پردازنده موبایل بعدی هواوی احتمالاً ۵ نانومتری است و فناوری مشابه Frame Generation انویدیا دارد

یک‌شنبه ۷ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۰
مطالعه 2 دقیقه
تراشه‌ی کرین هواوی در وسط طیف نوری رنگی
هواوی احتمالاً درحال توسعه‌ی پردازنده‌ی موبایلی ۵ نانومتری با فناوری شبیه Frame Generation انویدیا است.
تبلیغات

Digital Chat Station، فاش‌کننده‌ی مشهور دنیای فناوری طی پستی در شبکه‌ی اجتماعی چینی Weibo مدعی شد که تراشه‌ی جدیدی با فرآیند ساخت ۵نانومتری و فناوری درون‌یابی فریم (frame interpolation) در دست توسعه قرار دارد. این فاش‌کننده به نام تراشه اشاره‌ای نمی‌کند؛ اما به‌احتمال زیاد، منظور او تراشه‌های سری Kirin 9 هواوی است که از مدت‌ها پیش شایعاتی مبنی‌بر ۵نانومتری‌بودنش به گوش می‌رسید.

درون‌یابی فریم (frame interpolation) به اضافه‌کردن فریم‌های اضافه به ویدیو یا بازی برای نرم‌تر شدن حرکت سوژه و القای حس افزایش نرخ فریم گفته می‌شود؛ این فناوری چندان جدید نیست و بسیاری از تلویزیون‌ها و گوشی‌های هوشمند از آن استفاده می‌کنند. در حقیقت انویدیا نیز با کارت‌های گرافیک RTX 40 نسخه‌ی پیشرفته‌تر درون‌یابی فریم را با عنوان Frame Generation معرفی کرد؛ فناوری خیره‌کننده‌ای که با کمک‌گرفتن از هوش مصنوعی، براساس اطلاعات فریم‌های قبلی، فریم جدیدی می‌سازد و میان هر دو فریم اضافه می‌کند تا بدین‌ترتیب نرخ فریم بازی‌ها به‌مقدار چشم‌گیری افزایش یابد.

در اطلاعات فاش‌شده از سوی دیجیتال‌چت‌استیشن به تکنیک «جبران بافر» نیز اشاره شده که احتمالاً منظور تکنیک‌هایی است که تأخیر ناشی از درون‌یابی فریم را جبران یا خنثی می‌کند. درون‌یابی فریم می‌تواند مزیت‌هایی همچون گیم‌پلی روان را به گیمرها ارائه دهد؛ به‌خصوص در عناوینی که گرافیک گوشی را تحت فشار قرار می‌دهد.

فناوری درون‌یابی فریم ممکن است در کاهش مصرف انرژی و افزایش عمر باتری، هنگام اجرای بازی‌های طولانی مؤثر باشد. البته در صورت درست بودن این شایعه، هواوی اولین سازنده‌‌ای نیست که فناوری یادشده را پیاده‌سازی می‌کند؛ وان پلاس ۱۲ با ویژگی‌ای به نام HyperRendering دقیقاً مانند فناوری انویدیا و هواوی، فریم‌هایی بین فریم‌های اصلی اضافه می‌کند.

انتظار می‌رود پردازنده‌ی جدید ۵ نانومتری هواوی در گوشی هواوی سری میت ۷۰ استفاده و معرفی شود. سری میت ۷۰ اولین سری با HarmonyOS NEXT خواهد بود. صفحه‌نمایش LTPO با وضوح 1.5K، دوربین اصلی Omnivision OV50K با دیافراگم متغیر، باتری بزرگ با فناوری الکترود منفی سیلیکونی، اسکن چهره‌ی سه‌بعدی و پشتیبانی از ارتباط ماهواره‌ای از مشخصات احتمالی سری میت ۷۰ خواهد بود.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات