گزارش ناامیدکننده: تراشه پیکسل ۹، ناچیزترین پیشرفت خانواده تنسور را تجربه می‌کند

پنج‌شنبه ۱۱ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۷:۳۰
مطالعه 4 دقیقه
تراشه تنسور گوگل
اگرچه قرار بود تنسور G4 تراشه‌ی کاملاً جدیدی باشد، اما این اتفاق رخ نداد و به‌احتمال زیاد با تغییرات جزئی نسبت‌به تنسور G3 از راه می‌رسد.
تبلیغات

با نزدیک‌شدن به تاریخ رونمایی از سری پیکسل ۹ گوگل در تاریخ ۱۳ آگوست (۲۳ مرداد ۱۴۰۳)، تقریباً همه‌چیز درمورد این سری فاش شده است. بااین‌حال، اطلاعات زیادی درمورد تراشه‌ی جدید گوگل یعنی تنسور G4 وجود ندارد. براساس گزارش‌هایی که سال قبل منتشر شد، این سیستم-روی-چیپ نسبت‌به نسل قبلی خود ارتقاء نسبتاً جزئی دریافت خواهد کرد. تاکنون، فقط جزئیاتی درمورد پیکربندی جدید سی‌پی‌یو این تراشه دردسترس قرار گرفته است و باید دید این ویژگی، تنها تغییر جدید خواهد بود؟

گوگل تنسور G3 از چهار هسته‌ی Cortex-A510 کم‌مصرف، چهار هسته‌ی میان‌رده‌ی Cortex-A715 و یک هسته بزرگ Cortex-X3 بهره می‌برد. این پیکربندی در تنسور G4 تغییر خواهد کرد و تراشه‌ی جدید گوگل از چینش متعارف‌تر 4+3+1 و هسته‌های جدیدتر ARMv9.2 یعنی Cortex-A520 ،Cortex-A720 و Cortex-X4 بهره می‌برد و علاوه‌بر این، فرکانس هسته‌ها نسبت‌به تنسور G3 افزایش خواهد یافت.

اگرچه هسته‌های تنسور G4 بهبودهایی در عملکرد به‌ارمغان خواهند آورد، اما حذف یک هسته می‌تواند باعث شود عملکرد چندهسته‌ای آن مشابه تراشه‌ی قدیمی‌تر باشد. درحالی‌که فقط با انتشار نقد و بررسی‌های نهایی از این موضوع مطمئن خواهیم شد، بهترین امتیاز فعلی از پایگاه داده‌ی گیک‌بنچ، بهبود تقریباً ۱۱ درصدی در عملکرد تک هسته‌ای و بهبود ناچیز حدود ۳ درصدی در عملکرد چند هسته‌ای را نسبت‌به بهترین نتیجه‌ی بنچمارک ثبت‌شده برای تنسور G3 نشان می‌دهد.

مقایسه امتیاز تنسور G4 و تنسور G3 در گیک بنچ
Geekbench

ظاهراً گوگل چیدمان هسته‌های تنسور G4 را برای خنک‌تر نگه‌داشتن این تراشه تغییر داده است. هسته‌های جدید سریع‌تر و کارامدتر از نسل قبلی خود عمل می‌کنند و حذف یکی از آن‌ها باعث کاهش قابل‌توجه مصرف انرژی می‌شود اما عملکرد سیستم-روی-چیپ جدید درمقایسه‌با نسل قبلی آن تقریباً بدون تغییر باقی خواهد ماند. البته باید اشاره کنیم منبع اصلی مصرف بالای تراشه‌های گوگل تنسور همیشه مودم بوده است، نه سی‌پی‌یو.

گفته می‌شود تنسور G4 از مودم جدید اگزینوس ۵۴۰۰ بهره خواهد برد که ویژگی‌هایی مثل پشتیبانی از اتصال ماهواره‌ای و بهبودهای کارایی را به‌ارمغان می‌‌آورد و طبق اعلام برخی منابع، مصرف انرژی آن تا ۵۰ درصد بهتر از مودم اگزینوس ۵۳۰۰ خواهد بود.

متأسفانه، به‌نظر می‌رسد همه‌ی پیکسل‌های بعدی گوگل الزاماً از مودم جدیدتر بهره نخواهند برد و درواقع گوگل قصد دارد نسخه‌های دیگری از تراشه‌ی تنسور G4 را با مودم قدیمی اگزینوس ۵۳۰۰ تولید کند که احتمالاً در پیکسل 9a از آن استفاده خواهد کرد.

تنسور G4 مثل نسل قبل همچنان از گرافیک Mali-G715 بهره می‌برد اما فرکانس آن از ۸۹۰ مگاهرتز به ۹۴۰ مگاهرتز افزایش یافته است.

مشخصات

تنسور G3 (zuma)

تنسور G4 (zumapro)

هسته‌های کم‌مصرف

چهار هسته‌ی Cortex-A510 با فرکانس ۱٫۷ گیگاهرتز

چهار هسته‌ی Cortex-A520 با فرکانس ۱٫۹۵ گیگاهرتز

هسته‌های میان‌رده

چهار هسته‌ی Cortex-A715 با فرکانس ۲٫۴ گیگاهرتز

سه هسته‌ی Cortex-A720 با فرکانس ۲٫۶ گیگاهرتز

هسته‌های پرفورمنس

یک هسته‌ی Cortex-X3 با فرکانس ۲٫۹ گیگاهرتز

یک هسته‌ی Cortex-X4 با فرکانس ۳٫۱ گیگاهرتز

گرافیک

Mali-G715 MC7 با فرکانس ۸۹۰ مگاهرتز

Mali-G715 (تعداد هسته مشخص نیست) با فرکانس ۹۴۰ مگاهرتز

یکی از دلایل اصلی اینکه گوگل تراشه‌های تنسور را تولید می‌کند، افزودن سخت‌افزار سفارشی است. غول جستجوی اینترنت با اینکار به ساخت ویژگی‌های پیشرفته‌تر پیکسل، ازجمله قابلیت‌های هوش مصنوعی، دوربین و امنیت ادامه می‌دهد. این شرکت از زمان عرضه‌ی تنسور G3 ویژگی‌های سفارشی مختلفی روی تراشه‌های خود ارائه می‌دهد که ازجمله می‌توان به Edge TPU (شتاب‌دهنده‌ی یادگیری ماشین)، GXP (پردازنده‌ی سیگنال دیجیتال برای دوربین)، BigWave (رمزنگاری و رمزگشایی AV1) و Titan M2 (تراشه‌ی امنیتی) اشاره کرد.

تراشه تسنور G3 گوگل

درحالی‌که همه‌ی ویژگی‌های سفارشی اشاره شده برای تراشه‌های تنسور حیاتی هستند، اما هیچکدام در تنسور G4 نسبت‌به نسل قبلی این تراشه تغییری نکرده‌اند. علاوه‌بر این فرایند بسته‌بندی تنسور G4 همچنان با نام FOPLP شناخته می‌شود. اگرچه فناوری بسته‌بندی FOWLP سامسونگ از نظر حرارتی بسیار بهتر است اما تراشه‌ی جدید گوگل از‌ آن بهره نمی‌برد.

قطعاتی که سامسونگ برای تنسور G4 تأمین می‌کند نیز نسبت‌به تنسور G3 بدون تغییر باقی مانده‌اند. قرار بود تنسور G4 تراشه‌ی کاملاً متفاوتی باشد و گوگل ابتدا قصد داشت اولین سیستم-روی-چیپ خود را به‌طور مستقل از سامسونگ تولید و از آن در سری پیکسل ۹ استفاده کند، اما موفق نشد.

به‌طور کلی اگرچه تنسور G4 به‌احتمال زیاد نسبت‌به نسل قبل ارتقاء بزرگی محسوب نمی‌شود، اما بازهم بهبودهایی دریافت می‌کند. به‌عنوان مثال ارتقاء مودم می‌تواند یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های مثبت تراشه‌ی جدید گوگل باشد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات