مدل ۸۰ هسته‌ای پردازنده پرحاشیه اسنپدراگون ایکس در راه است؟

چهارشنبه ۹ خرداد ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
مطالعه 1 دقیقه
اسنپدراگون ایکس الیت / Snapdragon X Elite
ظاهراً کوالکام می‌خواهد پردازنده‌ی پرحاشیه‌ی اسنپدراگون ایکس را با ۸۰ هسته‌ی اوراین به بازار سرور ببرد.
تبلیغات

یک افشاگر در شبکه‌ی اجتماعی ایکس می‌گوید کوالکام روی مدل سرور پردازنده‌های سری اسنپدراگون ایکس کار می‌کند. به ادعای افشاگر، تراشه‌ی جدید به ۸۰ هسته مجهز است و با لیتوگرافی پنج نانومتری TSMC و پشتیبانی از دو سوکت ساخته می‌شود.

ورود پردازنده‌های سری اسنپدراگون ایکس به بازار سرور اتفاقی بسیار جالب محسوب می‌شود؛ بازاری که هم‌اکنون با سی‌پی‌یو‌های ای‌ام‌دی، اینتل و حتی انویدیا پر شده است و قطعاً کوالکام کار سختی در پیش خواهد داشت.

در حال حاضر هیچ اطلاعات دیگری از پردازنده‌ی کلاس سرور اسنپدراگون ایکس در دست نیست. اسنپدراگون ایکس فعلاً در دو مدل الیت و پلاس وارد لپ‌تاپ‌ها شده و توجهات زیادی را به خود جلب کرده است؛ این تراشه تعادل بسیار خوبی بین قدرت و مصرف انرژی ایجاد می‌کند.

پردازنده‌های سری اسنپدراگون ایکس رقیب مستقیم پردازنده‌های سری M اپل هستند و احتمالاً رقابت هیجان‌انگیزی را رقم می‌زنند. گفته می‌شود که اپل در حال احداث سرورهای اختصاصی با پردازنده‌ی M2 Ultra است. بدین ترتیب امکان دارد که کوالکام در بازار سرور هم به رقیب اپل تبدیل شود.

پردازنده‌های سری اسنپدراگون ایکس از هسته‌های اوراین استارتاپ نوویا استفاده می‌کنند. نوویا که در ابتدا پردازنده‌ی مرکزی برای سرور می‌ساخت، توسط مهندسان سابق اپل بنیان‌گذاری شده بود و چند سال پیش به زیرمجموعه‌ی کوالکام تبدیل شد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات
تبلیغات

نظرات