پردازنده لپ‌تاپ Core Ultra 7 268V اینتل در بنچمارک‌های اولیه خوش درخشید؛ ارتقای چشمگیر بهره‌وری

یک‌شنبه ۱ مهر ۱۴۰۳ - ۱۱:۵۱
مطالعه 5 دقیقه
تراشه‌ی اینتل سری لونار لیک از نمای نزدیک
پردازنده‌‌ی لونار لیک اینتل موفق شد کارایی انرژی و قدرت عملکرد تک‌هسته‌ای خود را به رخ AMD بکشد.
تبلیغات

یوتیوبری ویتنامی موسوم‌ به ThinkView،‌ عملکرد پردازنده‌ی لونار لیک Core Ultra 7 268V اینتل را مورد آزمایش قرار داده و پتانسیل واقعی این پردازنده‌ی هشت‌هسته‌ای را در بنچمارک‌های مختلف به نمایش گذاشته است.

پردازنده‌های کلاس لپ‌تاپ لونار لیک در ۱۸ شهریور معرفی شدند، اما لپ‌تاپ‌های مبتنی‌بر این پردازنده‌ها قرار است در چند روز آینده وارد بازار شوند. پردازنده‌های Core Ultra 200V ترکیبی از هسته‌های قدرتمند Lion Cove و هسته‌های کم‌مصرف Skymont را به‌همراه می‌آورند تا حداکثر کارایی انرژی را تضمین کنند.

نتایج بنچمارک Core Ultra 7 268V نشان می‌دهد که این پردازنده در هر دو بخش امتیازها و کارایی انرژی بهتر از تراشه‌ی رقیب AMD عمل می‌کند. در آزمایش از لپ تاپ XPS 13 9350 دل به‌همراه ۳۲ گیگابایت رم LPDDR5X-8533 و سیستم‌عامل ویندوز ۱۱ استفاده شد.

بنچمارک تک‌هسته‌ای Cinebench R23

پردازنده

امتیاز

مصرف توان (وات)

Core Ultra 7 268V

۲۰۵۴

۱۵

Ryzen AI 9 HX 370

۲۰۴۹

۲۱

Apple M3

۱۹۳۲

۶

همان‌طور که در جدول می‌بینیم، Core Ultra 268V با مصرف توان ۱۵ وات، عملکرد تک‌هسته‌ای بهتری نسبت‌ به تراشه‌های Ryzen AI 9 HX 370 ای‌ام‌دی و M3 اپل دارد. پردازنده‌ی مذکور نه‌تنها امتیاز بالاتری کسب کرده، بلکه با کارایی انرژی بیشتری نسبت‌ به رقیب تیم قرمز این کار را انجام داده است. البته M3 در بخش مصرف توان همچنان برتری را حفظ می‌کند.

مقایسه امتیاز بنچمارک سه پردازنده در cinebench r23
ThinkView YT

ThinkView عملکرد تراشه‌های 268V و HX 370 و M3 را از نظر عملکرد به ازای هر وات آزمایش کرد تا کارایی انرژی را بررسی کند. در این آزمون، 268V امتیاز ۱۳۷، HX 370 امتیاز ۹۷٫۵ و M3 اپل امتیاز ۲۹۲ را کسب کردند. به‌ عبارت دیگر، 268V نسبت‌ به HX 370 حدود ۴۰ درصد کارآمدتر بود، اما حتی به کارایی M3 نزدیک هم نشد، جایی که تراشه‌ی اپل بیش از دو برابر بهتر از لونار لیک عمل کرد.

وضعیت در عملکرد چندرشته‌ای متفاوت بود، زیرا Core Ultra 268V نتوانست در مقایسه‌ با Ryzen AI 9 HX 370 و Ryzen Z1 Extreme نتیجه‌ی قابل قبولی کسب کند. این آزمون در چهار سطح مصرف توان ۱۵، ۲۰، ۲۸ و ۳۸ وات انجام گرفت.

مقایسه بنچمارک cinebench پردازنده 268v با پردازنده های amd
ThinkView YT

باید به خاطر داشت که Core Ultra 268V فاقد هایپرتردینگ است. Ryzen AI 9 HX 370 و Ryzen Z1 Extreme به‌ترتیب دارای ۲۴ و ۱۶ رشته هستند، در حالی که 268V فقط هشت رشته ارائه می‌دهد.

امتیازهای حدودی بنچمارک چندهسته‌ای Cinebench R23 در توان‌های مختلف

پردازنده

۱۵ وات

۲۰ وات

۲۸ وات

۳۸ وات

Core Ultra 7 268V

۷۰۰۰

۷۵۰۰

۱۰٬۰۰۰

۱۱٬۰۰۰

Ryzen AI 9 HX 370

۱۱٬۰۰۰

۱۲٬۵۰۰

۱۶٬۰۰۰

۱۷٬۰۰۰

Ryzen Z1 Extreme

۸۰۰۰

۱۱٬۰۰۰

۱۳٬۵۰۰

۱۶٬۰۰۰

پردازنده‌ی 268V در مقابل رقبای AMD خود نتایج خوبی نداشت و در تمامی چهار سطح مصرف توان به‌طور کامل از آن‌ها عقب افتاد. Ryzen AI 9 HX 370 در مصرف توان ۱۵ وات حدود ۵۷ درصد، در ۲۰ وات حدود ۶۶ درصد، در ۲۸ وات حدود ۶۰ درصد و در ۳۸ وات حدود ۵۴ درصد سریع‌تر عمل کرد.

تراشه‌ی Z1 Extreme که در کنسول‌های بازی دستی استفاده می‌شود، در مصرف توان ۱۵ وات حدود ۱۴ درصد، در ۲۰ وات حدود ۴۶ درصد، در ۲۸ وات حدود ۳۵ درصد و در ۳۸ وات حدود ۴۵ درصد سریع‌تر از 268V ظاهر شد.

مقایسه بنچمارک گیمینگ timespy سه پردازنده
ThinkView YT

در آزمایش گرافیکی TimeSpy، پردازنده‌ی Core Ultra 268V بار دیگر درخشید و امتیاز ۳۷۱۵ را به‌دست آورد که حدود پنج درصد بیشتر از امتیاز ۳۵۶۲ پردازنده‌ی Ryzen AI 9 HX 370 و حدود ۲۳ درصد بیشتر از امتیاز ۳۰۱۷ پردازنده‌ی Z1 Extreme محسوب می‌شود. این نشان می‌دهد که گرافیک داخلی Arc 140V واقعاً در برابر رقبایش خوب عمل می‌کند و می‌تواند بیشتر بازی‌ها را بدون مشکل اجرا کند.

اسکرین شات صفحه مانیتور یک لپ تاپ
ThinkView YT

بررسی‌کننده، لپ تاپ ایسوس مدل Vivobook S14 مجهز به پردازنده‌ی Ryzen AI 9 HX 370 را روی ۵۵ وات تنظیم کرد؛ در حالی که لپ‌تاپ XPS 13 فقط می‌توانست در حالت ۱۷ وات کار کند که عملکرد گیمینگ لپ‌ تاپ دل را پایین می‌آورد.

اجرای بازی روی دو لپ تاپ مختلف
نرخ فریم اجرای بازی Far Cry 6 روی دو لپ‌تاپ دل و ایسوس
ThinkView YT

Ryzen AI 9 HX 370 موفق شد بازی Far Cry 6 را با نرخ بیش از ۵۰ فریم‌د‌رثانیه اجرا کند، در حالی که Core Ultra 268V در محدوده‌ی ۳۰ فریم‌درثانیه باقی ماند. در اجرای بازی Black Myth: Wukong، پردازنده‌ی AMD به نرخ‌ فریم بیش از ۱۰۰ دست یافت، اما رقیب تیم آبی به ۵۰ فریم‌برثانیه محدود شد.

دوام باتری لپ تاپ دل xps 13 در مقایسه با vivobook s14
ThinkView YT

اینتل عمدتاً بر کارایی و عمر باتری لپ‌تاپ‌های مبتنی‌بر پردازنده‌های لونار لیک تمرکز کرده است. در این بررسی، مشخص شد که لپ‌تاپ XPS 13 با باتری ۵۵ وات‌ساعت خود می‌تواند حدود پنج ساعت و ۳۰ دقیقه کار کند. عدد به‌دست‌آمده به ادعاهای اینتل نزدیک نیست.

نتایج اندازه‌گیری‌های Thinkview نشان می‌دهد که پردازنده‌ی لونار لیک دارای قدرت گرافیک داخلی، کارایی انرژی بالا و عملکرد تک‌هسته‌های بسیار خوبی در مقایسه‌ با رقیب تیم قرمز است. بااین‌حال، عملکرد چندهسته‌ای آن با نقصان قابل توجهی روبه‌رو می‌شود، به‌طوری که پردازنده‌های AMD اغلب حدود ۳۰ درصد سریع‌تر عمل می‌کنند.

به‌طور کلی، پردازنده‌های Lunar Lake برای انجام وظایف CPU-محور، گزینه‌های بسیار خوبی محسوب می‌شوند، اما کاربرانی که به‌دنبال اجرای کارهای سنگینی مانند رندرینگ سه‌بعدی، ویرایش ویدیو و بازی در فریم‌ریت بالا هستند، درحال‌حاضر بهتر است سراغ پردازنده‌های AMD سری Strix Point بروند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات