مدیاتک احتمالا رقیب ۳ نانومتری تراشه جنجالی ایکس الیت را با همکاری انویدیا می‌سازد

دوشنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۸:۵۸
مطالعه 1 دقیقه
لوگو مدیاتک و انویدیا در کنار هم
ظاهراً مدیاتک و انویدیا برای ساخت تراشه‌ی هوش مصنوعی مبتنی‌بر آرم با یکدیگر وارد همکاری شده‌اند.
تبلیغات

گفته می‌شود که مدیاتک و انویدیا به‌زودی در بازار تراشه‌های هوش مصنوعی مبتنی‌بر آرم با کوالکام وارد رقابت خواهند شد. این دو شرکت در حال همکاری برای ساخت پردازنده‌ی جدیدی هستند که احتمالاً طراحی آن تا اواخر تابستان امسال نهایی می‌شود.

براساس ادعای یکی از افشاگران در ایکس، در ساخت تراشه‌ی مشترک انویدیا و مدیاتک از لیتوگرافی سه‌نانومتری نسل دوم TSMC استفاده خواهد شد که مشابه لیتوگرافی به‌کاررفته در تراشه‌ی M4 اپل است.

برخی شایعات ادعا می‌کنند که هزینه‌ی تولید و قیمت پردازنده مذکور به‌‌دلیل بهره‌گیری از نود و پکیجینگ پیشرفته‌، به ۳۰۰ دلار در تولید انبوه خواهد رسید. با‌توجه‌به اینکه گفته می‌شود که کامپیوترهای هوش مصنوعی تا سال ۲۰۲۷ رشد چشمگیری خواهند کرد، مدیاتک و انویدیا می‌خواهند از این فرصت بهره ببرند.

مدیاتک ساخت تراشه‌های تحسین‌برانگیزی مانند دیمنسیتی ۹۳۰۰ را در کارنامه‌ی خود دارد و تأمین‌کننده‌ی پردازنده‌ برای برخی از بهترین گوشی های میان رده است. درمقابل، انویدیا در این ترکیب حضور دارد که بازار سرورهای هوش مصنوعی و پردازنده‌های گرافیکی را رهبری می‌کند.

انتظار می‌رود اعتبارسنجی طراحی پردازنده‌‌ی مشترک انویدیا و مدیاتک در سه‌ماهه‌ی چهارم ۲۰۲۴ اتفاق بیفتد و تولید انبوه در نیمه‌ی اول سال ۲۰۲۵ آغاز شود. گفته می‌شود که TSMC از پکیجینگ CoWoS برای این تراشه استفاده خواهد کرد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات
تبلیغات

نظرات

تبلیغات