سامسونگ برای استارتاپ ژاپنی، تراشه ۲ نانومتری هوش مصنوعی می‌سازد

سه‌شنبه ۱۹ تیر ۱۴۰۳ - ۱۸:۴۵
مطالعه 3 دقیقه
طرحی از کارخانه تراشه سازی سامسونگ
سامسونگ تولید انبوه تراشه‌های ۲ نانومتری را برای استارتاپ هوش مصنوعی ژاپنی Preferred Networks تأیید کرد.
تبلیغات

اخیراً گزارش‌هایی مبنی‌بر همکاری سامسونگ با Preferred Networks منتشر شده بود که حالا این خبرها با اعلام رسمی غول فناوری کره‌‌ای، رنگ واقعیت به خود می‌گیرد. طبق این قرارداد، سامسونگ به سفارش شرکت ژاپنی Preferred Network و با استفاده از فرایند تولید تراشه‌های ۲ نانومتری خود، اقدام به ساخت تراشه‌های ویژه‌ای برای شتاب‌دهنده‌های هوش مصنوعی می‌کند. طراحی این تراشه را هم شرکت GAONCHIPS برعهده دارد.

سامسونگ اخیراً ارائه‌ی راهکارهای پیشرفته‌ی بسته‌بندی تراشه را آغاز کرده و برای سفارش Preferred Networks نیز راهکار کاملی در نظر گرفته است. در راهکارهای کامل، محصول نهایی به‌صورت آماده‌ی استفاده به مشتری تحویل داده می‌شود. طبق اعلام سامسونگ، این شرکت برای بسته‌بندی تراشه‌های ۲ نانومتری، از فناوری پیشرفته‌ی ۲٫۵ بعدی خود با نام Interposer-Cube S (I-Cube S) استفاده خواهد کرد.

سامسونگ اولین شرکتی بود که تولید انبوه تراشه‌های ۳ نانومتری را آغاز کرد. در این نسل از تراشه‌ها و نسل‌های بعدی، از معماری ترانزیستوری Gate-All-Around (GAA) استفاده می‌شود که جریان عبوری را افزایش و نشتی جریان را کاهش می‌دهد و درنهایت، کاهش مصرف انرژی تراشه‌ها منجر می‌شود.

تجهیزات Preferred Networks
SamMobile

همکاری سامسونگ و Preferred Networks فقط به فرایند ساخت ۲ نانومتری GAA خلاصه نمی‌شود. فناوری I-Cube S نیز در‌این‌میان نقش مهمی ایفا می‌کند. تکنولوژی مذکور امکان ادغام چندین تراشه را در یک بسته‌ی واحد فراهم می‌کند که نتیجه‌ی آن، افزایش سرعت برقراری ارتباط بین اجزای مختلف و کاهش ابعاد کلی تراشه خواهد بود. این امر درنهایت تولید تراشه‌هایی با ابعاد کوچک‌تر و مصرف انرژی کمتر را در پی دارد.

Preferred Networks شرکت ژاپنی پیشرو در حوزه‌ی سخت‌افزار و نرم‌افزار هوش مصنوعی است. این استارتاپ اقدام به یکپارچه‌سازی راهکارهای هوش مصنوعی خود ازجمله مدل‌های پایه‌ی هوش مصنوعی، شتاب‌دهنده‌های هوش مصنوعی و ابرکامپیوترها می‌کند. راهکارها و محصولات این شرکت در صنایع مختلف ازجمله آموزش، سرگرمی، سلامت، تولید و حمل‌و‌نقل کاربرد دارند.

نقشه راه فرایند ۲ نانومتری سامسونگ
Samsung

در پنج سال گذشته، شرکت ژاپنی Preferred Networks سه‌ بار مقام اول را در فهرست Green500 ابرکامپیوترهای کم‌مصرف کسب کرده است. براساس اعلام سامسونگ، انتظار می‌رود همکاری این شرکت با Preferred Networks برای تولید تراشه‌های هوش مصنوعی ۲ نانومتری، تا قبل‌ از پایان سال ۲۰۲۵ به مرحله‌ی تولید انبوه برسد.

جون ایچیرو ماکینو، نایب‌رئیس و مدیر ارشد فناوری بخش معماری محاسباتی Preferred Networks، درباره‌ی همکاری شرکت متبوعش با سامسونگ گفت: «از اینکه با استفاده از فرایند تولید 2 نانومتری GAA سامسونگ الکترونیک در حوزه‌ی تجهیزات شتاب‌دهنده‌های هوش مصنوعی پیشرو باشیم، بسیار هیجان‌زده هستیم. این راهکار از تلاش‌های مداوم Preferred Networks برای ساخت سخت‌افزار محاسباتی با کارایی بالا و مصرف انرژی اندک که نیازهای روزافزون محاسباتی ناشی از فناوری‌های هوش مصنوعی مولد و به‌خصوص مدل‌های زبانی بزرگ را برآورده می‌کند، پشتیبانی خواهد کرد.»

تائه جونگ سانگ، معاون ارشد و رئیس تیم توسعه‌ی کسب‌وکار واحد تراشه‌سازی سامسونگ می‌گوید: «سفارش Preferred Networks برای ما اهمیت زیادی دارد؛ زیرا نشان‌دهنده‌ی اعتبار فرایند تولید تراشه‌های ۲ نانومتری GAA و فناوری بسته‌بندی پیشرفته‌ی سامسونگ به‌عنوان راهکار ایدئال برای نسل بعدی شتاب‌دهنده‌های هوش مصنوعی است.»

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات