اکنون کارخانه TSMC در آریزونا تراشه A16 اپل را تولید می‌کند؛ احتمالاً برای آیفون SE 2024

چهارشنبه ۲۸ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۹:۵۱
مطالعه 2 دقیقه
شرکت تی اس ام سی
خط تولید تی‌اس‌ام‌سی در آریزونا به‌راه افتاده است و تراشه‌های A16 را تولید می‌کند.
تبلیغات

طبق گزارشی جدید، تراشه‌های A16 اپل اکنون در کارخانه‌ی تراشه‌سازی TSMC در آریزونای ایالات متحده تولید می‌شوند. گفته می‌شود که ممکن است نرخ بازدهی (درصد تراشه‌هایی که استانداردهای کیفی را پاس می‌کنند) در این کارخانه کمتر از خط تولید تایوان باشد؛ اما استانداردهای مشابهی دارد.

به‌گزارش تیم کلپن، خبرنگار تایوانی، اولین نمونه‌ها از تراشه‌های TSMC در آریزونا در حال تولید هستند و خالق آیفون آماده است تا نخستین مشتری پردازنده‌های ساخته‌شده با استفاده از فرایند پنج‌نانومتری این کارخانه باشد.

کلپن می‌نویسد: «در‌حال‌حاضر، تراشه‌ی A16 اپل در فاز اول کارخانه‌ی TSMC در آریزونا در تعداد کم تولید می‌شود. هنگامی‌که فاز دوم کارخانه شروع به کار کند، حجم تولید افزایش چشمگیری خواهد یافت و پروژه‌ی آریزونا در مسیر دستیابی به هدف تولید خود در نیمه‌ی اول سال ۲۰۲۵ قرار می‌گیرد.»

خبرنگار تایوانی در‌ادامه بیان می‌کند که TSMC در آریزونا به نرخ‌های بازدهی کمتری از تایوان رسیده است. بااین‌حال، انتظار می‌رود که در ماه‌های آینده این دو کارخانه ازنظر تعداد تراشه‌های با‌کیفیت هم‌سطح شوند.

باوجوداین، معمای بزرگ این است که چرا اپل می‌خواهد تراشه‌های A16 را دوباره تولید کند و قرار است در کدام محصول جدید از آن‌ها استفاده شود؟ کلپن پیشنهاد می‌دهد که آیفون SE 4 نامزد محتملی خواهد بود.

انتظار می‌رود آیفون SE 4 فرم‌فکتوری شبیه آیفون ۱۴ داشته باشد؛ در‌نتیجه، از نمایشگر اولد ۶٫۱ اینچی استفاده می‌کند و دیگر از دکمه‌ی Home خبری نخواهد بود. اپل معمولاً تراشه‌ای از نوع غیرپرو را برای آیفون SE در نظر می‌گیرد. همچنین، محدودیت رم یکی از عوامل اجرانشدن ویژگی‌های هوش مصنوعی اپل در گوشی محسوب می‌شود. به‌همین‌دلیل، ممکن است تراشه‌ی A16 جدید به رم بیشتری مجهز باشد تا بتواند هوش اپل را اجرا کند.

گمان ضعیف‌تر این است که ساخت تراشه‌های A16 فقط آزمایشی ساده و بخشی از برنامه‌ای بلندمدت برای تولید پردازنده‌های پیشرفته‌تر اپل در خاک ایالات متحده باشد. با‌این‌همه، انجام چنین آزمایشی احتمالاً بسیار هزینه‌بر خواهد بود.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات