برای اولین‌بار؛ تصویر پرجزئیات پردازنده‌های A18 و A18 Pro اپل منتشر شد

چهارشنبه ۱۱ مهر ۱۴۰۳ - ۱۱:۲۴
مطالعه 2 دقیقه
تراشه 18 در کنار a18 پرو اپل
تصاویری از دای تراشه‌های آیفون ۱۶ منتشر شده است که فناوری به‌کاررفته در ساخت آن‌ها را نشان می‌دهد.
تبلیغات

وب‌سایت ChipWise، فعال در زمینه‌ی کالبدشکافی و بررسی تراشه‌ها، به‌تازگی پردازنده‌های داخل گوشی‌های آیفون ۱۶ و آیفون ۱۶ پرو را باز کرده است تا نگاهی به داخل آن‌ها بیندازد.

تراشه‌های A18 و A18 Pro، نسل جدید پردازنده‌های اپل هستند که امسال در مدل‌های جدید گوشی آیفون قرار گرفته‌اند. هر دو تراشه مبتنی‌بر لیتوگرافی سه نانومتری با معماری آرم V9 و فناوری پکیجینگ TSMC ساخته شده‌اند.

تصویر تراشه a18 pro
تراشه A18
ChipWise

به‌گفته‌ی ChipWise، تراشه‌ساز تایوانی از روش پکیجینگ InFO-PoP (مخففIntegrated Fan-Out Package-on-Package) که در طول چند سال گذشته ثابت بوده است، استفاده می‌کند. در این روش، ماژول DRAM به‌طور مستقیم روی تراشه انباشته می‌شود و لایه‌های RDL (توزیع سیگنال) با چگالی بالا و خطوط TIV (اتصالات داخلی عمودی) را در بر می‌گیرد تا ابعاد کلی تراشه کاهش پیدا کند و درعین‌حال از پایداری حرارتی و الکتریکی قوی برخوردار شود. یکی از مزایای کلیدی روش پکیجینگ مذکور انعطاف‌پذیری آن است، زیرا DRAM به‌راحتی قابل تعویض یا جایگزینی خواهد بود.

تصویر تراشه a18
تراشه A18 Pro
ChipWise

تراشه‌ی A18 براساس معماری پیشرفته‌تری نسبت‌به نسل‌های قبلی خود ساخته شده است و از فرآیند تولید سه نانومتری بهینه (N3E) استفاده می‌کند. این تراشه دارای سی‌پی‌یو ۶ هسته‌ای متشکل از دو هسته‌ی قدرتمند و چهار هسته‌ی کم‌مصرف برای کارهای روزمره است و از این رو عملکرد و کارایی انرژی بهینه را تضمین می‌کند. بخش جی‌پی‌یو تراشه نیز از پنج هسته و قسمت NPU آن از ۱۶ هسته تشکیل شده‌اند.

A18 Pro از نظر هسته‌های CPU، ساختاری شبیه برادر کوچک‌ترش دارد، اما برای سرعت‌های پردازش بالاتر بهینه‌سازی شده است. بخش GPU در A18 Pro به‌طور قابل توجهی قدرتمندتر ظاهر می‌شود و طراحی ۶ هسته‌ای را ارائه می‌دهد که عملکرد گرافیکی بهتری را برای رندرهای سه‌بعدی، واقعیت افزوده، اجرای بازی و سایر وظایف گرافیکی فراهم می‌کند. در واقع تفاوت عمده‌ی دو تراشه‌ی جدید اپل به تعداد هسته‌های GPU مربوط می‌شود.

موتور پردازش عصبی در A18 Pro نیز تقویت شده است که به آن امکان می‌دهد در فرآیندهای مبتنی‌بر هوش مصنوعی محلی عملکرد بهتری از خود نشان دهد و آن را برای کاربرانی با نیاز بالاتر ایدئال می‌کند.

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات

با چشم باز خرید کنید
زومیت شما را برای انتخاب بهتر و خرید ارزان‌تر راهنمایی می‌کند
ورود به بخش محصولات