اسنپدراگون ایکس الیت با توان مصرفی ۱۰۰ واتی، تنها ۱۰ تا ۳۰ درصد سریع‌تر از نسخه ۲۳ واتی است

چهارشنبه ۱۱ مهر ۱۴۰۳ - ۱۹:۵۴
مطالعه 2 دقیقه
اسنپدراگون ایکس الیت / Snapdragon X Elite
به‌نظر می‌رسد افزایش مصرف توان پردازنده اسنپدراگون ایکس الیت تأثیر خطی بر عملکرد آن ندارد.
تبلیغات

به‌گفته‌ی جف گیرلینگ، توسعه‌دهنده‌ی نرم‌افزار، با اینکه حداکثر توان مصرفی پردازنده‌ی اسنپدراگون ایکس الیت در کیت توسعه‌دهندگان رسمی کوالکام بسیار بیشتر از لپ‌تاپ‌های معمولی مجهز به این پردازنده است، افزایش عملکرد متناسبی را نشان نمی‌دهد.

مینی کامپیوتر کوالکام ویندوز آرم اسنپدراگون ایکس الیت
Snapdragon X Elite Dev Kit
Arrow

برد توسعه‌ی اسنپدراگون ایکس الیت از فرم‌فکتوری شبیه‌ به مینی کامپیوترهای NUC اینتل و مک مینی اپل استفاده می‌کند و تراشه‌ی پرچم‌دار کوالکام را می‌تواند به پروفایل مصرف توان بسیار بیشتر از اکثر لپ‌تاپ‌ها برساند. افزایش مصرف توان اجازه می‌دهد که دستیابی به فرکانس‌های بیشتری میسر شود که به‌معنای عملکرد قوی‌تر است.

Snapdragon X Elite Performance

Snapdragon X Elite Dev Kit

XPS 13 9345

Geekbench 6 Multi-thread

۱۵٬۹۶۹

۱۴٬۶۳۵

Geekbench 6 Single-thread

۳٬۰۲۰

۲٬۷۹۷

Cinebench 2024 Multi-thread

۱٬۲۲۷

۹۶۰

گیرلینگ مینی‌ کامپیوتر کوالکام را در گیک‌بنچ ۶ و Cinebench 2024 آزمایش کرد. در طول بنچمارک‌ها، CPU به‌ترتیب با توان ۸۰ و ۱۰۰ وات کار می‌کرد که بسیار بیشتر از TDP نامی ۲۳ وات اسنپدراگون ایکس الیت محسوب می‌شود.

با وجود افزایش چشمگیر مصرف توان پردازنده، عملکرد آن بسیار ارتقا پیدا نکرد. در‌مقایسه‌با لپ تاپ دل مدل XPS 13 9345، کیت توسعه‌ی فقط حدود ۱۰ درصد در گیک‌بنچ ۶ و ۲۸ درصد در آزمون چندهسته‌ای Cinebench 2024 سریع‌تر بود.

افزایش تقریباً چهار‌برابری توان برای دستیابی به افزایش عملکرد در محدوده‌ی ۱۰ تا ۳۰ درصد چندان کارآمد نیست. با‌این‌حال، گیرلینگ اشاره کرد که امتیاز کیت توسعه‌دهندگان Snapdragon X Elite تقریباً هم‌سطح با M3 Pro اپل است؛ با مصرف توان بیشتر.

با‌توجه‌به اینکه اسنپدراگون ایکس الیت در درجه‌ی اول برای لپ‌تاپ‌ها ساخته شده است، تعجبی ندارد که افزایش بیش‌از‌حد مصرف توان کارایی آن را به‌طور محسوسی کاهش می‌دهد. پردازنده‌ها نقطه‌ی کار بهینه‌ای دارند که در آن رابطه‌ی مصرف توان و عملکرد پردازنده تقریباً خطی می‌شود. واضح است که آن نقطه برای اسنپدراگون ایکس الیت درحدود TDP نامی ۲۳ وات قرار دارد.

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات

با چشم باز خرید کنید
زومیت شما را برای انتخاب بهتر و خرید ارزان‌تر راهنمایی می‌کند
ورود به بخش محصولات