اولین بنچمارک تراشه Kirin 9000S منتشر شد؛ ضعیف‌تر از پرچمدار ۲۰۲۰ هواوی

چهارشنبه ۲۹ آذر ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۰
مطالعه 2 دقیقه
پردازنده کرین ۹۰۰۰ اس هواوی / Huawei Kirin 9000S از نمای جلو
بنچمارک‌‌ منتسب‌به Kirin 9000S، از ضعف این پردازنده دربرابر Kirin 9000 خبر می‌دهد.
تبلیغات

سال ۲۰۲۰ بود که هواوی از پردازنده‌ی Kirin 9000 رونمایی کرد؛ پردازنده‌‌ی پرچمداری که با استفاده از لیتوگرافی ۵ نانومتری TSMC حدود ۱۵٫۳ میلیارد ترانزیستور را در خود جای داده بود، اما سازنده‌ی انواع گوشی هواوی در پی تحریم‌های ایالات متحده از دسترسی به فرآیند‌های ساخت جدید تایوانی‌ها بازماند و وادار به استفاده از دیگر‌ فرآیند‌ها شد.

به گزارش نانوریویو، پردازنده‌ی Kirin 9000S که در واقع نسخه‌ای از Kirin 9000 محسوب می‌شود و با استفاده از نسل دوم لیتوگرافی ۷ نانومتری شرکت چینی SMIC ساخته شده است، با اختلاف چشمگیر از پرچمدار ۲۰۲۰ هواوی ضعیف‌تر است.

پردازنده‌ی جدید هواوی در کار‌های CPU-محور، نسل قبل خود را پشت سر می‌گذارد، اما وقتی صحبت از مصرف انرژی و کار‌های گرافیکی به میان می‌آید، پردازنده‌ی موردبحث به‌طور قابل توجهی از نسل قبل ضعیف‌تر عمل می‌کند.

چنین نتایجی تعجب‌آور نیستند؛ زیرا شکست دادن پردازنده‌ای ۵ نانومتری توسط پردازنده‌ای ۷ نانومتری بعید به‌نظر می‌رسد.

مقایسه انجام شده بین Kirin 9000S و Kirin 9000 از لحاظ مصرف انرژی و عملکرد CPU و GPU محور

معیار بررسی‌های نانوریویو بنچمارک‌های محبوب Geekbench 6 ،AnTuTu 10 و 3DMark Wild Life به‌همراه تعدادی از بازی‌های پرطرفدار پلتفرم موبایل هستند.

هر دو پردازنده در بنچمارک AnTuTu 10 به امتیاز کلی مشابه (حدود ۹۰۰٬۰۰۰) دست می‌یابند، اما از نظر عملکرد گرافیکی Kirin 9000S چیزی حدود ۳۳ درصد از نسل قبل خود ضعیف‌تر عمل می‌کند. پردازنده‌ی موردبحث با وجود تعداد هسته‌های یکسان و سرعت کمتر، در بخش تک هسته‌ای و چند هسته‌ای Geekbench 6 به ترتیب ۴ درصد و ۱۷ درصد بهتر از نسل قبل ظاهر می‌شود.

پردازنده‌ی یادشده در بنچمارک 3DMark Wild Life نیز ۲۰ درصد ضعیف‌تر از Kirin 9000 ظاهر می‌شود. دلیل این نتیجه به احتمال زیاد به عدم توانایی هواوی در ساخت پردازنده‌ی گرافیکی که هم‌سطح Mali-G78 باشد برمی‌گردد.

از جایی که نسل دوم لیتوگرافی ۷ نانومتری SMIC بسیار عقب‌تر از لیتوگرافی ۵ نانومتری TSMC است، در صورت یکسان در نظر گرفتن ظرفیت باتری، گوشی‌هایی که از Kirin 9000S بهره می‌برند عمر باتری کوتاه‌تری نسبت به گوشی‌هایی که از Kirin 9000 بهره می‌برند خواهند داشت.

اگرچه Kirin 9000S در برخی بخش‌ها به طرز ملموسی ضعیف‌تر از نسل قبل خود عمل می‌کند، اما با توجه به شرایط هواوی پردازنده‌ی خوبی محسوب می‌شود.

حال باید دید که آیا پردازنده‌ی نام‌برده توان رقابت با پردازنده‌های مختلفی که توسط شرکت‌هایی نظیر اپل، مدیاتک، سامسونگ و کوالکام ساخته می‌شوند را دارد یا خیر. به‌علاوه این سؤال مطرح می‌شود که قیمت CPU مورد بحث چقدر روی قیمت گوشی تأثیر می‌گذارد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات
تبلیغات

نظرات

تبلیغات