خط‌ونشان AMD برای تیم سبز؛ «EPYC از پردازنده آرم انویدیا سریع‌تر است»

چهارشنبه ۳ مرداد ۱۴۰۳ - ۲۰:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
پردازنده amd epyc
AMD می‌گوید پردازنده‌های EPYC تا دو برابر سرعت عمل بیشتری در‌مقایسه‌با پردازنده‌ی انویدیا دارند.
تبلیغات

به‌نظر می‌رسد AMD ابرتراشه‌ی ۱۴۴ هسته‌ای دیتاسنتر انویدیا با نام Grace Hopper را رقیب خود می‌داند؛ به‌همین‌دلیل، عملکرد پردازنده‌های EPYC خود را با پردازنده‌ی Grace مقایسه کرده است و ادعا می‌کند که تا دو برابر سرعت و کارایی بیشتری دارند.

براساس آزمایش‌های انجام‌شده‌ی AMD، پردازنده‌های EPYC در دو مدل ۹۷۵۴ (۱۲۸ هسته) و ۹۶۵۴ (۹۶ هسته)، در پردازش‌های مختلفی مانند محاسبات عمومی، وب‌سرورها، کدگذاری ویدئو و محاسبات با عملکرد بالا (HPC) عملکرد نسبی دو تا چهار برابری درمقابل پردازنده‌ی Grace انویدیا ارائه می‌دهند.

بنچمارک amd مقایسه عملکرد EPYC و Grace
AMD

در بنچمارک SPECpower_ssj2008 که برای اندازه‌گیری کارایی انرژی سرورها به‌کار می‌رود، سیستم‌های مجهز به پردازنده AMD مدل EPYC 9754 با سوکت‌های تک‌ و دوگانه (۲۵۶ هسته) به‌ترتیب حدود ۲٫۵۰ و ۲٫۷۵ برابر کارآمدتر از Grace عمل می‌کنند. علاوه‌براین،‌ سیستمی با سوکت دوگانه‌ی EPYC 9654 (جمعاً ۱۹۲ هسته)، حدود ۲٫۲۷ برابر سیستم مشابه تیم سبز ظاهر شد که مزیت کارایی مصرف توان آن‌ را نشان می‌دهد.

بنچمارک amd مقایسه عملکرد EPYC و Grace
AMD

تیم قرمز می‌گوید که پردازنده‌های EPYC «بیش از ۳۰۰ رکورد جهانی درزمینه‌ی عملکرد و کارایی در بنچمارک‌های مختلف، شامل برنامه‌های تجاری، محاسبات فنی، مدیریت داده، تجزیه‌وتحلیل داده، خدمات دیجیتال، رسانه و سرگرمی و راه‌حل‌های زیرساختی دارند.»

پردازنده‌های EPYC براساس معماری x86-64 ساخته شده‌اند و با گستره‌ی وسیعی از نرم‌افزارهای مبتنی‌بر x86 سازگاری دارند. درمقابل، ابرتراشه‌ی دیتاسنتر انویدیا بر معماری آرم استوار است و درحالی‌که آرم برای جبران فاصله‌ی خود با x86 ازنظر پشتیبانی نرم‌افزاری در دیتاسنتر تلاش می‌کند، x86 هنوز ازنظر سازگاری جلوتر است.

cpu-grace
ابرتراشه‌ی دو هسته‌ای گریس انویدیا در سوکت دوگانه

AMD ادعا کرده است که به‌دلیل عملکرد مناسب، کارایی انرژی، سازگاری با نرم‌افزارها و زیرساخت‌های موجود، پردازنده‌های EPYC هزینه‌ی کل مالکیت (TCO) کمتری از Grace انویدیا ارائه می‌دهند و درنتیجه، باعث کاهش قیمت CPU می‌شوند.

پردازنده‌ی ۷۲ هسته‌ای Grace Hopper اولین تراشه‌ی مبتنی‌بر معماری آرم انویدیا محسوب می‌شود که برای استفاده در دیتاسنترهای هوش مصنوعی طراحی شده است. در ابرتراشه‌ی Grace، دو CPU ازطریق رابط NVLink-C2C به یکدیگر متصل می‌شوند و با بهره‌مندی از ۱۴۴ هسته، نرخ انتقال داده‌ی ۹۰۰ گیگابایت‌برثانیه‌ای را فراهم می‌کنند.

بنچمارک AMD نشان می‌دهد که پردازنده‌های EPYC در کارهای مهم مختلف بر پردازنده‌ی Grace انویدیا پیشی می‌گیرند و به‌دلیل معماری x86-64 خود سازگاری گسترده‌ای ارائه می‌دهند و راه‌حل اثبات‌شده و آینده‌نگرانه‌ای را برای نیازهای مختلف دیتاسنتر فراهم می‌کنند.

داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات