رویترز: مدیاتک برای لپ‌تاپ‌های ویندوزی، پردازنده آرم می‌سازد

چهارشنبه ۲۳ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۳:۳۶
مطالعه 2 دقیقه
پردازنده تراشه SoC مدیاتک روی مادربرد طرح گرافیکی
مدیاتک برای رقابت در بازار تراشه‌های کامپیوتر شخصی مبتنی‌بر معماری آرم، دست‌به‌کار شد.
تبلیغات

ظاهراً مدیاتک درحال توسعه‌ی تراشه‌ی جدید برای کامپیوترهای شخصی مبتنی‌بر معماری آرم است. سیستم-روی-چیپی که توانایی اجرای سیستم‌عامل ویندوز مایکروسافت را خواهد داشت.

مایکروسافت ماه گذشته نسل جدیدی از لپ‌تاپ‌ها را معرفی کرد که از تراشه‌های طراحی‌شده با فناوری شرکت آرم بهره می‌برند. این تراشه‌ها توان کافی برای اجرای نرم‌افزارهای هوش مصنوعی را دارند؛ برنامه‌هایی که بسیاری از مدیران شرکت، آن‌ها را آینده‌ی کامپیوترهای شخصی می‌دانند. تراشه‌ی درحال توسعه‌ی مدیاتک نیز دقیقاً با همین هدف ساخته خواهد شد.

هدف مایکروسافت از ارائه‌ی لپ‌تاپ‌های مجهز به تراشه‌های مبتنی‌بر آرم، رقابت با اپل است زیرا غول فناوری اهل کوپرتینو حدود چهار سال قبل تراشه‌های مبتنی‌بر آرم خود را برای کامپیوترهای مک معرفی کرد. تصمیم مایکروسافت برای بهینه‌سازی اجرای ویندوز روی آرم همچنین می‌تواند سلطه‌ی طولانی‌مدت اینتل را بر بازار کامپیوترهای شخصی به‌خطر بیندازد.

به گزارش رویترز، عرضه‌ی تراشه‌ی کامپیوتر شخصی مدیاتک برای اواخر سال ۲۰۲۵ برنامه‌ریزی شده است؛ زمانی‌که توافق انحصاری کوالکام برای تأمین تراشه‌های لپ‌تاپ‌های مبتنی‌بر آرم به‌پایان برسد. این سیستم-روی-چیپ بر اساس طرح‌های آماده‌ی آرم ساخته خواهد شد که به‌لطف استفاده از اجزای ازپیش طراحی‌شده و تست‌شده، می‌تواند سرعت توسعه را افزایش دهد.

هنوز نمی‌دانیم آیا مایکروسافت تراشه‌ی کامپیوتر شخصی مدیاتک را برای برنامه‌ی کوپایلت پلاس ویندوز تأیید کرده است یا خیر. مدیران آرم اعلام کرده‌اند یکی از مشتریان آن‌ها با استفاده از این طرح‌های آماده، فقط ۹ ماه تراشه ساخته است. با درنظرگرفتن این موضوع که ساخت و تست تراشه‌های پیشرفته باتوجه‌به پیچیدگی آن‌ها، حتی برای شرکت‌های باتجربه‌ی این حوزه معمولاً بیش‌از یک‌سال طول می‌کشد، می‌توان سرعت بالای روش توسعه‌ی تراشه‌های مبتنی‌بر آرم را درک کرد.

مایکروسافت برای انتقال سیستم‌عامل ویندوز به معماری پردازنده‌های آرم که از مدت‌ها قبل در گوشی‌های هوشمند مورد استفاده قرار می‌گیرد، همکاری خود را از سال ۲۰۱۶ با کوالکام آغاز کرد. طبق گزارش‌های قبلی، مایکروسافت انحصار توسعه‌ی تراشه‌های مبتنی‌بر آرم سازگار با ویندوز را تا سال ۲۰۲۴ به کوالکام داده بود. با پایان‌یافتن توافق انحصاری بین دو شرکت مذکور، اکنون درهای ورود به این حوزه برای سایر طراحان تراشه باز شده است.

علاه‌بر مدیاتک، شرکت‌های انویدیا و AMD نیز درحال کار روی طراحی‌های آرم برای کامپیوترهای ویندوزی هستند. همچنین گفته می‌شود پروژه‌ی تراشه‌ی کامپیوتر شخصی انویدیا با کمک مدیاتک درحال انجام است. به‌هرحال، تلاش مدیاتک برای ساخت تراشه‌ی کامپیوتر شخصی، پروژه‌ای جدا از همکاری آن‌ها با انویدیا به‌شمار می‌رود.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات
تبلیغات

نظرات

تبلیغات