اینتل علت ناپایداری پردازنده‌های نسل ۱۳ و ۱۴ را یافت؛ رفع مشکل تا پایان مرداد

سه‌شنبه ۲ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۰:۲۹
مطالعه 4 دقیقه
پردازنده نسل ۱۳ اینتل رپتور لیک Intel Core Raptor Lake در مادربرد تراشه
اینتل علت اصلی مشکل پردازنده‌های نسل ۱۳ و ۱۴ سری Core خود را شناسایی کرد و قصد دارد با انتشار به‌روزرسانی آن را برطرف کند.
تبلیغات

اینتل سرانجام پس‌ از ماه‌ها تلاش، دلیل اصلی مشکلات خرابی و بی‌ثباتی برخی از پردازنده‌هایش را کشف کرد. این شرکت می‌گوید به‌روزرسانی میکروکد برای رفع مشکل تا اواسط آگوست (اواخر مرداد ۱۴۰۳) منتشر خواهد شد.

اولین گزارش‌ها از بروز مشکلات ناپایداری برخی مدل‌های پردازنده اینتل، به دسامبر ۲۰۲۲ (آذر و دی ۱۴۰۱) بازمی‌گردد. این مشکلات به‌تدریج افزایش یافت و تا پایان سال ۲۰۲۳ به اوج خود رسید. کاربران زیادی طی ماه‌های اخیر با ارسال گزارش‌هایی از مواجه‌شدن ناگهانی با صفحه‌ی آبی مرگ (Blue Screen of Death) و سایر مشکلات پایداری هنگام بازی یا انجام کارهای پردازشی سنگین، اینتل را تحت فشار قرار دادند.

طبق اعلام اینتل، ریشه‌ی مشکل پایداری پردازنده‌های این شرکت، وجود باگ در میکروکد آن‌ها است. این آسیب‌پذیری باعث می‌شود پردازنده درخواست ولتاژ بالاتر از حد مجاز داشته باشد و درنتیجه خارج از محدوده‌ی امن خود کار کند.

اینتل درحال‌حاضر وصله‌ی نرم‌افزاری‌ای برای میکروکد توسعه داده که قرار است تا اواسط آگوست منتشر شود. این وصله ازطریق آپدیت بایوس مادربردهای تولیدکنندگان مختلف و همچنین به‌روزرسانی‌های ویندوز در اختیار کاربران قرار خواهد گرفت؛ بنابراین زمان‌بندی دریافت آپدیت مذکور برای کاربران در نواحی مختلف احتمالاً کمی متفاوت باشد.

متأسفانه خبر شناسایی مشکلات پردازنده‌های اینتل برای کاربرانی که هم‌اکنون با این باگ دست‌وپنجه نرم می‌کنند چندان خوشحال‌کننده نیست. اینتل می‌گوید وصله‌ی میکروکد، پردازنده‌های آسیب‌دیده را تعمیر نخواهد کرد، اما از بروز مشکلات مشابه در سی‌پی‌یو سالم جلوگیری می‌کند. درحال‌حاضر نمی‌دانیم آیا ولتاژ اضافه در پردازنده‌ها آسیب‌های پنهان ایجاد کرده است یا خیر؛ آسیب‌هایی که امکان دارد در آینده به بروز خطا یا خرابی منجر شوند.

پردازنده اینتل CPU دسکتاپ روی مادربرد آبی
Intel

اینتل به همه‌ی کاربرانی که با مشکل مذکور مواجه هستند، توصیه می‌کند برای دریافت راهنمایی با بخش پشتیبانی مشتریان این شرکت تماس بگیرند. همان‌طور که اشاره شد، وصله‌ی میکروکد پردازنده‌های آسیب‌دیده را تعمیر نمی‌کند، بنابراین اینتل همچنان به جایگزینی این پردازنده‌ها ادامه خواهد داد. تیم آبی به همه‌ی مشتریانی که تحت‌تأثیر مشکل مذکور قرار گرفته‌اند وعده‌ی تعویض با مدل سالم را داده است.

اینتل قبلاً هنگام بررسی مشکل پردازنده‌های نسل ۱۳ و ۱۴، به کاربرانش توصیه کرده بود از اورکلاک اجتناب و از تنظیمات پیش‌فرض ولتاژ و فرکانس استفاده کنند. این توصیه همچنان وجود دارد و اینتل راهکار جدیدی برای کاربران درگیر با مشکل ارائه نکرده است. همچنین نمی‌دانیم آیا اینتل پس‌ از انتشار وصله‌ی نرم‌افزاری، محدودیت‌های اعمال‌شده روی اورکلاک را لغو خواهد کرد یا خیر.

بر اساس گزارش‌های اولیه، وصله‌ی میکروکد باعث افت عملکرد پردازنده نخواهد شد، اما تست‌های مربوطه همچنان درحال انجام هستند. انتظار می‌رود اینتل در آینده اطلاعات بیشتری در مورد تأثیر این وصله بر عملکرد پردازنده‌ها منتشر کند.

اینتل درحال‌حاضر جزئیات فنی زیادی درمورد باگ پردازنده‌هایش به اشتراک نگذاشته، اما اعلام کرده است با این وصله‌ی میکروکد، فرایند اعتبارسنجی را برای اطمینان از رفع کامل مشکل ادامه خواهد داد. جزئیات بیشتر درمورد باگ در آینده منتشر می‌شود.

اینتل علاوه‌بر خبر شناسایی ریشه‌ی خرابی پردازنده‌های نسل ۱۳ و ۱۴، تأیید کرد در سال ۲۰۲۳ در فرایند ساخت ۷ نانومتری خود با مشکل اکسیداسیون مواجه شده؛ تیم آبی می‌گوید ایراد مذکور برطرف شده است و ارتباطی با مشکلات اخیر پردازنده‌ها ندارد.

اینتل تاکنون فراخوانی برای جمع‌آوری پردازنده‌های خود منتشر نکرده است و منابع آگاه نیز انتظار چنین اقدامی را ندارند.

در بیانیه‌ی اینتل شرکت آمده است: «بر اساس تحلیل گسترده‌ی پردازنده‌های دسکتاپ نسل سیزدهم و چهاردهم اینتل که به‌دلیل مشکلات بی‌ثباتی به ما بازگردانده شده‌اند، مشخص شد که ولتاژ عملیاتی بالا باعث بروز مشکلات پایداری در برخی از پردازنده‌های نسل سیزدهم و چهاردهم می‌شود. بررسی پردازنده‌های بازگردانده‌شده، تأیید می‌کند مشکل ولتاژ عملیاتی بالا به‌دلیل الگوریتم میکروکد ایجاد می‌شود و درنتیجه پردازنده ولتاژ نادرستی را درخواست می‌کند.»

اینتل می‌گوید:‌ «ما درحال ارائه‌ی ‌وصله‌ی میکروکد هستیم که ریشه‌ی مشکل قرارگرفتن درمعرض ولتاژهای بالا را برطرف می‌کند. علاوه‌براین درحال اعتبارسنجی هستیم تا اطمینان حاصل کنیم که مشکلات بی‌ثباتی پردازنده‌های دسکتاپ نسل سیزدهم و چهاردهم برطرف شده‌اند. اینتل تصمیم دارد پس‌ از تکمیل اعتبارسنجی، وصله‌ی نرم‌افزاری جدید را در اواسط آگوست در اختیار شرکای تجاری خود قرار دهد.»

در نهایت اینتل در بیانیه‌ی خود اظهار داشت: «ما متعهد به جبران خسارت مشتریان خود هستیم و همچنان از تمامی مشتریانی که درحال‌حاضر با مشکلات بی‌ثباتی پردازنده‌های دسکتاپ نسل سیزدهم و چهاردهم اینتل مواجه شده‌اند، درخواست داریم با مرکز پشتیبانی مشتریان تماس بگیرند.»

اینتل درمورد مشکل اکسیداسیون فرایند تولید خود گفت: «تأیید می‌کنیم که مشکل اکسیداسیون در خط تولید ما، برخی از پردازنده‌های دسکتاپ نسل سیزدهم را تحت‌تأثیر قرار داده است. به‌هرحال، این مشکل در سال ۲۰۲۳ ریشه‌یابی و با بهبود فرایند تولید و غربالگری، برطرف شد. ما همچنین گزارش‌های بی‌ثباتی پردازنده‌های دسکتاپ نسل سیزدهم اینتل را بررسی کرده‌ایم و تحلیل‌ها نشان داده‌اند که فقط تعداد کمی از گزارش‌های اخیر درمورد بی‌ثباتی عملکرد پردازنده‌ها را می‌توان به مشکل اکسیداسیون مرتبط دانست.»

داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات