پردازنده‌های دو هسته‌ای هنوز نمرده‌اند؛ اینتل روی جانشین سلرون کار می‌کند

جمعه ۲۲ تیر ۱۴۰۳ - ۲۲:۱۰
مطالعه 2 دقیقه
پردازنده اینتل CPU دسکتاپ روی مادربرد آبی
اینتل به‌زودی تراشه‌ی دوهسته‌ای جدیدی برای جایگزینی پردازنده‌های سلرون و پنتیوم معرفی خواهد کرد.
تبلیغات

اینتل به روند جایگزینی پردازنده‌های پایین‌رده‌ی خود تحت عنوان Intel Processor ادامه می‌دهد. BenchLeaks فهرست جدیدی در ایکس منتشر کرده است که یکی از این پردازنده‌ها را با نام Intel Processor 310 نشان می‌دهد. این تراشه مانند مدل‌های قدیمی پردازنده‌های سلرون و پنتیوم، دارای دو هسته‌ و چهار رشته خواهد بود.

310 Intel Processor هیچ هسته‌ی کم‌مصرفی ندارد و در دسته‌بندی پردازنده‌های رپتور لیک قرار می‌گیرد. این تراشه در بنچمارک گیک‌بنچ عملکرد تک‌هسته‌ای خوبی را نسبت‌به نسخه‌های دیگری نظیر سری N200 نشان داد.

بنچمارک گیک‌بنچ نشان می‌دهد که 310 Intel Processor، همراه با ۸ گیگابایت رم DDR4، امتیاز ۲٬۱۵۲ برای عملکرد تک‌رشته‌ای و ۴٬۲۵۴ برای عملکرد چندهسته‌ای را به‌دست آورده است.

Core i3-N305 نزدیک‌ترین پردازنده اینتل به تراشه‌ی ۳۱۰ محسوب می‌شود که هشت هسته‌ی کم‌مصرف Gracemount دارد و امتیاز ۱٬۴۳۱ را برای عملکرد تک‌هسته‌ای و ۵٬۵۳۸ را برای عملکرد چندهسته‌ای به‌دست آورده است.

از میان پردازنده‌های سری رپتور لیک، Core i3-13100 را می‌توان همتای ۳۱۰ دانست که دارای چهار هسته و فرکانس‌های بسیار بالاتری است. این تراشه امتیازهای ۲٬۲۵۳ و ۷٬۳۶۸ را برای عملکردهای تک و چند هسته‌ای در اختیار دارد. پردازنده‌ی ۱۳۱۰۰ در پردازش چندهسته‌ای به‌کلی از ۳۱۰ فاصله می‌گیرد.

پردازنده‌ی ۳۱۰ تنها با یک کانال رم خود در بنچمارک ظاهر شد که امتیاز تراشه را به‌طور قابل توجهی کاهش داده است. بنابراین انتظار می‌رود که با فعال‌سازی کانال دوم DRAM این پردازنده در آزمایش‌های بعدی، عملکرد بهتری را شاهد باشیم.

310 Intel Processor جزو اقدامات اینتل برای حذف کامل زیر برندهای Celeron و Pentium است. تراشه‌ی ۳۱۰ به‌زودی جانشین نسل‌های قبلی پردازنده‌های دو هسته‌ای خواهد شد و با سوکت LGA 1700 دسکتاپی دردسترس قرار می‌گیرد.

علاوه‌بر ارزان‌بودن قیمت پردازنده، و دوهسته‌ای بودن پردازنده‌ی ۳۱۰، تفاوت اصلی دیگر بین تراشه‌ی ۳۱۰ و Core i3، فرکانس عملکرد آن‌ها محسوب می‌شود. ۳۱۰ دارای فرکانس بوست ۴٫۱ گیگاهرتز و Core i3-13100 دارای فرکانس بوست ۴٫۵ گیگاهرتز است. علاوه‌بر این، ۱۳۱۰۰ حداقل ۶۰ وات توان مصرف می‌کند، درحالی که ۳۱۰ توان مصرفی ۴۶ وات دارد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات