضای بالایی در بازار دارند و AMD پیش از حرکت به سمت به‌روزرسانی‌های بزرگ‌تر در قالب سری رایزن ۸۰۵۰ که برای اواسط سال ۲۰۲۴ برنامه‌ریزی شده است، ابتدا این خانواده را عرضه خواهد کرد. منظور از APU تراشه‌ای است که هم CPU دارد و هم GPU.

APU-های جدید تیم قرمز از معماری هسته‌ی Zen 4 استفاده خواهند کرد و ضمن پشتیبانی از حافظه‌ی DDR5 / LPDDR5x، با سوکت‌های FP7/r2 و FP8 سازگاری خواهند داشت. علاوه بر این، APU-های سری ۸۰۴۰ به همان معماری گرافیکی RDNA 3 محدود خواهند بود.

می‌توانیم انتظار داشته باشیم که تراشه‌های شتاب يافته‌ی AMD دارای این مشخصات باشند: «معماری هسته‌ی Zen 4 با ۸ هسته‌ی پردازشی، ۱۲ واحد محاسباتی RDNA 3 برای گرافیک به همراه بخش پردازش هوش مصنوعی با معماری XDNA.»

با توجه به فهرست جدید به اشتراک گذاشته‌شده توسط یکی از افشاگران در X، به نظر می‌رسد AMD قصد دارد طرح نام‌گذاری مرسوم خود را حفظ کند. بنابراین APU-های جدید این شرکت همچنان با دو پسوند متفاوت راهی بازار می‌شود، سری H و سری U که هرکدام توان مصرفی (TDP) متفاوتی دارند.

فعلاً اطلاعات بیشتری از این APU-ها منتشر نشده است، اما قبلاً تراشه‌ی Ryzen 9 8940 HS را در بنچمارک‌ها دیده‌ایم که عملکرد مناسبی از خود نشان داد و با آنچه که باید از یک به‌روزرسانی جزئی انتظار داشته باشیم، همخوانی دارد.

به نظر می‌رسد تولیدکنندگان لپ تاپ بیشترین بهره را از APU-های جدید سری ۸۰۴۰ خواهند برد، به‌خصوص به لطف نوع HS از این پردازنده‌ها؛ چراکه گفته می‌شود کارایی و عملکرد مناسبی را به همراه خواهند آورد.

با این حال، باید دید که این پردازنده AMD تا چه میزان توسط تولیدکنندگان محصولات استفاده می‌شود چرا که امسال لپ‌تاپ‌های عرضه‌شده توسط تولیدکنندگان با پردازنده‌های AMD دارای محدودیت‌هایی در حجم تولید بودند.

انتظار می‌رود خانواده‌ی APU-های رایزن ۸۰۴۰ در CES 2024 معرفی شود و همچنین به‌زودی شاهد اولین APU مخصوص دسکتاپ با سوکت AM5 از این شرکت خواهیم بود که ظاهراً همان نام رایزن ۸۰۰۰ را یدک می‌کشد. با نزدیک شدن به زمان عرضه، می‌توانیم منتظر اطلاعات بیشتری در مورد این تراشه‌ها باشیم.

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

با چشم باز خرید کنید
زومیت شما را برای انتخاب بهتر و خرید ارزان‌تر راهنمایی می‌کند
ورود به بخش محصولات