اینتل دلیل ریشه‌ای مشکل ناپایداری پردازنده‌های نسل ۱۳ و ۱۴ را شناسایی کرد؛ انتشار آپدیت دوم ریزبرنامه

پنج‌شنبه ۵ مهر ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۹
مطالعه 1 دقیقه
صفحه پشتی پردازنده CPU رپتور لیک اینتل نسل سیزدهم Intel Raptor Lake
دارندگان کامپیوترهای مجهز به پردازنده‌های نسل ۱۳ و ۱۴ اینتل، دومین آپدیت میکروکد را برای رفع مشکل ناپایداری این پردازنده‌ها دریافت می‌کنند.
تبلیغات

موج جدیدی از به‌روزرسانی‌های ضروری برای بایوس مادربرد کامپیوترهای رومیزی در راه است. اینتل اخیراً به‌روزرسانی میکروکد جدیدی برای پردازنده‌های نسل سیزدهم و چهاردهم رپتورلیک خود منتشر کرد؛ همان‌ پردازنده‌هایی که احتمالاً آسیب دائمی دیده‌اند و باعث کرش سیستم می‌شوند.

اگرچه هنوز هیچ راهکاری برای پردازنده‌هایی که درحال‌حاضر کرش می‌کنند وجود ندارد، اینتل آپدیت میکروکد 0x12B را برای تولیدکنندگان مادربرد منتشر کرده است تا به حل یکی از دلایل ریشه‌ای مشکل ناپایداری پردازنده‌های نسل ۱۳ و ۱۴ کمک کند. به‌روزرسانی اخیر هنگام بیکار بودن سیستم یا انجام کارهای سبک، مانع درخواست توان بیش از حد ازطرف پردازنده اینتل می‌شود.

براساس اعلام اینتل، احتمالاً چند هفته طول بکشد تا سازندگان مادربرد به‌روزرسانی‌های بایوس را برای محصولات خود تأیید و منتشر کنند اما نیازی نیست حتماً منتظر بمانید. به‌روزرسانی‌های بایوس قبلی، دو مورد از اصلاحات میکروکد اینتل را برای جلوگیری از آسیب ارائه می‌دهند و همچنین تنظیمات جدیدی برای ولتاژ روی آن‌ها اعمال شده است که می‌توانند خطر را کاهش دهند.

اگر پردازنده‌ی اینتلی کامپیوترتان همچنان کرش می‌کند، به‌دنبال به‌روزرسانی بایوس نباشید و این مورد را به‌طور مستقیم به اینتل یا سازنده‌ی کامپیوتر خود اعلام کنید. درواقع در این سناریو پردازنده‌ی شما باید تحت ضمانت‌نامه‌ی ویژه‌ی اینتل قرار گیرد.

اینتل در اواخر آگوست (مرداد و شهریور ۱۴۰۳) با قاطعیت اعلام کرد پردازنده‌های لپ‌تاپی این شرکت تحت‌تأثیر مشکل ولتاژ یا سایر باگ‌های مرتبط با ناپایداری پردازنده‌های دسکتاپ سری رپتورلیک قرار نمی‌گیرند.

داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات