پروفایل‌های توان مصرفی تمام پردازنده‌های Arrow Lake و Lunar Lake اینتل لو رفت

شنبه ۲۰ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۸:۱۹
مطالعه 5 دقیقه
پردازنده اینتل با زمینه آبی و مشکی
به‌لطف افشاگران حوزه‌ی سخت‌افزار، اکنون اطلاعات زیادی از توان مصرفی پردازنده‌های سری Arrow Lake و Panther Lake اینتل داریم.
تبلیغات

افشاگران نام‌آشنای سخت‌افزار، Jaykihn و Harukaze5719، پروفایل‌های توان مصرفی نسل بعدی پردازنده‌های اینتل، یعنی Arrow Lake و Panther Lake را به‌اشتراک گذاشته‌اند. این محصولات برای رقابت با قدرتمندترین پردازنده‌های حال‌حاضر بازار وارد میدان خواهند شد.

پروفایل‌های توان مصرفی در سه حالت Baseline و Performance و Extreme برای پنج مدل مختلف از پردازنده‌های Arrow Lake-S فاش شده است که پیکربندی هسته‌ها و توان مصرفی آن‌ها (TDP) به‌شرح زیر است:

  • ۸ هسته‌ی پرفورمنس (P-Core) + ۱۶ هسته‌ی کم‌مصرف (E-Core) با توان مصرفی ۱۲۵ وات
  • ۸ هسته‌ی پرفورمنس + ۱۲ هسته‌ی کم‌مصرف با توان مصرفی ۱۲۵ وات
  • ۶ هسته‌ی پرفورمنس + ۸ هسته‌ی کم‌مصرف با توان مصرفی ۱۲۵ وات
  • ۶ هسته‌ی پرفورمنس + ۸ هسته‌ی کم‌مصرف با توان مصرفی ۶۵ وات
  • ۶ هسته‌ی پرفورمنس + ۴ هسته‌ی کم‌مصرف با توان مصرفی ۶۵ وات

پیش‌ از اینکه ادامه دهیم، چند نکته‌ی مهم را در نظر بگیرید. در پیکربندی‌های پردازنده‌ها، عدد اول از سمت چپ نشان‌دهنده‌ی تعداد هسته‌های پرفورمنس و عدد دوم بیانگر تعداد هسته‌های کم‌مصرف است. به‌عنوان مثال، پیکربندی ۱۶+۸ به ۸ هسته‌ی پرفورمنس و ۱۶ هسته‌ی کم‌مصرف اشاره می‌کند.

در جزئیات فنی پردازنده‌های مدرن اینتل، توان پایه یا PL1 حد پایین مصرف انرژی را تعیین می‌کند و این حالت زمانی اعمال می‌شود که سی‌پی‌یو تحت بار پردازشی بسیار سبکی باشد. توان اوج یا PL2 حد بالاتر مصرف انرژی را نشان می‌دهد و زمانی اعمال می‌شود که CPU تحت بار پردازشی سنگین قرار دارد. در این حالت، به‌طور موقت با افزایش مصرف انرژی توان پردازشی نیز افزایش می‌یابد.

برای مدل پرچم‌دار نسل بعدی پردازنده اینتل، یعنی پیکربندی ۱۶+۸ با توان مصرفی ۱۲۵ وات، اینتل سه پروفایل Baseline و Performance و Extreme را برای تولیدکنندگان مادربرد در نظر گرفته است. در حالت Baseline، توان پایه (PL1) برابر با ۱۲۵ وات و توان اوج (PL2) روی ۱۷۷ وات تنظیم شده‌اند. همچنین، محدودیت جریان (IccMAX) این حالت روی ۲۸۷ آمپر قرار دارد.

در حالت Performance، توان پایه همچنان ۱۲۵ وات باقی می‌ماند؛ اما توان اوج به ۲۵۰ وات و محدودیت جریان به ۳۴۷ آمپر افزایش می‌یابد. درنهایت، حالت Extreme با همان توان پایه‌ی ۱۲۵ وات، توان اوج را به ۲۹۵ وات و محدودیت جریان را تا ۴۰۰ آمپر افزایش می‌دهد. نکته‌ی مهم اینکه فقط پیکربندی ۱۶+۸ از حالت Extreme بهره می‌برد.

طبق ادعای Harukaze5719، در مدل ۱۲+۸ نسل بعدی پردازنده‌ی اینتل با توان مصرفی ۱۲۵ وات، حالت Baseline از توان پایه ۱۲۵ و توان اوج ۱۲۵ وات و محدودیت جریان ۲۸۷ آمپر بهره می‌برد. در حالت Performance این مدل، توان پایه‌ بدون‌ تغییر باقی می‌ماند؛ اما توان اوج به ۱۷۷ وات و محدودیت جریان به ۳۴۷ آمپر افزایش می‌یابد.

برای پیکربندی ۸+۶ نسل بعدی پردازنده‌ی اینتل با توان مصرفی ۱۲۵ وات، هر دو حالت Baseline و Performance از توان یکسان ۱۲۵ وات بهره می‌برند که نشان می‌دهد این مدل فقط از یک سطح توان استفاده می‌کند. همچنین، محدودیت جریان در این حالت روی ۲۰۳ آمپر قرار دارد. به‌هرحال، در حالت Performance توان اوج به ۱۵۹ وات و محدودیت جریان به ۲۴۲ آمپر افزایش پیدا می‌کند.

مدل ۸+۶ نسل بعد پردازنده‌ی اینتل با توان مصرفی کمتر، یعنی ۶۵ وات، حالت Baseline از توان پایه ۶۵ وات و توان اوج ۸۴ وات بهره می‌برد. همچنین، محدودیت جریان ۱۴۳ آمپر در نظر گرفته شده است. در حالت عملکردی، توان اوج به ۱۲۱ وات و محدودیت جریان به ۱۸۸ آمپر افزایش می‌یابد. کم‌توان‌ترین مدل، یعنی پیکربندی ۴+۶ با توان مصرفی ۶۵ وات، از همان پروفایل‌های مدل ۸+۶ استفاده می‌کند.

تفاوت‌های Arrow Lake با Raptor Lake

پارامترهای پروفایل‌های مصرف انرژی در پردازنده‌های سری Arrow Lake اینتل با نسل قبلی، یعنی Raptor Lake، تفاوت‌های چشمگیری دارد. برای مثال، در مدل پرچم‌دار ۱۶+۸ با توان مصرفی ۱۲۵ وات، حالت Extreme در Arrow Lake از توان پایه‌ی بسیار کمتری از Raptor Lake بهره می‌برد. همتای این پردازنده در سری Raptor Lake از محدودیت ۲۵۳ وات برای توان پایه و اوج استفاده می‌کند.

این مدل از پردازنده‌ی Arrow Lake در پروفایل Performance از توان اوج ۲۵۰ وات و محدودیت جریان ۳۴۷ آمپر استفاده می‌کند؛ درحالی‌که همتای Raptor Lake آن، از توان ۲۵۳ وات برای هر دو توان پایه و اوج بهره می‌برد؛ اما محدودیت جریان را به ۳۰۷ آمپر کاهش می‌دهد. حالت پایه نیز با تفاوت‌های جزئی همراه است. Raptor Lake از توان اوج بیشتر ۱۸۸ وات، اما محدودیت جریان کمتر ۲۴۹ آمپر استفاده می‌کند.

تغییرات مشابهی در مدل ۱۲+۸ با توان مصرفی ۱۲۵ وات دیده می‌شود. حالت Performance در Arrow Lake از توان پایه‌ی بسیار کمتر و محدودیت جریان بیشتر بهره می‌برد. درمقابل، Raptor Lake دوباره از محدودیت‌های یکسان ۲۵۳ وات برای هر دو توان پایه و اوج استفاده می‌کند. حالت Baseline در Arrow Lake توان اوج اندکی کمتر، اما محدودیت جریان بیشتر دارد.

در پیکربندی ۸+۶ پردازنده‌های سری Raptor Lake با توان حرارتی ۱۲۵، حالت Performance از توان پایه و اوج یکسان با مقدار ۱۸۸ وات بهره می‌برد. در‌مقابل، همتای Arrow Lake این مدل از دو محدودیت متفاوت برای توان پایه و اوج استفاده می‌کند که هر دو کمتر از ۱۸۸ وات هستند. همچنین، محدودیت جریان مدل Arrow Lake از مدل رپتور لیک با ۴۲ آمپر بیشتر است.

شاید مهم‌ترین تفاوت‌ها در پروفایل‌های مصرف انرژی اینتل مربوط به پیکربندی‌های ۸+۶ و ۴+۶ با توان حرارتی ۶۵ وات باشد. اینتل با افزودن حالت Performance به این مدل‌ها در سری Arrow Lake، تغییرات چشمگیری ایجاد کرده است. درمقابل، Raptor Lake فقط از حالت پیش‌فرض (Default) بهره می‌برد.

این حالت در Raptor Lake شباهت بیشتری به حالت Performance در Arrow Lake دارد و توان اوج آن کمی بیشتر، اما محدودیت جریانش کمتر است. حالت‌های پایه برای این دو مدل در سری Arrow Lake بسیار محدود هستند و توان مصرفی آن‌ها به‌هیچ‌وجه به محدوده‌ی ۳ رقمی نمی‌رسد.

Panther Lake و Arrow Lake موبایل

Jaykihn با انتشار پستی در ایکس، اطلاعات زیادی از پروفایل‌های مصرف انرژی پردازنده‌های Panther Lake و Arrow Lake اینتل منتشر کرده است. به‌دلیل حجم زیاد این داده‌ها، فقط برخی از پروفایل‌های مهم را بررسی می‌کنیم.

پردازنده‌‌ی Panther Lake با پیکربندی ۴+۸+۶ (عدد آخر در سمت راست تعداد هسته‌های گرافیکی Xe را نشان می‌دهد)، با نام رمز PTL-H ظاهراً از توان پایه (PL1) ۴۵ وات، توان اوج دوم (PL2) ۸۰ وات، توان اوج سوم (PL3) ۸۲ وات و توان اوج چهارم (PL4) ۲۴۰ وات بهره می‌برد. همچنین، محدودیت جریان به (Iccmax) آن ۱۴۹ آمپر می‌رسد.

مدل کم‌مصرف این پردازنده با پیکربندی ۴+۰+۴ و نام رمز PTL-U، از توان پایه ۱۵ وات، توان اوج دوم ۵۴ وات، توان اوج سوم ۵۶ وات و توان اوج چهارم ۱۴۲ وات استفاده می‌کند و محدودیت جریان آن نیز ۷۹ آمپر است.

پرچم‌دار نسخه‌ی لپ‌تاپی پردازنده‌های Arrow Lake با پیکربندی ۴+۱۶+۸ و نام رمز ARL+HX، از توان مصرفی مشابه نسخه‌ی دسکتاپ خود بهره می‌برد. این یعنی توان پایه‌ی آن ۵۵ وات، توان اوج دوم ۱۶۰ وات، توان اوج سوم ۱۶۲ وات، توان اوج چهارم ۲۹۱ وات و محدودیت جریان ۲۶۳ آمپر است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات