سامسونگ می‌گوید تراشه‌های ۳نانومتری‌اش عملکرد و بازدهی پایداری دارند

چهارشنبه ۲۰ تیر ۱۴۰۳ - ۱۸:۴۵
مطالعه 1 دقیقه
تراشه سامسونگ روی برد آبی با نور نئونی
طبق ادعای سامسونگ، نسل دوم لیتوگرافی سه‌نانومتری این شرکت عملکرد و بازدهی مناسبی دارد.
تبلیغات

مدیران سامسونگ می‌گویند که فرایند ساخت تراشه‌های سه نانومتری نسل دوم این شرکت با عملکرد و بازدهی پایداری مطابق انتظار پیش می‌رود.

در چند سال گذشته، سامسونگ در کسب‌وکار تولید تراشه‌ با TSMC رقابت سختی داشت و در‌حالی‌که امیدوار بود با لیتوگرافی سه‌نانومتری خود بتواند از رقیب تایوانی پیشی بگیرد، برخی گزارش‌ها ادعا کردند که بازدهی آن بسیار کم است. با‌این‌حال، غول فناوری کره‌ای اعلام کرده است که مشکلی در نود ۳ نانومتری‌اش وجود ندارد.

سامسونگ به فرایند سه‌نانومتری نسل دوم خود که از معماری ترانزیستوری GAA استفاده می‌کند، اعتماد زیادی نشان می‌دهد. با‌این‌حال، هنوز باید دید که تراشه‌های تولید‌شده با استفاده از این فرایند در کاربردهای واقعی چه عملکردی خواهند داشت.

تاکنون هیچ‌یک از شرکت‌های بزرگی نظیر انویدیا، مدیاتک، AMD یا کوالکام قراردادی برای استفاده از فناوری ۳ نانومتری جدید سامسونگ در تراشه‌های خود امضا نکرده‌اند. شایعاتی درباره‌ی علاقه‌ی AMD و کوالکام وجود دارد؛ اما هنوز خبر قطعی اعلام نشده است.

سامسونگ پیش‌از‌این اولین تراشه‌ی تولید‌شده با لیتوگرافی سه‌نانومتری نسل دوم خود را به نام اگزینوس W1000 معرفی کرد که پردازنده‌ای با پنج‌ هسته‌، شامل یک هسته‌ی Cortex-A78 و چهار هسته‌ی Cortex-A55 در بخش CPU و گرافیک مجتمع Mali-G68 MP2 است.

اگزینوس W1000 سرعت بازکردن اپلیکیشن‌ها را ۲٫۷ برابر و عملکرد CPU را ۳٫۴ تا ۳٫۷ برابر سریع‌تر ارائه می‌دهد. این تراشه در مدل‌های جدید ساعت هوشمند سامسونگ به‌کارگرفته شده است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات