«مدیرعامل سال» با ۷ تریلیون دلار معادلات بازار پردازنده را به هم می‌ریزد

جمعه ۲۰ بهمن ۱۴۰۲ - ۲۱:۳۰
مطالعه 2 دقیقه
سم آلتمن / Sam Altman مدیرعامل سابق OpenAI در کنفرانس توسعه دهندگان
به ادعای منابع آگاه، مدیرعامل شرکت OpenAI در پی جذب پنج تا هفت تریلیون دلار سرمایه برای احداث کارخانه‌های فوق پیشرفته است.
تبلیغات

شایعه‌های مربوط‌به علاقه‌ی سم آلتمن به حضور در صنعت تراشه، هفته‌ها است که دست‌به‌دست می‌شوند و حالا جزئیات بیشتری دردسترس قرار گرفته است. ظاهرا آلتمن به‌دنبال احداث شرکتی که توسعه و ساخت پردازنده‌های هوش مصنوعی را انجام دهد، نیست.

مطابق گزارش جدید وال‌استریت ژورنال به‌نقل از منابع آگاه، مدیرعامل جوان و سرشناس OpenAI (شرکت خالق ChatGPT) ایده‌ای بزرگ در ذهنش می‌پروراند: جذب پنج تا هفت تریلیون دلار سرمایه برای ساخت شبکه‌ای از کارخانه‌های فوق پیشرفته.

کارخانه‌های مورد بحث را شرکت‌های بزرگ صنعت تراشه مدیریت خواهند کرد و تراشه‌های آن‌ها افزون‌بر OpenAI در اختیار شرکت‌های دیگر هم قرار می‌گیرد.

درصورتی‌که چنین هدفی عملی شود، بدون شک شاهد تغییراتی قابل توجه در صنعت نیمه‌هادی خواهیم بود، اتفاقی که ممکن است روی قیمت CPU و قیمت کارت گرافیک هم تأثیر بگذارد.

ظاهراً سم آلتمن در تلاش برای ایجاد پروژه‌ای جدید است که OpenAI، سرمایه‌گذاران متعدد، تراشه‌سازان قراردادی مثل TSMC و ارائه‌دهندگان برق را به هم متصل می‌کند. این شبکه‌ی بزرگ تعداد زیادی پردازنده برای رفع نیازهای OpenAI و شرکت‌های دیگر تولید خواهد کرد.

نکته‌ی جالب در گزارش وال‌استریت ژورنال این است که ظاهراً OpenAI علاقه‌ای به مالکیت کارخانه‌های فوق پیشرفته‌ی جدید ندارد و این مراکز تولیدی قرار است توسط شرکت‌هایی مثل TSMC مدیریت شوند.

هدف‌گذاری برای جذب پنج تا هفت تریلیون دلار سرمایه، بسیار جاه‌طلبانه به نظر می‌رسد. در حال حاضر ارزش سالانه‌ی بازار نیمه‌هادی حدود ۵۲۷ میلیارد دلار است و پیش‌بینی شده است که فروش سالانه‌ی تراشه‌ها تا سال ۲۰۳۰ به یک تریلیون دلار برسد.

بزرگان صنعت تراشه در سال ۲۰۲۲ مجموعا ۹۹٫۵ میلیارد دلار برای تجهیزات تراشه‌سازی هزینه کردند و احتمالاً بودجه‌ی آن‌ها امسال به ۹۷ میلیارد دلار خواهد رسید.

در حال حاضر احداث کارخانه‌ی فوق پیشرفته‌ی تراشه‌سازی چیزی بین ۲۰ تا ۳۰ میلیارد دلار بودجه نیاز دارد، اما هرچه زمان بگذرد، هزینه‌ی احداث و نگهداری آن‌ها بیشتر خواهد شد.

فعلاً مشخص نیست که آلتمن می‌خواهد چند کارخانه‌ی جدید احداث کند، اما بودجه‌ی هفت تریلیون دلاری بدین معنی است که احتمالاً مدیرعامل OpenAI می‌خواهد زیرساخت کاملی برای کارخانه‌های جدید بسازد که شامل مرکز تولید برق می‌شود. یک سؤال بی‌پاسخ دیگر این است که کارخانه‌های جدید در کدام کشور احداث خواهند شد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات