اینتل کار روی نسل بعدی پردازنده‌هایش با لیتوگرافی ۱٫۸ نانومتری را از هفته بعد آغاز می‌کند

چهارشنبه ۱۶ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۳:۵۰
مطالعه 1 دقیقه
لوگو اینتل Intel روی پردازنده تراشه لپ تاپ نمای نزدیک آبی
اینتل تأیید کرد که از هفته‌ی آینده کار روی نسل جدید پردازنده‌های ۱٫۸ نانومتری خود را آغاز می‌کند.
تبلیغات

پت گلسینگر، مدیرعامل اینتل در جریان سخنرانی‌اش در کامپیوتکس ۲۰۲۴، چشم‌اندازی از نقشه‌ی راه پردازنده‌های اینتل تا سال ۲۰۲۶ ارائه کرد. بر اساس این نقشه‌ی راه، پردازنده‌های Lunar Lake که دیروز معرفی شدند به‌زودی عرضه خواهند شد و پردازنده‌های سری Panther Lake در سال ۲۰۲۵ از راه خواهند رسید.

سری Panther Lake اولین پردازنده‌‌های تیم آبی محسوب می‌شوند که براساس لیتوگرافی ۱٫۸ نانومتری اختصاصی اینتل (18A) ساخته خواهند شد. کار روی این پردازنده‌ها از هفته‌ی آینده آغاز می‌شود.

نقشه‌ی راه معرفی پردازنده‌های اینتل تا سال ۲۰۲۶

انتظار می‌رفت سری لونار لیک براساس لیتوگرافی دو نانومتری (20A) اینتل ساخته شوند. اما این اتفاق نیفتاد. بخش‌هایی از تراشه که در آن CPU و GPU و NPU قرار دارند، براساس لیتوگرافی سه نانومتری (N3B) و بخش واحد‌های کنترل پلتفرم تراشه و I/O براساس لیتوگرافی هفت نانومتری (N6) شرکت TSMC تولید شده‌اند.

اینتل در مراسمش جزئیات بیشتری از سری Panther Lake ارائه نکرد. تیم آبی در فصل آخر سال ۲۰۲۴ قرار است پردازنده‌های کلاس دسکتاپ و لپ‌تاپ سری Arrow Lake را معرفی کند که احتمالا از همان هسته‌های قدرتمند (P-Core) با ریزمعماری Lion Cove و هسته‌های کم‌مصرف (E-Core) با ریزمعماری Skymont مشابه‌با سری لونار لیک بهره خواهند برد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات
تبلیغات

نظرات